Lovlig stikkontakt?

Jeg er ved at skifte en masse gamle stikkontakter og afbryder (de firkantede sorte), og det går sådan set udemærket. Nu er jeg så rendt ind i følgende stikkontakt (se billede), og har to spørgsmål i den forbindelse.

1) Er det en lovlig installation? Den grønne og sorte ledning i bunden af dåsen er ikke forbundet til noget.

2) Hvilken FUGA kontakt ville det være mest hensigtmæssigt at udskifte med?

 

Jeg er ved at skifte en masse gamle stikkontakter... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, så kan man jo ikke tilslutte det. Så må man jo kontakte en elektriker, og få opsat en stikkontakt med jord. Det er jo netop formålet med ikke at tillade blind jord. Det sikrer, at jordforbindelsen til apperatet altid er virksom.

Korrekt, at der må laves mindre udvidelser af installationen uden at der skal etableres jord. Men disse udvidelser må naturligvis heller laves med blind jord.

Menigmand må kun udskifte elmatrial med samme type, som det eksisterende. Har svært ved at se, hvorfor dette skulle føre til misforståelser. Meningmand må ikke udskifte en stikkontakt uden jord til en med jord.

Det kan vi diskutere herfra og til evighed.
Alt hvad der før 2009 er blevet lavet af med og uden jord er jo "lovligt" beskyttelsesleder eller ej i huset så længe det er fra før 75. Skal du lave en gennemgang af huset under en tilstandsrapport så kan du jo ikke se om de kontakter er fra før eller efter 2009.
Ja jeg ville sikkert vælge at montere kontakter uden jord, men hvis jeg midt i huset havde brug for 1-2 kontakter med jord ville jeg da montere det også uden det er ulovligt, som der jo også står.
Diskussionen startede jo med at det var ulovligt at skifte kontakten til en med jord hvor jeg så ikke mener det er ulovligt ifølge sikkerhedsstyrelsens side, hvor de dog påpejer at man dog helst ser det overholdt så vidt det er muligt.
Jeg har altså personligt snakket med styrelsen omkring lige præcist dette problem, da man jo ikke kan pådutte Fru Jensen at ødelægge hele hendes installation og trække enten nye kabler eller ledninger for at få en beskyttelsesleder med i hele installationen fordi man skifter et par kontakter med typen med ekstra ben
På papir ser det som regel fint ud men i det virkelige liv er det tit anderledes
Jeg ville nok skifte indmuringsdåsen ud, med een som passer til Fuga.
Du skal flække den eksisterende med et stemmejern, så kommer den nemt ud.

Jeg bliver lidt forvirret, hvilket selvfølgelig ikke er underligt da jeg ikke er uddannet elmand

Der er en der har skrevet nedenstående

Jo, det har været et krav siden 2009. Det fremgår af "Elinstallationer nr. 21/09" at:

"Hvis stikkontakten har en jordkontakt skal der være fremført en  virksom beskyttelsesleder, som skal forbindes til jordkontakten."

Betyder dette, at såfremt installationen er FØR 2009, så må er det tilladt med en stikkontakt med jord - men uden der er ført jordledning dertil. 

Når jeg spørger er det fordi jeg har noget der er lavet i 2000/2001. Det er nogle stikkontakter med jord i, men UDEN der er ført jordledning til stikket  




bjarne
bjarnefroslev skrev den 30-04-2017 10:52:20

Jeg bliver lidt forvirret, hvilket selvfølgelig ikke er underligt da jeg ikke er uddannet elmand

Der er en der har skrevet nedenstående

Jo, det har været et krav siden 2009. Det fremgår af "Elinstallationer nr. 21/09" at:

"Hvis stikkontakten har en jordkontakt skal der være fremført en  virksom beskyttelsesleder, som skal forbindes til jordkontakten."

Betyder dette, at såfremt installationen er FØR 2009, så må er det tilladt med en stikkontakt med jord - men uden der er ført jordledning dertil. 

Når jeg spørger er det fordi jeg har noget der er lavet i 2000/2001. Det er nogle stikkontakter med jord i, men UDEN der er ført jordledning til stikket  



 Jeg er næsten helt sikker på at det ikke er tilladt at bruge en stikkontakt med jord hvis den ikke ikke er tilsluttet, da det jo er falsk tryghed.
Derfor findes der jo også stikkontakter uden jord som skal bruges hvor der ikke er jordledning.  
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Eleftersynshåndbogen siger:

I installationer udført i perioden 1. januar 1974 til 31. marts 1994 accepteres dog stikkontakter med jordkontakt installeret/udskiftet uden tilslutning af jordkontakt til en virksom beskyttelsesleder frem til 28. februar 2009.  

Det er en forudsætning at der er beskyttelse mod indirekte berøring under anvendelse af en RCD (HFI- eller HPFI-afbryder) og at der på installationstidspunktet ikke var specifikt krav om fremføring af beskyttelsesleder til stikkontakterne

IHT nye reglementer har sikkerhedsstyrelsen ændret reglerne: https://www.sik.dk/Forbruger/Elsikk...tikkontakt

Dvs skifter du stikkontakter i dit hus må du kun installere en stikkontakt med jord, hvis der er jord i huset.

Jeg tør dog ikke sige om der er kommet nye regler ift huse fra før 1974.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis