Udfræsning af trædåser

Hej

Har overtaget et hus fra 1964. Konen vil have stikkontakter og afbrydere udskiftet, og hun har forelsket sig i en model, der ikke passer ind i de eksisterende "dåser". 

Dåser er det egentlig ikke, det er en træklods med et udfræset hul.

Nu er spørgsmålet, om jeg selv må fræse hullet lidt større for at få plads til de nye kontakter. Nogen, der kender svaret?

I køkkenet er der sat plastdåser op bag kontakterne. De er også for små. For at få plads der, er jeg nødt til at skære en slids i dåsens sider for at kontaktens gribearme kan komme ind. De vil så gribe direkte i murværket.

Spørgsmålet er det samme som ovenfor. Går det, eller er det helt forbudt ? (Og i så fald hvorfor?)

 

På forhånd tak

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke med trædåserne, men dem i plastik er det ikke lovligt at skære op..

Skal det være efter bogen, skal der en autoriseret installatør (eller hans håndlangere) til at skifte dåserne..
Nu fremgår det jo ikke hvilken model fruen har forelsket sig i. Den dåse der er i væggen skal passe til afbryder og stikk. Man må ikke ændre hverken på de gamle trædåser eller plast dåser. Så der er 2 valgmuligheder, enten få alle dåserne skiftet til den rigtige, eller "kan man ikke få den man elsker må man elske den man får" Sagt på en anden måde vælge en type der passer i de underliggende dåser. I trædåser skal der bruges LK afbryder skruer i stedet for gribeklør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Z-zap på 01-03-2015 22:04

Hej

Har overtaget et hus fra 1964. Konen vil have stikkontakter og afbrydere udskiftet, og hun har forelsket sig i en model, der ikke passer ind i de eksisterende "dåser". 

Dåser er det egentlig ikke, det er en træklods med et udfræset hul.

Nu er spørgsmålet, om jeg selv må fræse hullet lidt større for at få plads til de nye kontakter. Nogen, der kender svaret?

I køkkenet er der sat plastdåser op bag kontakterne. De er også for små. For at få plads der, er jeg nødt til at skære en slids i dåsens sider for at kontaktens gribearme kan komme ind. De vil så gribe direkte i murværket.

Spørgsmålet er det samme som ovenfor. Går det, eller er det helt forbudt ? (Og i så fald hvorfor?)

 

På forhånd tak

Det lyder interessant, at du ikke kan få plads i dåserne til afbryderne. Hvilke afbrydere er der tale om?

Udover at der ikke skal bruges klør/gribearme i indfældede underlag, men afbryderskruer, så er det ikke tilladt at ændre underlagene. Grunden er at det er en konstruktiv ændring, som gør at underlegene ikke mere er godkendte. De gamle (planforsænkede) træunderlag, som er forløberne for plasticdåserne, plejer der at være god plads i, men selvfolgelig kan du ikke få en stikkontakt til at være i et afbryderunderlag.

 


fase
Afbrydere og stikkontakter er af mærket Renova, som vist ikke forhandles i Danmark. Vi har fundet dem i Sverige:

http://www.eldirekt.se/eluttag/renova-uttag/eljo-renova-2-vags-uttag?externalsearch=1

http://www.eldirekt.se/strombrytare/renova/eljo-renova-strombrytare?externalsearch=1

Ved nogen, hvorfor man ikke må gøre det - medfører det risiko for brand? og i så fald hvordan?

Jeg mener, en trædåse bliver vel ikke mindre sikker af, at blive udvidet en smule? Og en plastdåse heller ikke mere usikker af, at jeg fjerner lidt af plasten, så der er åbent til rå mur..?

Skrevet af Z-zap på 01-03-2015 23:28
Afbrydere og stikkontakter er af mærket Renova, som vist ikke forhandles i Danmark. Vi har fundet dem i Sverige:

http://www.eldirekt.se/eluttag/renova-uttag/eljo-renova-2-vags-uttag?externalsearch=1

http://www.eldirekt.se/strombrytare/renova/eljo-renova-strombrytare?externalsearch=1

Ved nogen, hvorfor man ikke må gøre det - medfører det risiko for brand? og i så fald hvordan?

Jeg mener, en trædåse bliver vel ikke mindre sikker af, at blive udvidet en smule? Og en plastdåse heller ikke mere usikker af, at jeg fjerner lidt af plasten, så der er åbent til rå mur..?
 

Hvem, der har lavet reglerne, ved jeg ikke, jeg refererer blot til reglerne i SR. Men når du nu vil bruge de svenske stikkontakter, kunne du vel lave håndværket ordentlig og bruge de dåser/underlag, som hører til. Ved et eleftersyn vil du få anmærkning på rapporten, hvis du laver det på den måde, du har tænkt dig.

 

 


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jo, men det vil vel betyde, at jeg skal til at rykke samtlige trædåser ud af væggene og isætte nye - dvs mure, spartle, male osv... Det er naturligvis det, jeg gerne vil slippe for - særligt fordi jeg er færdig med at istandsætte væggene... (indrømmer, at det måske var forkert rækkefølge)

Jeg ser sådan på det, at jeg vil kunne lever med anmærkninger i el-rapporten, hvis huset skal sælges. Men jeg vil ikke kunne leve med en forhøjet risiko for, at huset brænder ned (men har som sagt svært ved at forestille mig, hvordan mit indgreb skulle øge den risiko)
Skrevet af Z-zap på 02-03-2015 08:21
Jo, men det vil vel betyde, at jeg skal til at rykke samtlige trædåser ud af væggene og isætte nye - dvs mure, spartle, male osv... Det er naturligvis det, jeg gerne vil slippe for - særligt fordi jeg er færdig med at istandsætte væggene... (indrømmer, at det måske var forkert rækkefølge)

Jeg ser sådan på det, at jeg vil kunne lever med anmærkninger i el-rapporten, hvis huset skal sælges. Men jeg vil ikke kunne leve med en forhøjet risiko for, at huset brænder ned (men har som sagt svært ved at forestille mig, hvordan mit indgreb skulle øge den risiko)

Ja du har fuldstændig ret i at dåserne skal udskiftes med deraf følgende reparation af vægge. Du har også ret i at rækkefølgen måske skulle have været en anden. Afgørelsen af om du vil kunne leve med den ulovlige installation er din.

 

En ting forstår jeg ikke helt, og det er, når det er gør det selv arbejde, er mange villige til at gå på kompromis med kvaliteten. De samme kompromisser ville ikke blive accepteret, hvis håndværkeren lavede dem.

 

 


fase

Jeg ser sådan på det, at jeg vil kunne lever med anmærkninger i el-rapporten, hvis huset skal sælges. Men jeg vil ikke kunne leve med en forhøjet risiko for, at huset brænder ned (men har som sagt svært ved at forestille mig, hvordan mit indgreb skulle øge den risiko)

Dermed siger du jo også at du har taget en beslutning om hvad du vil gøre, så med mindre at du får at vide at "baby dør", så gør du jo som du har planlagt.

Så bare spring over hvor gærdet er lavest, men vi vil ikke høre noget klynk, når du som en af de mange der hvert år bliver udtaget til et tvunget elsyn af sikkerhedstyrelsen får en klækkelig bøde og besked på at få det hele lavet om af en installatør.

Love, skikke og regler, opfatter du åbenbart som vejledende 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du skal også være opmærksom på, om de stikkontakter du har fundet, overhoved er lovlige at bruge i Danmark.

Læs f.eks. her:
http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2011/Schuko-myter-og-fakta

Bemærk at de svenske udgaver af Schuko er anderledes i størrelse end de tyske. Og at den danske standard er den samme som den tyske, dog med krav om pillesikring.

For at du overhoved må bruge Schuko, skal der være virksom jord, hvilket trædåser kunne tyde på, at der ikke er!

Endelig, så må du ikke selv skifte fra danske stikkontakter til Schuko. Men det kan du også læse på ovenstående link.
Jeg tror desværre ikke det hjælper at Z-zap får at vide at det ikke er lovligt, for han bryder jo "kun loven en lille smule" sådan som jeg forstår ham.
De stikkontakter er ikke godkendt til brug i DK.
Jeg har for et par år siden "hjulpet" et polsk ægtepar af med alle deres polske afbrydere og stikk. De havde selv monteret dem i forbindelse med renovering af deres hus. Da de skulle tegne en forsikring, fik de at vide at forsikring ikke ville dække hvis skaden opstod på grund af stikkontakter. Jeg henvendte mig til SI styrelsen og fik svaret at de polske ikke var godkendte. (det var før den tysk/østrigske blev godkendt) Men selv de må kun monteres med jordforbindelse, hvilket næsten med garanti ikke er tilfældet i et hus af den alder.
Alle blev hugget fri og erstattet af plastdåser og godkendte materialer.
Det er da så meget lettere at vælge de godkendte.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også