Lovlig stikkontakt?

Jeg er ved at skifte en masse gamle stikkontakter og afbryder (de firkantede sorte), og det går sådan set udemærket. Nu er jeg så rendt ind i følgende stikkontakt (se billede), og har to spørgsmål i den forbindelse.

1) Er det en lovlig installation? Den grønne og sorte ledning i bunden af dåsen er ikke forbundet til noget.

2) Hvilken FUGA kontakt ville det være mest hensigtmæssigt at udskifte med?

 

Jeg er ved at skifte en masse gamle stikkontakter... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af klavil på 26-09-2015 02:26
Det er faktisk ikke ulovligt at montere en stikkontakt med jord selv om der ikke er jord i huset

Jo, det har været et krav siden 2009. Det fremgår af "Elinstallationer nr. 21/09" at:

"Hvis stikkontakten har en jordkontakt skal der være fremført en virksom beskyttelsesleder, som skal forbindes til jordkontakten."

 

 

At brødrister har jordstik har jeg nu aldrig set, men at der er dobbelt firkant logo på har jeg til gengæld set. Et strygejern er der også kun to ben på. Køleskab/fryser er et krav der skal være jord.
Hvis der er fremført jordledning i et hus så skal der selvfølgelig også monteres stikoontakter med jordben.
DEt i mener alle sammen er at de krav der er blevet skærpet efter juli 2008 er at der i alle huse som minimum skal være installeret et HFI relæ og alle nye HPI. Dette har intet med et krav om at der skal være jord i stikkontakten. Er der fremført jord i huset, så skal der være jordstik, men modsat må man altså gerne skifte en stikkontakt uden jord med en med jord, selv om der ikke er jord i huset. Du kan jo ikke inde midt i huset banke et jordspyd ned eller for den sags skyld kræve at kunden bliver nød til at få skiftet alle sine kontakter og at du så skal trække jord i hele huset for at det er lovligt. Denne regel gælder huset opført før 1974.
Mht berøringsspændingen er det korrekt at den støreste spænding du kan få er fase/nul altså 230 volt men det er dermed ikke sagt at det er den berøringsspænding du får ved berøring af stålhåndtaget fra fryseren til tromle på din vaskemaskine som jo er koblet til jord
Hvis er er elektrikere så burde i også kende stærkstrømsbekendgørelsen ud og ind og der står jo også at beskyttelsesleder skal fremføres hvor det er praktisk muligt i eksisterende boliger. som jeg kan se på billedet er denne bolig af ældre dato pga afbryder historien.

Håber jeg er forklaret det lidt bedre så det ikke er sludder det hele.
Her er et lille udpluk af det jeg snakker om
Nye installationer, og hermed også udvidelser af eksisterende installationer, skal udføres efter bestemmelserne i stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6, 6A, 6B og 6C. I den forbindelse betragtes et tilslutningssted, der flyttes blot nogle få centimeter som nyt. Hvis der ikke i forbindelse med installationsændringen sker ændring af rummets anvendelse eller beskaffenhed, skal den del af den eksisterende installation, som ikke ændres, blot opfylde de bestemmelser, der var gældende på udførelsestidspunktet samt stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 8.

Ved udvidelse af installationen i boliger fra før 1. april 1975 er der i afsnit 6, 801.471.2 givet en generel tilladelse til, at beskyttelseslederen kan udelades for den del af installationen, der anbringes inde i selve boligen. Denne lempelse gælder således ikke i fx garager, carporte, udhuse og i det fri.

I eksisterende installationer er der i Meddelelse, Elinstallationer nr. 21/09 desuden givet tilladelse til, at man kan installere et par tilslutningssteder uden, at der skal fremføres beskyttelsesleder. Det er dog en forudsætning, at der ikke er beskyttelsesleder i den eksisterende installation, og at udvidelsen forsynes gennem en HFI- eller HPFI-afbryder. Man skal endvidere være opmærksom på, at der kræves en virksom beskyttelsesleder, hvis der anvendes stikkontakter med jordkontakt, eller hvis der tilsluttes elektromedicinske apparater af klasse I. Beskyttelsesleder bør dog altid fremføres, hvor det er praktisk muligt.
Skrevet af klavil på 26-09-2015 13:35

I eksisterende installationer er der i Meddelelse, Elinstallationer nr. 21/09 desuden givet tilladelse til, at man kan installere et par tilslutningssteder uden, at der skal fremføres beskyttelsesleder. Det er dog en forudsætning, at der ikke er beskyttelsesleder i den eksisterende installation, og at udvidelsen forsynes gennem en HFI- eller HPFI-afbryder. Man skal endvidere være opmærksom på, at der kræves en virksom beskyttelsesleder, hvis der anvendes stikkontakter med jordkontakt, eller hvis der tilsluttes elektromedicinske apparater af klasse I. Beskyttelsesleder bør dog altid fremføres, hvor det er praktisk muligt.

Ja, der står jo ret præcist at man ikke må benytte en stikkontakt med jordkontakt, hvis der ikke er en virksom beskyttelsesleder ( jord ). Men der må gerne monteres en uden jordkontakt, hvis der ikke findes jord.

I øvrigt tager du dig nogle friheder ved at prøve at fastslå hvad vi mener 

Vi ved godt selv hvad vi mener.

Jeg stopper her.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så har jeg misforstået hvad du mener men jeg fik at vide at det var sludder jeg skrev.
Det du hentyder til er også iht den nye bekendgøresle og altså ikke virksom for huse opført før 1975.
Det vil stadig være en vurderingssag om det er rigtigt eller forkert.
Under alle omstændigheder kan vi vel blive enige om at det er en farlig regel der er belvet lavet at Læmænd selv kan udskifte eksisterende afbrydere og kontakter da der ingen baggrundsviden kræver.
Hvis du ringer og snakker med sikkerhedsstyrelsen om netop det problem med jord/ikke jord så er kravet at der skal være HPI i alle huse og nyere HPFI.
det blev lavet som sikkerhed for huse uden jord.
Den reelle regel skilder fra 1 april 1975 og den nye regel er lavet i 2009.
Stikkontakt uden jord må i dag kun anvendes i huse fra før 1. april 1975. Det betyder, at hvis du har en installation fra før denne tid, og der ikke er etableret en aktiv jordforbindelse, så skal du udskifte dine gamle stikkontakter til en stikkontakt uden jord.
Er huset fra før 1. april 1975, kan du ikke være sikker på, at der er en aktiv jordforbindelse i stikkontakten selv om stikkontakten er af typen med jord. Det er først efter 2009, at det har været et lovkrav, at jordklemmen skulle være forbundet til en aktiv jord, derfor skal du tjekke efter, om der er en jordforbindelse. Du kan prøve at løsne stikkontakten (Husk at slukke strømmen og tjek efter med en spændingstester). Er der en leder tilsluttet jordbens klemmen i stikkontakten, er chancen for, at der er jord i stikkontakten. For at være 100% sikker, skal du have en elektriker til at måle den for dig.

Det er også tommelfingerreglen at man gør det, dog kan du som elfirma ikke forsvare at lave jord i et hus pga udskiftning af to stik i stuen med jord også derfor lavede man reglen med HFI, da mange ældre stadigvæk havde FI relæer.

Annonce
Skrevet af klavil på 26-09-2015 13:35
At brødrister har jordstik har jeg nu aldrig set, men at der er dobbelt firkant logo på har jeg til gengæld set. Et strygejern er der også kun to ben på. Køleskab/fryser er et krav der skal være jord.

Mht berøringsspændingen er det korrekt at den støreste spænding du kan få er fase/nul altså 230 volt men det er dermed ikke sagt at det er den berøringsspænding du får ved berøring af stålhåndtaget fra fryseren til tromle på din vaskemaskine som jo er koblet til jord
Hvis er er elektrikere så burde i også kende stærkstrømsbekendgørelsen ud og ind og der står jo også at beskyttelsesleder skal fremføres hvor det er praktisk muligt i eksisterende boliger. som jeg kan se på billedet er denne bolig af ældre dato pga afbryder historien.

Man skal endvidere være opmærksom på, at der kræves en virksom beskyttelsesleder, hvis der anvendes stikkontakter med jordkontakt, eller hvis der tilsluttes elektromedicinske apparater af klasse I. Beskyttelsesleder bør dog altid fremføres, hvor det er praktisk muligt.

Klavil, både min brødrister og mit strygejern er forsynet med stikprop med jordben, det er godt nok schukostik.

 

Du skriver, at man må montere stikkontakter med jord uden at jordbenet er aktivt. Samtidig henviser du til Meddelelse nr. 21/09, hvor der bl.a. står: "Man skal endvidere være opmærksom på, at der kræves en virksom beskyttelsesleder, hvis der anvendes stikkontakter med jordkontakt."

 

 


fase
ja og vi snakker stadigvæk fra før og efter april 1975.
Mht Shoko/tysker stikket må jeg give dig en undskyldning. Havde ikke set at Sikkerhedsstyrelsen faktisk har givet dette stik adgang til det danske marked og må sige at det er for åndsvagt. Førhen var brugsgenstandene brugt i køkkenet jo altid dobbeltisoleret og også derfor der ikke var jordstik i og troede naivt at de stadigvæk var det. Har lige set min egen brødrister som er helt ny og den er magen til din. Det har altid været sådan at køleskabe/frysere, tørretumbler, microovne og opvaskemaskiner har haft stikket men når vi har solgt disse, har vi altid selv skiftet dem med jord når vi monterede og altid informeret kunden om det hvis de selv gjorde det.
Sjovt der bliver flere og flere regler men de bliver dog alligevel lempelige

Det er rigtigt, at det i en periode, har været tilladt at montere en stikkontakt med jord uden at der er en virksom jordleder. Men det er ikke tilladt efter 2009. Du må ikke udskifte en eksisterende stikkontakt uden jord med en med jord længere - og så det er ligegyldigt hvornår installationen er lavet.

(og selv hvis det var tilladt, så er det et utrolig dårligt råd at give, når man bare kan udskifte med en stikkontakt uden jord, og dermed undgår alle problemer)

Så er den ged vist barberet ! ! !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Problemet vil jo så opstå hvis han får fat i en apparat med jordstik han så ikke kan montere i en af sine stikkontakter uden jord Hvad mon så man gør.
Kan sagtens følge klogskaben i ikke at montere med 3 ben, men som sagt kunne misfiorståelser være undgået hvis ikke den almindelige både kunne købe og installere dem selv
Den ændring fra 2009 siger også :
Elinstallationer nr. 21/09 desuden givet tilladelse til, at man kan installere et par tilslutningssteder uden, at der skal fremføres beskyttelsesleder. Det er dog en forudsætning, at der ikke er beskyttelsesleder i den eksisterende installation, og at udvidelsen forsynes gennem en HFI- eller HPFI-afbryder.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis