Koldtvejr og bedre motorkraft??

Hej

Jeg oplever at når vi har vinter og kulde (+3-4 ->~10) så både går motoren bedre og farten stiger 5-8 km.

Nogen der har en forklaring? er der mere ilt i koldt vejr eller hvad skyldes dette?

Mvh

*** Ægte Livsvarigt Venskab Opnås Kun Gennem Gensidigt Tillid ***
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Jo jo, det er et kendt fænomen. Luftens indhold af ilt pr. rumfangsenhed er højere i koldt vejr, og dermed får din motor en bedre fyldning og forbrænding.

Det er ikke mystik, men fysik

mvh

varmetossen

Hej.

Jo jo, det er et kendt fænomen. Luftens indhold af ilt pr. rumfangsenhed er højere i koldt vejr, og dermed får din motor en bedre fyldning og forbrænding.

Det er ikke mystik, men fysik

mvh

varmetossen

Tak for svaret Klaus.
Det var også hvad jeg var mest tilbøjlig til at tro, dog uden at vide det havde noget med fysik at gøre
Logisk nok så svinder iltindholdet i takt med at vejret bliver varmere, mit gæt er så at man enten kan sætte et mindre strålerør i kaburateren eller øge luft indtaget, den sidste løsning vil i min verden give den bedste effekt, med jensyn til at opnå nogenlunde samme motorydelse som i kulde perioderne, eller er der andre forslag der er bedre / nemmere?
Pft.

Ahhh, tror nok jeg fattede den med fysikken, du hentyder til samme princip man kan observere i f.eks. et køleskab, den kolde luft er tungest og synker derfor nedad og visa versa? er det nogenlunde ramt? =|;=)
Mvh

Hej.

I fly kan man stille benzinblandingen efter lufttryk og fugtighed.

mvh

varmetossen

Annonce
Ilt indholdet er faktisk det samme, men afstanden mellem molekylerne er længere. Hvis et fly f.eks flyver højt skruer piloten ned for benzinen fordi der kommer mindre luft med ind.

Stempelmotorer kan få problemer højt oppe, men tager man samme motor med turbo monteret så kan den flyve højere fordi luften kommer under tryk og dermed samledes molekylerne.

Princippet er det samme på en kold dag, hvor luften fylder mindre (tætte molekyler) i forhold til en varm dag hvor molekylerne er længere fra hinanden.

Ok, det lyder ikke til at der lige findes en nem løsning, så for at overkomme problemet forstår jeg at luftintaget's volume skal komprimeres, altså som du nævner at .f.eks en kompressor gør og derved tilfører blandingen flere ilt molekyler? Men er det ikke at ligestille med at blandingen er for fed i varme perioder, eller giver de komprimerede molekyler blot en bedre og større eksplosion. Hvis indholdet af ilt molekylerne er ens varmt eller ej er jeg ikke helt med længere, men varmen må så have den fysiske indvirkning der gør at molekylerne spredes og den mængde luft der tilføres ved hver revolution indeholde færre ilt-molekyler.
Hvor om alting er, så takker jeg for dine svar, og må nok indse at det bliver for omstændtligt at opnå den ønskede virkning, ærgeligt, men i det mindste forsår jeg nu hvad der foregår., Tak for det Klaus
Mvh

Hej.

Jeg tror vi kan regne med, at hvis der var en nem tilgang til en løsning på dette, ville den være implementeret i ihvertfald dyrere biler. I fly er det sikkerheden der bestemmer, og der er råd til at ofre hvad der skal til. Der er ikke 180 % beskatning, nåh nej , det er kun i DK.

mvh

varmetossen

Ja, det er Danmark i en nøddeskal, og hvis ikke bilfabrikkerne solgte Danmark bilerne med store rabatter kørte vi alle rund i brugte wartburg 's

En del af hemligheden er at varm luft fylder mere end kold luft. Man siger også at massefylden er mindre i varm luft, sammenlignet med koldt ditto. Det er derfor man afkøler luften igen i en ladeluftkøler (også kaldet intercooler) efter den har været gennem en turbo/kompressor og blive opvarmet ved sammenpresningen, før den "stoppes" i motoren. En anden ting er, der normalt er forskel på luftens fugtighed ved eks. 5 grader og 20 grader. En høj luftfugtighed, til en vis grænse, betyder en bedre forbrænding samt at vanddelen i luften udvider sig med en faktor 1700 når forbrændingsvarmen omdanner den til damp. Man har skam før forsøgt sig at tilføre indsugningsluften vandmolokyler i passende mængde ved og indsprøjte det gennem en fin dysse. Processen er dog svær og styre, samt vandet normalt også skal medbringes, hvilket igen tager af fidusen i negativt retning.

Endelig sker der ikke en eksplotion i en forbrændingsmotor, men derimod, ja gæt selv  (en forbrænding). 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis