Udfræsning af trædåser

Hej

Har overtaget et hus fra 1964. Konen vil have stikkontakter og afbrydere udskiftet, og hun har forelsket sig i en model, der ikke passer ind i de eksisterende "dåser". 

Dåser er det egentlig ikke, det er en træklods med et udfræset hul.

Nu er spørgsmålet, om jeg selv må fræse hullet lidt større for at få plads til de nye kontakter. Nogen, der kender svaret?

I køkkenet er der sat plastdåser op bag kontakterne. De er også for små. For at få plads der, er jeg nødt til at skære en slids i dåsens sider for at kontaktens gribearme kan komme ind. De vil så gribe direkte i murværket.

Spørgsmålet er det samme som ovenfor. Går det, eller er det helt forbudt ? (Og i så fald hvorfor?)

 

På forhånd tak

Hej Har overtaget et hus fra 1964. Konen vil... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lad mig lige starte med at sige, at jeg har droppet planerne om at modificere dåserne - det bliver i stedet godkendte kontakter. Tak for gode input.

Men, jeg vil gerne forstå, hvad du mener Fabrin: En fejl på et apparat vil vel ikke kunne sende fasen rundt til ALLE stikkkontakters jord, eftersom der ikke er trukket jord op til stikkontakterne (på nær dem i køkkenet) Og hvis der var jord på samtlige kontakter, ville HFI relæet vel i det givne tilfælde slå ud?

Det Jenshøj mente var jo, at de kontakter, jeg overvejede havde dobbeltudtag med fælles forbundet jordpinde (sidejord). Der vil en fejl jo kunne føre fasen tilbage til sidepindene i det ubenyttede udtag. Min pointe var så bare, at der i så fald også ville være spænding på selve apparatets kabinet.
Skrevet af Z-zap på 04-03-2015 07:43
Lad mig lige starte med at sige, at jeg har droppet planerne om at modificere dåserne - det bliver i stedet godkendte kontakter. Tak for gode input.

Men, jeg vil gerne forstå, hvad du mener Fabrin: En fejl på et apparat vil vel ikke kunne sende fasen rundt til ALLE stikkkontakters jord, eftersom der ikke er trukket jord op til stikkontakterne (på nær dem i køkkenet) Og hvis der var jord på samtlige kontakter, ville HFI relæet vel i det givne tilfælde slå ud?

Det Jenshøj mente var jo, at de kontakter, jeg overvejede havde dobbeltudtag med fælles forbundet jordpinde (sidejord). Der vil en fejl jo kunne føre fasen tilbage til sidepindene i det ubenyttede udtag. Min pointe var så bare, at der i så fald også ville være spænding på selve apparatets kabinet.

Ja, du har ret i at Jenhøj mente, at det kun kunne ske for de kontakter, du ville installere. Min forklaring skal forstås som en almen forklaring på, hvad der kan ske, når man i hele installationen har stikkontakter med sidejord (SCHUKO). Du har ret i at i dit tilfælde vil det kun omfatte de to , du ville montere. Det er også rigtigt, at der vil være spænding på apparatets kabinet, men forestil dig f.eks en kaffemaskine uden udvendige metaldele, med afledning til jord. Den vil sætte spænding på jordbenet i andre stikkontakter. Derfor er der stillet krav ekstrabeskyttelse.

 

 


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Som der tidligere er gjort opmærksom på:
Schukoudtag skal forbindes med aktiv jord (PE). Og det uanset om det er enkelt eller dobbeltudtag.
Det er jo åbenbart ikke Z-zaps hensigt at fremføre PE i hele huset, så derfor: Drop også den resterende del af projektet med de halvasiatiske stikkontakter, som åbenbart har en større WAF værdi der hvor han bor.
I øvrigt, når du fusker med de autorisationskrævende opgaver, er det mindste krav at det ser ud som om det er en aut. der har været på besøg.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Det er også rigtigt, at der vil være spænding på apparatets kabinet, men forestil dig f.eks en kaffemaskine uden udvendige metaldele, med afledning til jord. Den vil sætte spænding på jordbenet i andre stikkontakter. Derfor er der stillet krav ekstrabeskyttelse.

Hmm, den kan vel ikke sætte spænding på jordbenet i andre stikkontakter med mindre disse er forbundet til en fælles jordleder - og i så fald vil relæet vel slå ud... Eller misforstår jeg dig helt?
Skrevet af Z-zap på 04-03-2015 17:35 Det er også rigtigt, at der vil være spænding på apparatets kabinet, men forestil dig f.eks en kaffemaskine uden udvendige metaldele, med afledning til jord. Den vil sætte spænding på jordbenet i andre stikkontakter. Derfor er der stillet krav ekstrabeskyttelse.

Hmm, den kan vel ikke sætte spænding på jordbenet i andre stikkontakter med mindre disse er forbundet til en fælles jordleder - og i så fald vil relæet vel slå ud... Eller misforstår jeg dig helt?

Jo, der vil være spænding på jordbenet i de andre stikkontakter, indtil du når en udløsestømmen for HPFI relæet (max 30mA). Denne spænding kan være op til 50V. Det er et krav, at jordbenene er forbundet til en fælles beskyttelsleder, når det drejer sig om SCHUKO stikkontakter. Relæet vil ikke koble ud før fejlstrømmen når en værdi, som får relæet til at koble ud. I mellemtiden vil der være spænding på jordbenet i stikkontakten. I stikkontakter, som er forsynede med jordkontakt, skal jordkontakten være aktiv d.v.s den skal være forbundet til jord. De nærmere regler er givet i SR.

 

 


fase
Ok, så er jeg med - mange tak for det oplysende svar.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også