Hjælp til LED setup

Kære LDSere,

Jeg er kommet på lidt dybt vand efter jeg har kastet mig ud i en snørklet LED opgave. Jeg skal forsøge at forklare udfordringen:

I forbindelse med renovation af et rum, har jeg været så dum at trække strøm i væggen således at der kun kan serieforbindes - og uden mulighed for at trække nyt! 

I hver ende af ledningstrækket til lamperne er der nul, fase og jord til nærliggende stik kontakter. Der er også en mellemledning som går uafbrudt fra den ene ende til den anden.

Jeg har købt 6 af disse lamper fra Onkel Harald: http://www.harald-nyborg.dk/p6119/v...w-led-sort

Efter jeg fandt ud af jeg havde trukket ledningerne som serieforbindelse (og dermed kun kunne tænde en enkelt på strækningen), kom jeg frem til den idé at klippe forbindelsen mellem LED pærene og LED driveren som sidder i hver lampe og i stedet forsyne LED pærene direkte med en central LED driver. Min tanke er at det er muligt, pga. at jeg tager mellemledningen i brug som så forbindes til - eller + på hhv. LED driveren og ud til lamperne. Giver det mening?

Til det formål har jeg købt denne LED driver: https://www.greenline.dk/k/led-paer...driver-24v

Hvorfor 24v? Det er det jeg måler på led driveren der sidder i lamperne. Det er denne LED driver som sidder i lamperne: https://drive.google.com/file/d/1O7...sp=sharing

Nu har jeg testet setupet med en enkelt lampe som også er blevet brugt til andre indledende tests, den lyste svagt til at starte med og er efterfølgende stoppet helt med at virke. Inden jeg forsøger mig med lampe nummer to (jeg tænker at det er de indlende tests som har brændt den af), ville jeg høre jer om jeg tager grueligt fejl eller hvordan?

Tak for hjælpen på forhånd

Mvh Allan

 

 

Kære LDSere, Jeg er kommet på lidt dybt vand... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Efry... der er så lige den detalje at lavvolt installationen så løber i et rør med stærkstrøm. I min verden er det et absolut no-go... man blander ikke svagstrøm med stærkstrøm


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af bartroff på 19-06-2015 14:11

I forhold til tomrør, så er det sådan at der er brugt et "T-stykke" ved hvert lampeudtag. Så hvis du forestiller dig at "hovedrøret" med alle ledningerne er ca. 1 meter over gulvhøjde, så er der ud fra hvert lampested brugt et t-stykke hvor jeg så har trukket de to ledninger op til selve lampeudtaget som så sidder f.eks. 1,5 meter over gulvet. "Hovedrøret" har så 5 ledninger som tidligere tegnet, Nul, fase, jord og mellemledning 1 & 2 hvor mellemledning 2 er ført op til lampeudtagene. Der er tale om almindelige 16 mm tomrør.

I så fald trækker du de fire gennemgående ledninger ud af tomrøret. Dermed får du plads til at trække to ledninger i stedet for én i din sløjfe.

Men ja, noget klamp er det. Og som andre skriver så indmurer man ikke forgreninger - af god grund.

 

 

Nu dæmrer installationen også for mig, meget har jeg set, men indmurede fittings installation det har jeg dog ikke set før. Og uanset hvor mange drømmeløsninger med milliampere og strømgenerator, der kommer frem, så er der ingen nemme løsninger.
Hvis du nævner ordet brandfare og fare for jeres evt. børn, mon ikke fruen omgående ringer efter en elektriker. Så må du tage dig af andre LDS arbejder, for det her slap du ikke heldig fra.
For som skrevet der er ingen smarte løsninger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej alle,

Tak for jeres feedback, hjælp, kommentarer og ris ikke mindst det er taget ad notam. Ingen tvivl om at jeg har kvajet mig her. Lamperne bliver i første omgang hængt op som dummy lamper, da de heldigvis skulle fungere som sekundær belysning til rummet. Senere hen må jeg så fræse nye tomrør ind igen og få lavet det korrekt i samarbejde med en elektrikker.

God weekend til alle.

Mvh Allan
Læs hvad jeg skriver kuchenmeister inden du sviner.
ja du skriver du vil fræse tomrør ind i vægen og lave det i samarbejde med en elektriker,
men virker ikke som om du skal i nærheden af det, hvis det eller skal virke eller være lovligt.

beklager mit sure opstød :S

 

Ja men bare nu tråd starteren, får lavet sin installation, så den er udført korrekt, så behøves vi jo ikke at være el-politi. (bedre folk får nogle brugbare råd, når de nu alligevel nok laver det selv)

Måske du kan nøjes med at hugge dine T-samlinger op og ned til dåsen i vægen, og så trække noget af de tynde halonfri kabel, og så sløjfe fra dåse til dåse, du kan jo bare indmure kablet, hvor du hugger op.
(måske kan du nøjes med at hugge T-samlingen op, hvis du kan få to kabler gennem røret, ned til dåsen)

Nu er det lidt siden denne tråd er startet, men der plejer at være en ledning gul/grøn som jeg husker det, den kan du altid bruge.

Det virker som om gul/grønne altid er i overskud, og kan formentligt anvendes når man har fået dummet sig med at fræse noget ind i væggen som ikke er gennemtænkt, eller hvis man har været uheldig at bore ind i kablet i væggen.

Det med at bore ind i kabler er sket nogle gange for mig, men med lidt fingersnildhed kan den gul-grønne åbenbart godt bruges. Ellers har jeg klaret det med at hakke ud omkring kablet og sætte en lille forlænger på med muffe (http://www.xl-byg.dk/files/kategori-billeder/elartikler-og-belysning/ledning-og-tilbehoer/Klemraekke.png) .

Efter du har muret den ind igen så vent lidt med at tænde for strømmen, der er nemlig vand i cementen og den skal lige tørre først.

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Er det en joke janus007???
Stakkels dem der køber et hus efter dig!!

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også