Installation af landstrøm på sejlbåd

Hej alle,

Jeg er netop blevet den heldige ejer af en gammel Albin Vega.

Der er batteri på båden, men der er ikke lavet tilslutning af landstrøm. Det vil jeg have lavet. Både for at tilkoble en batterioplader (CTEK M200), men også for at få en 220v stikkontakt om læ.

Jeg er ikke den store elektriker, men jeg har heldigvis en kammerat som er, der har givet mig et par tips. Det lader dog til hver eneste gang jeg finder en løsning, dukker der et nyt problem op som er relateret til at det netop er en båd.

Sådan som jeg tænkte det skulle indbygges ville være på denne måde:

Landstik indgang.
Herfra ledning ind til et HPFI-relæ i vandtæt boks.
Herefter 2 seperate tilslutninger fra relæet. Det ene skal trækkes hen til hvor der laves til stikkontakt i båden.
Den anden skal tilsluttes en batterioplader.
Batteriopladeren er derefter tilsluttet batteriet
(resten af 12v installationen skulle være lige til. batteri > sikringsboks > panel > 12v enheder)

Jeg troede ovenstående installation var nok, indtil jeg pludselig læse om galvanisk tæring og zink-anoder. Nu er jeg lost igen. Hvordan skal mit diagram se ud for at indgå det sidstnævnte?

Hej alle, Jeg er netop blevet den heldige ejer... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En jordledning uden fysisk forbindelse til jord (galvanisk adskilt) er ingen jordledning.

Hvis det er uklart hvorfor dine zinkanoder tærer mindre, kan det måske være fordi det så nu tærer mere på noget andet. På din motor f.eks.

Almindeligvis er det en fordel at kunne se, hvor man har sin tæring.


Finnband
Skrevet af finnband på 19-04-2015 08:28

En jordledning uden fysisk forbindelse til jord (galvanisk adskilt) er ingen jordledning.

Hvis det er uklart hvorfor dine zinkanoder tærer mindre, kan det måske være fordi det så nu tærer mere på noget andet. På din motor f.eks.

Almindeligvis er det en fordel at kunne se, hvor man har sin tæring.

Ok jeg har monteret en Victron VDI 16 efter instalations vejlednigen og går så ud fra at jeg stadig har beskyttelsen af jordledningen, hvis der skulle ske noget. Jeg tror jeg skev forkert før da du spurgte om hvor min isolator sad. Den er monteret efter HPFI relæet som på tegningen. Hvorom alt er så har jeg reduceret mit forbrug af zink og har ikke fundet andre steder der er tærret.

 

 

 

Forbundet korrekt er landjord ført frem til Victron-adskilleren og ikke længere. På bådsiden af adskilleren benytter man bådens steljord/batteri-minus som jordforbindelse. Der er altså ingen forbindelse imellem landjord og steljord. Det er forklaringen på din reducerede tæring.

På desværre alt for mange både er landjord FEJLAGTIGT også forbundet til steljord. Via jordledningen i elkablerne på havnen er stel/minus for alle sådanne både, der er tilsluttet landstrøm derved forbundet sammen OG deler derved galvanisk tæring.

Landjord skal KUN føres frem til 230 V-stikkontakterne for landstrøm og til stel på eventuelle fast tilsluttede 230 V-apparater. Landjord bør IKKE forbindes sammen med bådens stel/minus.

Din adskiller har andre fordele, men er altså ikke nødvendig for at have adskilte jordledninger.


Finnband
Skrevet af finnband på 19-04-2015 19:56

Forbundet korrekt er landjord ført frem til Victron-adskilleren og ikke længere. På bådsiden af adskilleren benytter man bådens steljord/batteri-minus som jordforbindelse. Der er altså ingen forbindelse imellem landjord og steljord. Det er forklaringen på din reducerede tæring.

Ja sådan er mit også forbundet.

På desværre alt for mange både er landjord FEJLAGTIGT også forbundet til steljord. Via jordledningen i elkablerne på havnen er stel/minus for alle sådanne både, der er tilsluttet landstrøm derved forbundet sammen OG deler derved galvanisk tæring.

Kan jeg kun give dig ret i.

Landjord skal KUN føres frem til 230 V-stikkontakterne for landstrøm og til stel på eventuelle fast tilsluttede 230 V-apparater. Landjord bør IKKE forbindes sammen med bådens stel/minus.

Det er de heller ikke. Landjord er kun ført frem til 230v stikkontakter fordi jeg har en varmtvandsbeholder på 230v.

Din adskiller har andre fordele, men er altså ikke nødvendig for at have adskilte jordledninger.

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis