Skift af sporestang.

Bilen var til syn forleden og skal omsynes på grund af slør i forreste sporestænger. Det er ikke styrekuglen der sidder ude ved hjulet men den inderste stang der er skruet på tandstangen.
Er der nogen der ved om de er svære at skifte. Kræves der aftrækker. Bilen er en Carina e. er der nogen der har erfaring med denne aftrækker: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Chassis/Forvognsvarktoj-til-inderste-styrekugle-191506/

; display: none; top: 25.7px; left: 442px;" title="Click to Show Translation"> 

M.v.h. E. N. Nielsen
Bilen var til syn forleden og skal omsynes på... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af autoole på 11-04-2015 17:22
Og PAS LIGE PÅ STELRINGEN, Du må ikke dreje å rat eller tandstang under reperationen.
Hej
Det betyder intet så længe ratstammens forbindelse til tandstangen IKKE afbrydes fordi rattet kan jo ikke dreje længere end hjulet i den anden side af bilen tillader !!! har selv lige skiftet på min Polo 9N og der er man nødt til at dreje rattet for at plasere sporeatangen så man kan komme til at skrue på den !
hilsen Polobjørn

 

 

 

 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja det er kardanledet på ratstammen der skal skiftes, så pas på....
Rattet skal vel ikke afmonteres, og jeg har forstået det sådan at stelringen sidder i selve rattet. Stelringen har vel ikke forbindelse til krydset som skal udskiftet med fare for at airbagen kan udløses under monteringen. I må undskylde hvis jeg spørger dumt.

M.v.h. E. N. Nielsen
hvordan er det lige det er blevet til at det er ratkrydset der skal skiftes

hvis det er slør i sporstængerne , har det intet med ratstammen at gøre
Det har du ret i bredker, men jeg valgte at lave en opdatering, istedet for en ny tråd. Det er jo stadig væk slør i styrtøjet det drejer sig om. Opdateringen lød:

Lige en opdatering. Har nu skiftet både sporstænger og styrekugler og det viser sig så at de intet fejlede. Troede blindt på "eksperten" (den unge synsmand) som var helt sikker i sin sag.
Det viser sig så at det er det udvendige ratkryds, som sidder i motorrum, der er slør i. Vil så lige høre om der er nogen der har erfaring med at skifte et sådan, samt hvordan fremgangsmåden er på en Carina E.

M.v.h. E. N. Nielsen
Hej BobbyOlsen.
Det er rigtigt at stelringen sidder i en "plastkasse" på ratstammen under rattet. Selve kassen sidder fast, men indeni, er der en spole af plastik med kobberbaner. Længden af denne plastikbane er netop så lang at rattet kan dreje helt ud i hver side.
Når du "fjerner forbindelsen" Nemlig X'et, er der ikke hold på rattet. Kommer du så uforvarent til at dreje rattet, kan plastikbanen strammes lidt op til den side rattet nu drejer, og når du så samler igen med nyt X kan plastikbanen rykkes over.
Derfor er det vigtigt at du låser rattet i midterposs, inden du fjerner X'et. ligeledes skal tandstangen ikke flyttes.
Håber dette hjalp på forståelsen. ;0)))
Ok tak autoole for forklaring, rattet skal altså bare låses godt i midter pos. så er det jo bare at afmontere kryds og montere det nye.

M.v.h. E. N. Nielsen
Exatemon misjø ;0)))
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis