Hjælp til LED setup

Kære LDSere,

Jeg er kommet på lidt dybt vand efter jeg har kastet mig ud i en snørklet LED opgave. Jeg skal forsøge at forklare udfordringen:

I forbindelse med renovation af et rum, har jeg været så dum at trække strøm i væggen således at der kun kan serieforbindes - og uden mulighed for at trække nyt! 

I hver ende af ledningstrækket til lamperne er der nul, fase og jord til nærliggende stik kontakter. Der er også en mellemledning som går uafbrudt fra den ene ende til den anden.

Jeg har købt 6 af disse lamper fra Onkel Harald: http://www.harald-nyborg.dk/p6119/v...w-led-sort

Efter jeg fandt ud af jeg havde trukket ledningerne som serieforbindelse (og dermed kun kunne tænde en enkelt på strækningen), kom jeg frem til den idé at klippe forbindelsen mellem LED pærene og LED driveren som sidder i hver lampe og i stedet forsyne LED pærene direkte med en central LED driver. Min tanke er at det er muligt, pga. at jeg tager mellemledningen i brug som så forbindes til - eller + på hhv. LED driveren og ud til lamperne. Giver det mening?

Til det formål har jeg købt denne LED driver: https://www.greenline.dk/k/led-paer...driver-24v

Hvorfor 24v? Det er det jeg måler på led driveren der sidder i lamperne. Det er denne LED driver som sidder i lamperne: https://drive.google.com/file/d/1O7...sp=sharing

Nu har jeg testet setupet med en enkelt lampe som også er blevet brugt til andre indledende tests, den lyste svagt til at starte med og er efterfølgende stoppet helt med at virke. Inden jeg forsøger mig med lampe nummer to (jeg tænker at det er de indlende tests som har brændt den af), ville jeg høre jer om jeg tager grueligt fejl eller hvordan?

Tak for hjælpen på forhånd

Mvh Allan

 

 

Kære LDSere, Jeg er kommet på lidt dybt vand... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Henrik,

Tegningen som du ser er som det ser ud nu efter alle kabler er trukket og alt er muret ind, pudset, malet mv. Det er ikke et spørgsmål om hvordan jeg trækker kablerne, det har jeg lært på den hårde måde nu. Det er spørgsmål om hvordan jeg får liv i de LED lamper jeg hænger op med de eksisterende kabler der er i dag. Jeg har ikke mulighed for at trække nyt som det er lavet (desværre).

Fejlen er at kablerne er trukket i serie frem for parallelt.

Jeg har ikke et ønske om at lave 6 lampesteder, jeg vil helst kunne afbryde det hele fra et enkelt sted. I så fald skal jeg alligevel igang med at fræse i muren.
Jenshøj,

Der er såmænd tomrør, det ligger bare så stramt at det nærmest er umuligt at trække nyt. Jeg tror vi alle kan blive enige om at lave det hele om er den rigtige løsning, men nu ville jeg høre jer om i havde et bud på om det kunne løses på anden vis. Ellers havde jeg jo ikke startet tråden til at starte med

Og helt enig i at alt skal laves lovligt.

Mvh Allan

Hvis der er tomrør, så skal det kunne lade sig gøre at trække en ekstra ledning, når der kun er én ledning i røret! Smør enderne med et glidemiddel, og træk den ekstra leder i. Brug evt. den eksisterende leder som træksnor, hvis du ikke kan få en søgefjeder i.

Jeg må indrømme, jeg ikke helt kan huske reglerne, men med den løsning du påtænker, kommer du til at have dc-jævnspænding og ac-højspænding i samme rør, hvilket jeg er meget i tvivl om er tilladt.

Jeg forstår ikke helt din kommentar om at du ikke ønsker 6 lampesteder, for der er intet problem i at lave dem, så de kan tændes på samme afbryder - heller ikke hvis de er paralleltforbundne.

Der er to ledninger i hvert rør op til lampeudtaget, det som kommer fra det tidligere udtag og det som går videre til det næste.

I forhold til tomrør, så er det sådan at der er brugt et "T-stykke" ved hvert lampeudtag. Så hvis du forestiller dig at "hovedrøret" med alle ledningerne er ca. 1 meter over gulvhøjde, så er der ud fra hvert lampested brugt et t-stykke hvor jeg så har trukket de to ledninger op til selve lampeudtaget som så sidder f.eks. 1,5 meter over gulvet. "Hovedrøret" har så 5 ledninger som tidligere tegnet, Nul, fase, jord og mellemledning 1 & 2 hvor mellemledning 2 er ført op til lampeudtagene. Der er tale om almindelige 16 mm tomrør.

Når Henrik skrev "lampesteder/dåser" så læser jeg det som steder hvor man kan afbryde lamperne. Jeg vil gerne have 6 lamper som kun skal afbrydes et sted fra.

Mvh Allan

Ok, nu begynder det at give mening. Man skal lige forstå hvordan du har lavet det, hvilket var lidt svært ud fra beskrivelse og tegning :-)
Annonce
Skrevet af bartroff på 19-06-2015 14:11

Der er to ledninger i hvert rør op til lampeudtaget, det som kommer fra det tidligere udtag og det som går videre til det næste.

I forhold til tomrør, så er det sådan at der er brugt et "T-stykke" ved hvert lampeudtag. Så hvis du forestiller dig at "hovedrøret" med alle ledningerne er ca. 1 meter over gulvhøjde, så er der ud fra hvert lampested brugt et t-stykke hvor jeg så har trukket de to ledninger op til selve lampeudtaget som så sidder f.eks. 1,5 meter over gulvet. "Hovedrøret" har så 5 ledninger som tidligere tegnet, Nul, fase, jord og mellemledning 1 & 2 hvor mellemledning 2 er ført op til lampeudtagene. Der er tale om almindelige 16 mm tomrør.

Når Henrik skrev "lampesteder/dåser" så læser jeg det som steder hvor man kan afbryde lamperne. Jeg vil gerne have 6 lamper som kun skal afbrydes et sted fra.

Mvh Allan

 

Jeg fatter hat og briller af hvad du skriver 

Lige for at slå det fast: Er 2 ledninger til hver lampe ? for hvis du kun har en ledning oppe til lamperne, så kommer de sku aldrig til at lyse 

Du skriver at det er Mellemledning 2 der er ført op til lamperne... vil det sige at der bare ligger EN ledning fra den første til den næste og så fremdeles... for er det tilfældet er det helt klart en OMMER 

OK... Et lampested er sjovt nok et sted hvor man tilslutter lampen, det kaldes også for et lampeudtag 

En afbryder er en kontakt der laver en fase om til en mellemledning, og dermed tænder og slukker din lampe. 

PS: Det virker ikke som om du har særligt godt fat i termerne, jeg ville nok få en prof til at kikke på det klamp, du har rodet dig ud i... fysikkens (og landets) love skal man ikke spøge med 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Henrik,

Citat fra en af dine tidligere posts:

"Som jeg ser din tegning, så har du 2 "lampesteder" som du så gerne vil lave til 6 ?

I hvert lampested/dåse har du 3 ledere + jord." Citat slut.

Da du skrev "/dåse" bagved lampested konkluderede jeg at du mente at jeg skulle lave 6 dåser (f.eks. med en afbryder), altså en til hver lampe. Det er ikke mit ønske.

Anyway, der går EN SLØJFET ledning videre fra hvert lampeudtag som vist på min tegning. Det giver TO ledninger i røret totalt. Og med ledning mener jeg en enkelt leder. Giver det mening?  

Der skulle alligvel en del posts til indtil "proff kortet" blev trukket, men frem kom det da 

 

Skrevet af bartroff på 19-06-2015 14:48

Henrik,

Citat fra en af dine tidligere posts:

"Som jeg ser din tegning, så har du 2 "lampesteder" som du så gerne vil lave til 6 ?

I hvert lampested/dåse har du 3 ledere + jord." Citat slut.

Da du skrev "/dåse" bagved lampested konkluderede jeg at du mente at jeg skulle lave 6 dåser (f.eks. med en afbryder), altså en til hver lampe. Det er ikke mit ønske.

Anyway, der går EN SLØJFET ledning videre fra hvert lampeudtag som vist på min tegning. Det giver TO ledninger i røret totalt. Og med ledning mener jeg en enkelt leder. Giver det mening?  

Der skulle alligvel en del posts til indtil "proff kortet" blev trukket, men frem kom det da 

 

Ja, så er det en OMMER for du kan ikke få en lampe til at lyse med en ledning, ligegyldigt hvordan du så monterer det. 

Normalt sætter man en afbryder og derfra trækkes TO ledere (mellemledning og nul) til hver lampe (eller til den første lampe og derfra videre til den næste osv(paralelforbindelse)) så tændes alle lamperne fra den ene afbryder.

Årsagen til Proff kortet var at du åbenbart ikke har sønderligt meget styr på hverken termer eller el teori. 

Det er helt fint at du så spørger, men fysikkens love kan altså ikke ændres bare fordi du har dummet dig og trukket for lidt "snore" 

Noget andet er, at hvis det er 16mm rør med kun en 1,5 M2 leder i, så burde det da ikke blive noget problem at bruge den leder som træktråd til at hive nogle flere "snore" igennem røret, også selvom der er T stykker, som i øvrigt IKKE må mures inde...

 

Af skade bliver man klog... men sjældent rig 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af bartroff på 19-06-2015 12:52

Virker linket ikke?

Billedet kommer her så:

 

Du har i et senere indlæg fortalt, at du har muret T-stykker ind i muren og kun trukket èn ledning i røret. Fittings murer man ikke ind, det har du nu lært på den hårde måde. Løsningen er, at du prøver, om du kan trække flere ledninger i, hvad jeg tvivler meget stærkt på. Løsningen bliver sikkert, at du hugger rørene fri, fjerner T-stykkerne og murer en dåse ind, så du kan lave de lampesteder, du vil have (6stk.). Derefter kommer reparationen efter fejltagelsen og du er blevet en erfaring rigere. Alt andet er som nævnt ulovligt og noget slem fusk.

 

 

 


fase

I princippet kunne den ledningsføring godt bruges til at få 6 LED til at lyse, men det kræver blot, at du strømføder dem. Der findes imidlertid ikke strømfødede lamper i handel i byggemarkeder, men hvis du selv vil fremstille lamperne kunne du f. eks. anvende en diode som følgende

http://www.dioder-online.dk/lysdiod...ioder.html

Det kræver så blot, at du monterer en strømgenerator, der for de nævnte dioder leverer 350 mA, i den ene indmuringsdåse og fører strømmen tilbage igennem NUL.

Det er muligt, at der findes lamper på markedet til professionelt brug, der er strømfødede, men det har jeg ikke umiddelbart fundet.

Hvorvidt det er lovligt ved jeg ikke, men hvis strømgeneratoren er af en godkendt type, burde det være tilfældet, da spændingen kun vil være under 10 Volt.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også