Endnu en tråd om bøvl med påhængsmotor :)

Hej alle her på siden. Jeg står i et problem med min mariner påhængsmotor. det er en 2 takt 3 cyl 60 hk fra 1997.. det hele startede med at den ikke ville tage gassen. den "druknede"n år der blev gevet gas. satte man den så i neutral så den fik lidt tid til ligesom at synke det hele kunne den atter køre upåklageligt i endu herlige 30 sekunder indtil situationen gentag sig. det skal siges at den IKKE havde nogle probemer med at tage gas når den stod i "frigear, altså uden belastning. Hele dette fik mig til at rense karburatorner hvilket var en stor succes!. Den kørte upåklageligt i en måneds tid indti den begyndte og lave samme nummer igen her i går... men denne gang ville den heller ikke tage gassen i frigearet?.. Justerede så lidt på karburatorner hvor den fik en fin bld gang i et godt stykke tid for så at gå helt ud! . Lige siden har det været totalt umigeligt at få gang i den igen!. der har været enkelte gange hvor den er startet og kørt ujævnt hvis den har stået på 50% gas , men gik herefter ud i det samme der blev slækket på gassen??.. der er ren benzin på tanken, bolden virker, karbirator er samlet korrekt og renset totalt, benzinumpe er efterset( her var membranerne pæne og rene for huller eller revner) massere af strøm på batteriet og flot gnist på tændrørene?.

Kan simpelthen bare ikke få iv i den så det starter og kører i første hug som den gjorde før

Er der nogen der kunne have et forslag til hvad det kunne være?. På forånd tak mvh

Hej alle her på siden . Jeg står i et problem med... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg købte min 50 hk i 1996 fra ny af, jeg købte samtidig en servisemanual, den var ikke særlig dyr mener det var knap 300 kr. en omfattende sag i et A4 ringbind på flere hundrede sider.
Men hvad den koster i dag, og når man ikke køber en motor samtidig ved jeg ikke..
(ps både min motor og servicemanual er solgt)
Som jeg husker det (kan tage fejl), kan man med en tændingspistol, godt tjekke tændingen, det skal være uden at give den gas, så skal den vise ca 10 gr før top, der er hvide markeringer på svinghjul og hus, så du kan se graderne. hvis det passer kan du godt udelukke en sprungen not.

Prøv at lave en kompresitionstest, mener den skal ligge på ca 9 bar, og max 10% forskel mellem cylinderne.


Har den sejlet ok mens du har haft den?

Jeg købte min 50 hk i 1996 fra ny af, jeg købte samtidig en servisemanual, den var ikke særlig dyr mener det var knap 300 kr. en omfattende sag i et A4 ringbind på flere hundrede sider.
Men hvad den koster i dag, og når man ikke køber en motor samtidig ved jeg ikke..
(ps både min motor og servicemanual er solgt)
Som jeg husker det (kan tage fejl), kan man med en tændingspistol, godt tjekke tændingen, det skal være uden at give den gas, så skal den vise ca 10 gr før top, der er hvide markeringer på svinghjul og hus, så du kan se graderne. hvis det passer kan du godt udelukke en sprungen not.
(men hvordan man kontrolere, og tændingsforstillingen justeres ved jeg ikke, hvis du kan finde en der har en motor magen til, kan du nok godt kikke dig frem til, og din ser ud til at stå fornuftigt, 50 og 60 hk er ens)
Prøv at lave en kompresitionstest, mener den skal ligge på ca 9 bar, og max 10% forskel mellem cylinderne.


Har den sejlet ok mens du har haft den?

Nitter - Jeg er ikke het sikker på det trækstang til tændingsforstilling? . jeg kan ellers svore på at karburatorne ikke er monteret med nogen trækstang? ( ja forstå mig ret ) der er en stang der holder alle spjældende sammen så de åbner samtidig, og så diverse benznslanger selvfølgeligmed der er ikke Nogen forbindelse mellem karburator og tænding andet en lille "nitte" med en sort ring om som kan reguleres ved at løsne den og flytte den tættere i berønging med noget ved regulatoren til gassen - jeg kan godt fornemme jeg hellere må få lagt et billede op af det omtalte det er nogen ting man er nød til at se i stedet!. Men så kan i se hvad jeg mener Triggeren er sat sammen med en sort arm der er styrret af gaskablerne og den flytter rundt på pladen rundt om svinghjulet så vidt jeg kan se

Je--ns- Har godt tænkt på at prøve og få det tjekket med en tændingspistol koblet til tror bare sagen dkal undersøges noget nærmere ( rent "lekturemæssigt" ) har kontaktet diverse forhandlere og fået info og sendt sider af deres servicebøger om tændingsindstillng på mail jeg skal bare have sat mig noget bedre ind i det . Jeg sal nok prøve at skaffe en kompressionstester så jeg kan få det afprøvet en gang for alle
Skrevet af kasper j på 08-07-2015 19:45
Nitter - Jeg er ikke het sikker på det trækstang til tændingsforstilling? . jeg kan ellers svore på at karburatorne ikke er monteret med nogen trækstang? ( ja forstå mig ret ) der er en stang der holder alle spjældende sammen så de åbner samtidig, og så diverse benznslanger selvfølgeligmed der er ikke Nogen forbindelse mellem karburator og tænding andet en lille "nitte" med en sort ring om som kan reguleres ved at løsne den og flytte den tættere i berønging med noget ved regulatoren til gassen - jeg kan godt fornemme jeg hellere må få lagt et billede op af det omtalte det er nogen ting man er nød til at se i stedet!. Men så kan i se hvad jeg mener Triggeren er sat sammen med en sort arm der er styrret af gaskablerne og den flytter rundt på pladen rundt om svinghjulet så vidt jeg kan se
 

Ja og på den plade sidder der tilfældigvis det der regulerer hvornår gnisten kommer i forhold til stemples placering i cylinderen.

Så håber jeg ikke du har rørt ved sammenkoblingen af karburatore, for så skal de stilles (synhroniseres) og det kræver du har tre vacummetre til din rådighed samt helst har prøvet det et par gange før. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Kan i fortælle mig hvordan jeg sætter et billede herind? så kan i få syn for sagen. helt ferm med computere er man jo heller ikke
Annonce
Det lykkedes! . nu skal i bare se: det jeg har tegnet ind som punkt A er den arm der holder spjældene sammen og punkt b er den lille nitte jeg snakker om man kan trykke den med fingeren og så tager motoren gas i frigear ( hvis motoren ellers ville samarbejde! ). de to hænger ikke sammen. og det nitten læner sig op af er det plastik agragat der sidder med spændeskiven . det agragat der sidder med spændeskiven sidder fast til den arm som styrer triggeren . da jeg afmonterede karburatorne pillede jeg benzinslanger og diverse af men der var intet der har sammen med tændingsdelene. Det er derfor jeg ikke helt er med på hvad i mener med trækstang til tændingsforstilling? . Jeg garantere jer for det ikke er noget jeg har pillet ved eller skruet løs på .
Har den kørt fint nok i den tid du har haft den.
je--ns - den havde godt nok en periode hvor den "tabte kraft" når man gav den gas . så kunne man sætte den tilbage i neutral hvis den nærmest "druknede" så den atter kunne genfinde energien for så atter at give gas indtil situationen gentog sig. men dette problem forsvandt fuldstændigt første gang karburatoerne blev renset . dette problem jeg har nu er først opstået efter en måneds upåklagelig drift, mærkeligt nok..
je--ns - den havde godt nok en periode hvor den "tabte kraft" når man gav den gas . så kunne man sætte den tilbage i neutral hvis den nærmest "druknede" så den atter kunne genfinde energien for så atter at give gas indtil situationen gentog sig. men dette problem forsvandt fuldstændigt første gang karburatoerne blev renset . dette problem jeg har nu er først opstået efter en måneds upåklagelig drift, mærkeligt nok..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis