støbeovne

Hej

Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information om min dieselfyrede smelteovn til metal.

Ovnen er lavet med en brænder fra et oliefyr, selv ovnen er bygget op i en 60L olietønde hvori der er lavet en inderkerne af pejseplade, og udenom den, er der så fyldt på med alm. beton

Indblæsnings røret er et støbejerns rør fra en varmeinstallation i et gammelt gartneri.

Det hele er så bygget op på en til formålet lavet vogn, da ovnen vejer omkring de 100kg

Ovnen kan smelte 22kg (det maximale diglen kan indeholde) aluminium på ca 45-50 minutter fra kold ovn, og til udstøbning.

Brændstof forbruget har jeg ikke målt, men har været ude og smelte til nogle pinse træf i den lokale modeltogs klub, og der kan jeg hvis jeg rigtigt går til den nå at tømme en 10L dunk på sådan en dag (men så kører ovnen også stortset konstant)

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja så skal du da endelig ikke holde dig tilbage
Og undskyldningen kan ikke være at det er kompliceret

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af FoXX på 25-12-2015 01:50
Ok Martin, nu bliver jeg sku nødt til at lave den.. Hvor længe lod du din hærde?

 

Godt at høre at endnu en er med på støbevognen

Min ovn hærdede en lille uge, det skal så siges at min inderkerne er ikke støbt, jeg købte en pejseplade og lavede kernen af, og støbte så beton udenom.

 

vedhæfter lige et billede af det sidste projekt jeg har lavet af de støbninger jeg laver.

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det ser sku godt ud, du er da ikke uden evner
a takker og bukker ærbødigt

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Spændende med disse hjemmestøbere...
Det lyder til i mest laver kokille og sandstøbninger.

Hvordan med leveringerne?
Det lyder til i lystigt blander forskellige gamle dele og støber direkte af materialet...
Hvordan sikrer i så legeringerne?

Der er jo en del forskel på de forskellige legeringerne kvaliteters egenskaber og korrosionsmodstand??

Mvh Njord

MVH Njord
Skrevet af njord på 25-12-2015 19:25
Spændende med disse hjemmestøbere...
Det lyder til i mest laver kokille og sandstøbninger.

Hvordan med leveringerne?
Det lyder til i lystigt blander forskellige gamle dele og støber direkte af materialet...
Hvordan sikrer i så legeringerne?

Der er jo en del forskel på de forskellige legeringerne kvaliteters egenskaber og korrosionsmodstand??

Mvh Njord

 

det er de mest brugte støbe metoder ja, der er også en del der laver investment støbning, men dog ikke noget jeg selv har gjort det store i endnu.

Vedr. legeringerne kommer det meget an på hvad de skal bruges til, skal jeg lave noget med styrke, eller andre egenskaber, vil jeg naturligvis ikke blot blande tilfældige legeringer sammen.

Men til andre ting har det ikke den store betydning, dog er det meste af det materiale jeg har adgang til af rimelig kvalitet, bla. i form af alu fælge

 

Jeg har lidt drømme om med tiden selv at prøve at lave nogle model motore, og der skal legeringerne være helt sikre.

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej igen..
Sprænger / revner beton'en ikke? Tager pejsepladerne så meget varme fra den?
Jeg er så småt ved at gå igang, så der kommer helt sikkert flere spørgsmål
/Mikkel
Hej
Det har jeg endnu ikke haft problemer med, og ovnen bliver ikke varmere end at man kan røre ved den uden problem, selv efter 1 times drift
Du spørger bare løs, god fornøjelse med projektet

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Hej Neubert
Nu er jeg kommet så langt, med ombygningen til oliefyret smelteovn, at jeg har fået funden en gammel oliebrænder ned fra loftet
Jeg kom til at tænke på, har du bare et rør i samme dimension, som oliebrænderen passer ind i, helt ind i ovnen, eller har du mindre diameter for inden..
Som på billedet her..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 47 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis