Hjælp til LED setup

Kære LDSere,

Jeg er kommet på lidt dybt vand efter jeg har kastet mig ud i en snørklet LED opgave. Jeg skal forsøge at forklare udfordringen:

I forbindelse med renovation af et rum, har jeg været så dum at trække strøm i væggen således at der kun kan serieforbindes - og uden mulighed for at trække nyt! 

I hver ende af ledningstrækket til lamperne er der nul, fase og jord til nærliggende stik kontakter. Der er også en mellemledning som går uafbrudt fra den ene ende til den anden.

Jeg har købt 6 af disse lamper fra Onkel Harald: http://www.harald-nyborg.dk/p6119/v...w-led-sort

Efter jeg fandt ud af jeg havde trukket ledningerne som serieforbindelse (og dermed kun kunne tænde en enkelt på strækningen), kom jeg frem til den idé at klippe forbindelsen mellem LED pærene og LED driveren som sidder i hver lampe og i stedet forsyne LED pærene direkte med en central LED driver. Min tanke er at det er muligt, pga. at jeg tager mellemledningen i brug som så forbindes til - eller + på hhv. LED driveren og ud til lamperne. Giver det mening?

Til det formål har jeg købt denne LED driver: https://www.greenline.dk/k/led-paer...driver-24v

Hvorfor 24v? Det er det jeg måler på led driveren der sidder i lamperne. Det er denne LED driver som sidder i lamperne: https://drive.google.com/file/d/1O7...sp=sharing

Nu har jeg testet setupet med en enkelt lampe som også er blevet brugt til andre indledende tests, den lyste svagt til at starte med og er efterfølgende stoppet helt med at virke. Inden jeg forsøger mig med lampe nummer to (jeg tænker at det er de indlende tests som har brændt den af), ville jeg høre jer om jeg tager grueligt fejl eller hvordan?

Tak for hjælpen på forhånd

Mvh Allan

 

 

Kære LDSere, Jeg er kommet på lidt dybt vand... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Daniel p på 18-06-2015 23:03
Har du brugt antennekabel, siden du kun har en leder med ? Eller hvordan har du børet dig an med det?

Den driver som er i lampen er en _konstant strøm_ driver på 700mA.,, og variabl spænding6.10volt.. Den anden du linker til ligner en alm. Fordyning.., _fast spænding_ 24Volt.

Som jeg forstå dit setup, skal du have en forsyning med konstant strøm på 700mA... Som vil løbe gennem alle dine kamper...Og den må skulle levere 6x6w=36watt.. Og et spændingsområde 36 til 60volt... Herved får hver lampe 1/6del spænding(60/6=10volt) og en konstant strøm på 700mA.

Nej, der er brugt 1,5 kvd installationskabel.

Du kan have ret i det med driveren og det er måske der jeg går galt i byen. Er det overhovedet muligt at få en forsyning der kan levere det du beskriver?

Mvh Allan

 

 

Hvordan havde du tænkt dig at få en lampe til at lyse med EN ledning ? 

Det er totalt ligegyldigt om den er 230v eller 24v

Det er ligesom de gamle juletræskæder, hvor pærerne sad i serie. Går en pære, vil der ikke være lys i nogle af dem. Det næste er at der skal regnes på modstanden i hver enkelt lampe for at du kan finde ud af hvor meget "power" du skal putte ind i dem. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af jenshøj på 19-06-2015 12:11
Hvis der er brugt installationskabel, hvordan kan du så ende med kun at have én leder mellem dine lamper?

 

Det er løs installationskabel, altså 1x1,5

 

Dvs. noget som dette? http://www.harald-nyborg.dk/p6210/install-kabel-1x1-5-100m-blaa

I så fald skal du bare trække en ekstra leder gennem det rør du har trukket ledningen i.

Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 19-06-2015 12:12

Hvordan havde du tænkt dig at få en lampe til at lyse med EN ledning ? 

Det er totalt ligegyldigt om den er 230v eller 24v

Det er ligesom de gamle juletræskæder, hvor pærerne sad i serie. Går en pære, vil der ikke være lys i nogle af dem. Det næste er at der skal regnes på modstanden i hver enkelt lampe for at du kan finde ud af hvor meget "power" du skal putte ind i dem. 

Som sagt må jeg have været på stoffer eller lignende den dag jeg trak kablerne, så helt enig i at det er en lorteløsning. Det vi diskuterer er en lappeløsning, for jeg kommer ikke til at åbne mine vægge igen lige foreløbelig uden en skilsmisse 

 

 

Skrevet af bartroff på 19-06-2015 11:41

Hej ev elmand og Daniel P.

Jeg kan se, baseret på tilbagemeldingerne, at der er behov for en tegning over hvordan det ser ud. Se denne:

https://drive.google.com/file/d/0B0...sp=sharing

Bemærk at jeg har kaldt mellemledningen M(x) og har også kaldt ledningen ud til lamperne M(x), ved ikke om dette er den rette betegnelse, men jeg tror i forstår hvad jeg mener.

Der kan IKKE trækkes/laves om uden at væggen skal brydes op - desværre.

Giver det mere mening nu?

Mvh Allan

Kunne du ikke bare sætte tegningen ind i dit indlæg? Jeg kan ikke finde tegningen på den måde, du har angivet. Som jeg læser dit indlæg, har du købt lamper til 230V. Hvorfor slutter du dem ikke bare til de lampesteder, du har lavet eller er sagen, at du mangler lampesteder?

 

 

 


fase
Skrevet af S. Fabrin på 19-06-2015 12:42

Kunne du ikke bare sætte tegningen ind i dit indlæg? Jeg kan ikke finde tegningen på den måde, du har angivet. Som jeg læser dit indlæg, har du købt lamper til 230V. Hvorfor slutter du dem ikke bare til de lampesteder, du har lavet eller er sagen, at du mangler lampesteder?

Virker linket ikke?

Billedet kommer her så:

 

Som jeg ser din tegning, så har du 2 "lampesteder" som du så gerne vil lave til 6 ?

I hvert lampested/dåse har du 3 ledere + jord.

Under normale omstændigheder ville man sætte en afbryder(måske der hvor du har en tavle, sådan rent på papiret) så fasen bliver til en mellemledning, og dermed har du en tænding.

Som jeg læser det, så er dit problem at du skal have fase,nul,jord i den anden ende, da den kører videre til stikkontakter. Den 3 leder er så en mellemledning, og hvad er så problemet ? 

Du tager mellemledningen og nul fra lampested 1 og kører til den første lampe, derfra paralelt videre til de næste lamper som je_ns så fint viser.

Dine lamper skal under alle omstændigheder have 2 "snore" for at lyse  

 

230 V. AC En standard lysdiode kan tilsluttes til 230V AC efter følgende diagram men pas på berøringsfaren! Der skal bruges en godkendt, D-mærket kondensator.
FLERE Skal man have flere lysdioder til at lyse samtidigt kan man spare strøm
(og modstande) ved at serieforbinde dem. Modstanden R kan beregnes således:
   

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som jeg forstår problemet, er der trukket én enkeltleder rundt mellem lamperne inde i en væg. Dette er åbenbart gjort uden at trække den i rør, for i så fald ville problemet ikke være større, end at der skulle trækkes en ekstra ledning gennem røret.

Der er ingen lette løsninger på "fejlen". For det er ikke tilladt at have en enkeltisoleret enkeltleder i en væg uden et rør. "Lappeløsningen", som er der er udtænkt, vil ikke være lovlig.

Forslag til løsninger:
Brug enkeltlederen som træksnor til at trække et nyt 2/3 ledet kabel i væggen.
Brug enkeltlederen som føring for et nyt rør, som trækkes ud over denne, hvorefter der trækkes en ekstra ledning igennem røret.
Træk nye kabler uden på væggen.
Pil væggen ned, og lav nye lovlige installationer.
Eller brug batterilamper :-)

Vær opmærksom på, at der skal laves elsyn, når du sælger dit hus. Alle former for ulovlige lappeløsninger vil sandsynligvis blive fundet, og køber vil kræve nedsalg i prisen for at få udbedret fejlene.

Min genbo opdagede præcis denne form for ulovlige installationer (enkeltledere trukket uden rør) i hans hus for nogle år tilbage (før el-sys reglerne trådte i kraft), og måtte bruge omk. 60.000 kr på at få pillet et loft ned, lavet nye installationer, og genopbygget loftet. Det dækkede hans ejerskifteforsikring så, men den var ikke gået i dag, hvor fejlen som sagt ville være fundet under elsynet.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også