Nyt tag -gode råd

vores eternittag - formentlig fra 1976 - står til udskiftning på vores 1,5 planshus med udnyttet 1. Sal. Vi vil gerne lægge lertegl men inden vi beslutter os, skal jeg lige have en vurdering fra en af mine venner som er bygningsteknikker eller konstruktør. Det koster jo temmelig mange penge at lægge nyt tag (vi har ca. 220 m2 tag hvor hældningen på to tilbygninger er ca. 12 grader), så vi planlægger selv at gøre det, primært med hjælp fra Svigerfar som har prøvet det en del gange før og så forhåbentligt alliere mig med et par kammerater til at give et nap med. Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål, da det kan være I har nogle findings eller learnings vi skal være opmærksomme på:

1. Der er ca 90-100 cm imellem vores spær som er sammensat som hanebånd, kan man vurdere ud fra det om konstruktionen kan bære tungt tag?

2. Jeg har læst mig frem til at når man udnytter 1. Salen så er undertag i form af plader ikke så god en ide grundet højden på taget. Men hvilket kvalitetsundertag er at anbefale i banevare når det skal matche levetiden på tegl

3. Ville I lave skottende selv eller få prof.hjælp og hvilken løsning? Zink, tagpaplignende eller noget 3.?

4. Der er rigtigt fint indeklima på førstesalen nu, så ville I vælge at isolere yderligere. Jeg vil tro der ligger ca. 150 mm i forvejen

5. Jeg har talt med kommunen om bortskaffelse at eternit som bliver en bekostelig affære.er der nogle som har erfaringer med at aflevere et helt tag på genbrugen af flere omgange, er det besværet værd?øø

6. Anbefalinger til tegltyper, mærke, hvor man får den bedste pris etc.

7. Generelt andre gode råd og inputs om hvad jeg være opmærksom på/undersøge yderligere etc.

8. Hvordan gør man hvis man deler de op i 4-6 weekender og konstruktionen står blotlagt efter eternittaget er pillet af? Kan undertag klare vind og værd i perioden til teglene kommer på.

Håber I har nogle inputs som kan give mig et overblik over projektet. Jeg har læst andre steder at det er et stort projekt, men svigerfar virker ret rolig.
vores eternittag - formentlig fra 1976 - står til... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
med hensyn til undertag. så kan du prøve at gå ind på www.duko.dk og se hvad de anbefaler.
Hej igen, og endnu engang tak for jeres bidrag.

Har i dag haft min ven på besøg som er bygningskonstruktør eller teknikker og han mener ikke at de to små tage - som har en hældning på 15 grader (og ikke 12 grader som jeg skriv oprindeligt) kan klare et tungt tag. Det store tag kan måske godt lade sig gøre. Vi kom derfor frem til en mulig løsning som kunne være tagpap på de to små tage, kombineret med letvægtstegl på det store tag med stor hældning. Er der nogle der har en idé om denne kombination af tagpap og tegl ser godt ud, evt. hvis I kan henvise til inspirationsbilleder?

Alternativt bliver jeg nok nødt til at holde fast i eternit men det vil jeg helst ikke, heller ikke selvom de har lavet en model Toscana som egentlig ser ganske pæn ud, men kvaliteten virker ikke til at være bedre end bølgepladerne.

Er der nogle der har erfaring med Easytile?
Jeg har ikke lige billeder på stående fod. Men det er en ret alm løsning på fx murermestervillaer med enkarnap. Her er der ofte zink eller tagpap på disse ekstra bygningsdele.

Måske du kan sætte et par billeder ind af dit hus. Det kan jo gøre det en del lettere at komme med eksempler på lignende arkitektur med de to tagbelægninger.

Mvh Njord

MVH Njord
God idé Njord! Tager et par billeder i morgen og smider op.

Sov godt!
Annonce
Hmm hvordan kan man indsætte et billede her?

Du trykker på knappen "tilføj svar" øverst er der en værktøjsbjælke hvor der længst til venstre er et knap der viser billeder.

Her i byen er der et eksempel, godt nok lidt større bygninger. Jeg prøver at huske at tage et billede.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Set fra baghaven
Set fra Bahaven
Set fra forhaven
Set fra forhaven i fuglepersepktiv
Forreste tag set fra vejen.
I skal tænke på følgende:
- Vi piller skorstenen ned
- Huset bliver malet hvidt med nye friske gavle
- Gavlene bliver "åbnet op" så de ikke virker så tunge
- Der kommer nye terassedøre med sprosser
Med det inm mente, såsend gerne billeder,links eller jeres forslag, holdninger etc. til
- Tagpap på de to små tage kombineret med tegl på de store?
- Tagpap overdet hele?
- Tagpap med eller uden lister?
- Eternit (helst ikke)
- Eastile (ser interessant ud, men er er ikke mange oplysninger om det)
- Evt. andet

 

Jeg tror jeg ville gå efter at få listedækning på over det hele.
Det er ret store tagflader du har og to materialer vil komme til at råbe efter hinanden.

Som du skriver er gavlene meget tunge nu og det vil helt sikkert hjælpe at få dem gjort lettere....

Men om du skal ofre lidt penge på at få en arkitekt til at give nogle råd omkring en "forskønnelse" eller ikke er jo dit valg, men jeg tror jeg havde snakket med en eller to og fået en pris på noget arkitektonisk vejledning.
Det burde ikke behøve koste alverden...
de kan enten gøre det ud fra billeder eller et besøg.
Som eg har forstået dig er der ikke tale om en egentlig ombygning, men "blot" nyt tag og gavle plus nogle døre.

Men måske kan de komme med lige det ekstra der giver den helt specielle dimension for jeres hus.. måske et par tagvinduer der kaster lys in og også giver et andet look for selve taget....

Bare en tanke :-)

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også