Installation af landstrøm på sejlbåd

Hej alle,

Jeg er netop blevet den heldige ejer af en gammel Albin Vega.

Der er batteri på båden, men der er ikke lavet tilslutning af landstrøm. Det vil jeg have lavet. Både for at tilkoble en batterioplader (CTEK M200), men også for at få en 220v stikkontakt om læ.

Jeg er ikke den store elektriker, men jeg har heldigvis en kammerat som er, der har givet mig et par tips. Det lader dog til hver eneste gang jeg finder en løsning, dukker der et nyt problem op som er relateret til at det netop er en båd.

Sådan som jeg tænkte det skulle indbygges ville være på denne måde:

Landstik indgang.
Herfra ledning ind til et HPFI-relæ i vandtæt boks.
Herefter 2 seperate tilslutninger fra relæet. Det ene skal trækkes hen til hvor der laves til stikkontakt i båden.
Den anden skal tilsluttes en batterioplader.
Batteriopladeren er derefter tilsluttet batteriet
(resten af 12v installationen skulle være lige til. batteri > sikringsboks > panel > 12v enheder)

Jeg troede ovenstående installation var nok, indtil jeg pludselig læse om galvanisk tæring og zink-anoder. Nu er jeg lost igen. Hvordan skal mit diagram se ud for at indgå det sidstnævnte?

Hej alle, Jeg er netop blevet den heldige ejer... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du prøve at beskrive den korrekte installation på enkel vis? *Hvorfor* den skal være sådan er ikke så vigtigt, det skal jeg nok prøve at forstå via andre veje hvis du mener det er for kompliceret at beskrive.

Der findes en Galvanisk isolator jordledningen køre gennem på båden.
Som her fra biltema
http://www.biltema.dk/BiltemaDocuments/Manuals/25-231_man.pdf
http://www.biltema.dk/da/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Galvanisk-isolator-zink-saver-2000024139/

Så et hpfi relæ, og så bruge to polede afbrydere, så burde du være kørende.


Men klart at anbefale at få en med den rigtige viden til at installere, jeg har ikke selv strøm i båden, og kun kendskabs fra de snakke der er på havnen.

Jeg uil få fat i den lille bog der heder El om bord der er alt om el i båden, hvad man må og specielt hvad man ikke må.

Skal du have 220 volt i båden skal jordledningen ind i din elinstallation og med rundt til dine stikkontakter og må ikke forbindes til motorblokken. En lader har heller ikke jord da det så vil være forbundet til batterierne. Jeg har for at undgå tærring i min båd monteret en galvanisk isolator og det gav en himmel vid forskel på tærringen af mine zink anoder de kunne nu holde længere end før.

På jordledningen før HPFI relæet.

Skrevet af softice på 18-04-2015 21:25

Jeg uil få fat i den lille bog der heder El om bord der er alt om el i båden, hvad man må og specielt hvad man ikke må.

Skal du have 220 volt i båden skal jordledningen ind i din elinstallation og med rundt til dine stikkontakter og må ikke forbindes til motorblokken. En lader har heller ikke jord da det så vil være forbundet til batterierne. Jeg har for at undgå tærring i min båd monteret en galvanisk isolator og det gav en himmel vid forskel på tærringen af mine zink anoder de kunne nu holde længere end før.

 

Det vil sige, eftersom det eneste der vil blive forbundet til mine batterier (og derigennem til motorblokken) er min batterilader. Så er der ingen fare for galvanisk tæring? 

 

Skrevet af Nicks på 18-04-2015 22:27

 

Det vil sige, eftersom det eneste der vil blive forbundet til mine batterier (og derigennem til motorblokken) er min batterilader. Så er der ingen fare for galvanisk tæring? 

Det skulle der ikke være på landstrøm siden, men jeg kan jo ikke garantere det 100%. jeg ved ikke om hvis den båd der ligger ved siden af dig har et potentiale til krybestrøm vil gøre noget.

Du kan læse om galvanisk tæring her i den vedhæftede fil.

 

 

 

Javel, men så har du jo alligevel ingen direkte landstrømsjord på din 230 V-installation. Den er altså "galvanisk adskilt/afbrudt" fra omverdenen.

Komplet uforståeligt, hvad det skulle nytte, hvis du netop har holdt landstrømsjord og motorjord/-stel helt adskilt, som du skriver. Så skulle det jo også være fuldstændig uden betydning for dine zinkanaoder.

Giv os venligst en nærmere forklaring på grundlaget for det, du har gjort.


Finnband
Skrevet af finnband på 18-04-2015 22:54

Javel, men så har du jo alligevel ingen direkte landstrømsjord på din 230 V-installation. Den er altså "galvanisk adskilt/afbrudt" fra omverdenen.

Komplet uforståeligt, hvad det skulle nytte, hvis du netop har holdt landstrømsjord og motorjord/-stel helt adskilt, som du skriver. Så skulle det jo også være fuldstændig uden betydning for dine zinkanaoder.

Giv os venligst en nærmere forklaring på grundlaget for det, du har gjort.

Den galvaniske isolator forhindre krybestrøm, men forhindre ikke jordledningen at fungere som jord.

Ang. mine zink anoder kan jeg ikke give en forklaring, men de holder længere.

 

 

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis