Skrevet af Sc0rpi0 på 23-03-2015 12:39
Hej Leif.
Du skriver: "Endelig sker der ikke en eksplotion i en forbrændingsmotor, men derimod, ja gæt selv (en forbrænding"
Der er jeg ikke helt enig med dig i, Se blot forneden hvornår der er tale om en eksplosion og en IKKE eksplosion:
-----------------------
It depends on whether we are talking about the so-called spark-ignition or Otto Cycle engine.
as there are some differences. In Physics-talk, an Otto cycle has an isentropic compression, followed by a constant volume combustion explosion, followed by an isentropic expansion. In contrast, a Diesel cycle has an isentropic compression followed by a NON-explosive combustion at (relatively) constant pressure, followed by the isentropic expansion.
It is very well established that the explosion, and therefore the heat created, causes the gases in the combustion chamber to obey standard rules of Chemistry, such as the Ideal Gas Law. Because of the sudden heat, the gases try to expand immediately, but they cannot, so the pressure in those hot gases greatly and rapidly increases. Very consistently, the explosion pressure in an internal combustion engine rises to between 3.5 and 5 times the compression pressure. "Since our example engine had a compression pressure of 120 PSIA, this results in a momentary explosion pressure that peaks at around 500 PSIA"(A Chevy 350 V-8). (We are going to slightly cheat here and call it 515 PSIA to simplify the following math!)
Mvh
P.S. og ja, tilførsel af vand er ikke et nyt fænomen, men nu er det jo blot dette at vand ingen smøreevne har, så tungen skal være lige i munden, i hvert fald hvis det er mere end et par 100 m man vil køre.. God Weekend.
Tja og E, håber jeg ikke skuffer dig ved og protestere. 
Nu ved jeg ikke hvor du har fundet din udendanske kilde, da kildeangivelsen mangler !!! 
Hvis jeg skal gætte skyldes din opfattelse, at det kniber med oversættelsen samt din kilde, som jeg læser (oversætter) den, måske heller ikke helt har tjek på begreberne ? 
I en benzinmotor gør man alt man kan for og holde benzin/luftforholdet, så der knap er luft nok til en fuldstændig forbrænding. Det gør man får en flammefront, der "roligt" bevæger sig frem uden stikflammer. Hvis man derimod piner blandingen så der bliver luftoverskud, opnår man at forbrændingen "går for hurtig/bliver ustyrlig" og får nogle meget varme stikflammer der med tiden fjerner metal fra cylinder/stempel. Den sidste tilstand er yderst skadelig for motoren i længden og opgraderer den til en eksplotionsmotor så lang tid det varer. 
Fabrins forklaring er vist ikke helt ved siden af, da man i en benzinmotor ikke kan komme op på en stempelhastighed over 21 m/sek, grundet det så vil kræve man overgår til eksplotions tilstanden for og få forbrændingen til at følge med stemplet.
Med hensyn til din bemærkning omkring indsprøjtning af vand i brændstofblandingen på en motor, er det korrekt at vand ikke direkte smører. Det fjerner/opløser heller ikke den oliefilm der gør at metaldelene ikke gnider direkte op af hinanden som brændstoffet gør. Husk på at vand ikke kan opløse smøreolien som benzin gør. Mængden af vand der skal indsprøjtes er rimelig beskeden og ligger vist i omegnen af 250 ml pr liter brændstof. Indsprøjtningen af vand er fuldstændig uskadeligt, men kræver man bruger en højtrykspumpe/dysse a la det der bruges til brændstoffet i en dieselmotor for og fungere/hjælpe. 
Selv god weekend, selv om der er i utrolig god tid her på en højhellig dødkedelig mandag.