palleløfter til traktor

Hej

Jeg er ved at få lavet sådan en her til min gamle ferguson, ud af en udgået palleløfter

Men jeg er kommet i tvivl om stedet hvor topstangen fra traktoren skal sættes fast skal være højere. Jeg kan ikke helt regne ud om den vil komme til at vippe for meget op og ned når den hæves med liftarmene, hvis der ikke er større afstand imellem topstang og hvor liftarmene sættes på

Konstruktive inputs modtages

Mvh Jan

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt tænkt projekt, nu har du jo lavet den så er det vel bare at forsøge om det virker, og så om nødvendigt modificere under vejs.
Har ikke lavet den endnu,- det er bare den her jeg kopiere Så inden der svejses osv, så kunne det jo være at der var en traktor-topstangkyndig der vidste besked om det

Mvh Jan
Afstanden skal være den samme som på traktoren. Hvis afstanden er for kort vil din palleløfter vælte udad når du løfter og modsat hvis afstanden er for lang.

Det er principielt korrekt som Pilehave skriver, men der kan godt justeres lidt detaljer. Liftarme har normalt deres omdrejningspunkt længere inde under traktor end topstangen. Det vil give lidt udsving. Hvis du vil vise det helt præcis, kan du tegne forholdet op i 1:1 med kridt på gulvet. En lige streg som er gulv, en cirkelbue som er liftarm og en cirkelbue som er topstang. De skal naturligvis have centrum de rigtige steder i forhold til hinanden og gulvlinien. Alt med hjul er i den forbindelse uden betydning. Jo længere du kan få topstang, des bedre bliver løftet. På dit billede kunne liftarme godt placeres 100 mm tættere på traktor og topstang 20-40 mm længere væk.
Så skærer du et stykke pap som symboliserer palleløfter (lidt for høj, så du har valgmuligheder) , angrebspunkter tegnes på kanten. Ved at føre disse 2 punkter langs cirkelbuer, kan du se hvordan den vil opføre sig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Men en palleløfter er beregnet til at KØRE på 3 eller 4 hjul, -du har pillet hjulene af. Det er IKKE en "gaffel" fra en gaffeltruck du har der.

En gaffeltruck-gaffel er stiv i knækpunktet, det er din ikke.

Jeg tror den bøjer/brækker ved meget lille belastning.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Der er en pointe der - knudr - men mon ikke det holder til det en grå Ferguson kan klare. Ellers kunne man jo starte med at forstærke gafler indvendig med 10 x 30 mm fladjern i begge sider på begge gafler. Det ville styrke "potensen"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har en Ferguson, som ikke har problemer med 500 kg i bagkassen.
Specifikationerne siger 1130 kg, -det er altså store kræfter man leger med, selv om det er oldgamle sager, så vær forsigtig.

Venlig hilsen
Knud
Selvom man kun bruger sin traktor etc på privat grund og til eget formål, så gælder arbejdstilsynets regler for løfteudstyr, og man kan få en bøde for ikke at overholde reglerne (det vil sige at grejet skal have et certifikat/ en typegodkendelse med Safe Work Load osv).

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Som knudr også skriver så er en palleløfter bygget til og tage en vægt tæt på jorden med 4 eller 6 hjul som værende bærende.
Ikke til og være monteret bag på en gammel Ferguson med en Palle brænde op af markvejen der er fyldt med små huller. Den vil sandsynligvis knække sammen ret hurtigt.
Og lad nu være med og forsøge blot og forstærke den. Selvom man ikke er på arbejde må man jo stadig gerne bruge sin sunde fornuft.

Ja og får han den tunet ind, så den laver et lodret løft, skal han have truk certifikat B.

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis