Nyt tag -gode råd

vores eternittag - formentlig fra 1976 - står til udskiftning på vores 1,5 planshus med udnyttet 1. Sal. Vi vil gerne lægge lertegl men inden vi beslutter os, skal jeg lige have en vurdering fra en af mine venner som er bygningsteknikker eller konstruktør. Det koster jo temmelig mange penge at lægge nyt tag (vi har ca. 220 m2 tag hvor hældningen på to tilbygninger er ca. 12 grader), så vi planlægger selv at gøre det, primært med hjælp fra Svigerfar som har prøvet det en del gange før og så forhåbentligt alliere mig med et par kammerater til at give et nap med. Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål, da det kan være I har nogle findings eller learnings vi skal være opmærksomme på:

1. Der er ca 90-100 cm imellem vores spær som er sammensat som hanebånd, kan man vurdere ud fra det om konstruktionen kan bære tungt tag?

2. Jeg har læst mig frem til at når man udnytter 1. Salen så er undertag i form af plader ikke så god en ide grundet højden på taget. Men hvilket kvalitetsundertag er at anbefale i banevare når det skal matche levetiden på tegl

3. Ville I lave skottende selv eller få prof.hjælp og hvilken løsning? Zink, tagpaplignende eller noget 3.?

4. Der er rigtigt fint indeklima på førstesalen nu, så ville I vælge at isolere yderligere. Jeg vil tro der ligger ca. 150 mm i forvejen

5. Jeg har talt med kommunen om bortskaffelse at eternit som bliver en bekostelig affære.er der nogle som har erfaringer med at aflevere et helt tag på genbrugen af flere omgange, er det besværet værd?øø

6. Anbefalinger til tegltyper, mærke, hvor man får den bedste pris etc.

7. Generelt andre gode råd og inputs om hvad jeg være opmærksom på/undersøge yderligere etc.

8. Hvordan gør man hvis man deler de op i 4-6 weekender og konstruktionen står blotlagt efter eternittaget er pillet af? Kan undertag klare vind og værd i perioden til teglene kommer på.

Håber I har nogle inputs som kan give mig et overblik over projektet. Jeg har læst andre steder at det er et stort projekt, men svigerfar virker ret rolig.
vores eternittag - formentlig fra 1976 - står til... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Easytile finder ud ikke så meget om, fordi de har valgt at sælge gennem enkelte håndværkere her i landet, og de er ikke sådan hverken af få pris ud af, eller i det mindste købe af, de foretrækker selvfølgelig at lave hele taget for en.

Af tegl i lettere ende kan både Brandenburger HF14 som er min favorit blandt de lette tegl, og det helt lette lertegl Ravensberger Light.

Personligt ville jeg vælge tagpap frem for eternit, bla. pga levetiden, men levetiden på lerteglene jeg har skrevet henover er 2-3 gange længere.
Jeg ville også helst lægge tegl, men mine to tage med den lave hældning kan umiddelbart ikke holde til tegl heller ikke letvægtstegl. Mit nuværende eternittag vejer Ca. 18 kg/m2 men Ravensberger vejer Ca. 27 kg/m2, så jeg må finde noget andet som det ser ud lige nu. Easytile kunne være interessant, men jeg er lidt lunken ved at man ikke kan finde noget om det samt at de sælger igennem små forhandlere, fordi hvis nu han går konkurs, Hvad så?

Lige nu står den nok på tagpap evt. Kombineret med tegl, men er ikke sikker på det vil fungere. Jeg tænker hvidt murværk og sort eller lys grå tagpap?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Jungleman.

Jeg er ved at lægge nyt tag. Fra fra gammelt eternit fra 1960 til sort glasseret tegl. På et 100 år gammelt hus i to plan, hvor spærrene er 4*5 tommer og hanebåndene er 3*4 tommer. Tømmeret er så stort, at spær og hanebånd skal ind i huset, ved at lægge nye spær ovenpå de gamle.

I den ene side er der kvist. For at holde denne side stabil ligger den er kæmpe bjælke på 5*5 tommer, hvor hanebånd og spær mødes. Denne kæmpe bjælpe bliver også synlig.

Jeg så en tømrer i Ringkøbing lave nyt tag nogenlunde på samme måde og talte med ham herom. Et nyt tag, der anvender den eksisterende konstruktion, kræver ingen godkendelse. Men de nye spær skal jo fastgøres ordentligt. Da mit hus har udhæng laver jeg omkring remmen en sandwich med 4 stk 400 mmm bolte der låser hver enkelt nye spær og nye udhængsspær i hver enkelt gamle spær.

Det giver en kæmpe 1. sal og plads til 300 mm isolering mellem spærrene og ingen plads til den husmår den spænede rundt i skunken førhen.

Skunken  er væk og jeg glæder som en lille dreng til at lægge trægulv på hele 1. salen - når jeg har lagt det i stueetagen

 

De bedste

Krat

 

endnu en gang REKLAME LORT
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også