Zink tag

Hej.

Jeg overvejer at lave nyt tag med zink på huset.

Er der nogen der har erfaring med dette produkt eller kender et alternativ?

http://www.vmzinc.dk/vores-losning/tagsystemer/vmz-dexter.html

Eller andre ting der er for/imod zinktag som jeg bør have med i mine overvejelser?
Alternativet er tagpap med lister pga. vægt/hældning.

Vh
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ingen der har nogen erfaring eller kender til priserne for det nævnte tag?
hej tja kender ikke prisen men tror hurtig det løber op:-) det er også muligt at få dem i fuld længde men så bliver det med dobbeltfals. hvad har du af underlag nu og hvor mange grader er taget?
tror zinktag går ind under let-tag. zinken vejer 8kg/m2 + underlag. (det kan en tømmer give svar på)

du kan også tag et kig på lindab´s kliktag. http://lindabtagxpert.dk/tagtyper/lindab-kliktag/?gclid=CjwKEAjw4-SrBRDP483GvreDr2ASJAD5sCIuCuU8g-qYP7knxjNG6iZE1ab-9rl6CrOmXDX8o-zotRoCwCDw_wcB

Zink er ikke gratis - Det ved jeg skam. Men umiddelbart ser denne plade ud til at være rimelig enkel at montere selv. Jeg har set flere zinktage som buler ved hele længder. Her forestiller jeg mig det er pga. varmeudvidelse og tænkte at små plader kunne arbejde lidt bedre indbyrdes.

Her er et eksempel på bulet tag http://www.bolius.dk/fileadmin/_processed_/csm_Patina_2_b2e49bc7b2.jpg

Jeg har 15º taghældning og jeg har læst mig til at der ikke behøves undertag ved zink. Kun ru forskalling med 5-10 mm luft imellem som underlag for pladerne.

Ståltag er jeg ikke til. Lige pt. ligger der B7 plader på huset - Oven på et gammelt eternit-skifertag (asbest).
det er korrekt at der kan være flimmer i lange baner. det billede du linker til er enten facade, forkert haftet eller forkert indstillet profileringsmaskine.
det er også korrekt at små plader udelukker større problemer med ekspansion.

ru forskalling er nr1. det lyder til du har læst op på det:-)
jeg ville ihvert fald bruge undertag ved 15grader. det kan hurtig gå galt ved 15gader.
Hvorfor kan det hurtigere gå galt ved 15º? Samlingerne er vel lige tætte om det er 15 eller 45? Pladerne kan ligge indtil 11º. Og hvor i konstruktionen vil du ligge undertaget? og hvilket slags undertag til 15º?

Vil et undertag ikke bare forhindre ventilation under brædderne og dermed minimere chance for at fjerne kondensen.
Annonce
Har lavet mange zink/kobber tage, men har ikke prøvet den type, men det ser ret simpelt ud. Mht prisen kan du ringe til forskellige vvs grosister.

samlingerne er IKKE lige tætte om der er 15 eller 45grader.

var lige inde på vm zinc hjemmeside de skriver følgende:

BEMÆRK – VED LAV TAGHÆLDNING OG UDSAT BELIGGENHED: Pga. risiko for vandindtrængen ved falsene, skal der ved falset tag med lav taghældning og/eller ved udsat beliggenhed, tages særlige forholdsregler vedr. undertag. Her skal der anvendes et diffusionsåbent undertag (f.eks. Roofshield). Undertaget skal her placeres under de ru brædder

DVS. din konstruktion kommer til at se sådan ud. (undertag kommer under tagrende)

 

det du kan gør for at skjule vintilationsspalte og fodblik ved tagfod er at lave lodret stern og bruge en arkitekttagrende.

en alternativ "fusker" løsning kunne være at bruge det eksisterende skifertag som undertag. ved bare ikke hvor god den er i sidste ende. dvs spær, lægte, skifer, klemliste, ru-brædder, zink. derved kan eksisterende rendejern og tagrende bruges.

Primo-ct: Jeg skal netop have lodret stern (også zink) og arkitekttagrende. Skal jeg så forstå det sådan at undertaget ikke afsluttes i tagrende, men i udhænget over de kommende udhængsbrædder og bag stern. Altså skjult og så den lille mængde vand der måtte komme skal så løbe ned mellem udhængsbrædderne? Det er planen at udhængsbrædder skal udføres i mahogni.

Det gamle skifertag kan ikke genbruges. Der er lavet mange huller gennem tiden for gennemføringer og spærene skal også rettes op. Og som du siger vil det være en fuskerløsning.

håber denne super flotte tegning kan hjælpe dig

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis