Udfræsning af trædåser

Hej

Har overtaget et hus fra 1964. Konen vil have stikkontakter og afbrydere udskiftet, og hun har forelsket sig i en model, der ikke passer ind i de eksisterende "dåser". 

Dåser er det egentlig ikke, det er en træklods med et udfræset hul.

Nu er spørgsmålet, om jeg selv må fræse hullet lidt større for at få plads til de nye kontakter. Nogen, der kender svaret?

I køkkenet er der sat plastdåser op bag kontakterne. De er også for små. For at få plads der, er jeg nødt til at skære en slids i dåsens sider for at kontaktens gribearme kan komme ind. De vil så gribe direkte i murværket.

Spørgsmålet er det samme som ovenfor. Går det, eller er det helt forbudt ? (Og i så fald hvorfor?)

 

På forhånd tak

Hej Har overtaget et hus fra 1964. Konen vil... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ev elmand på 02-03-2015 18:31

Det er da så meget lettere at vælge de godkendte.

Ja, og i min optik er LKs også væsentligt kønnere

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg takker for alle gode svar. Og til de lidt mere sure af slagsen, vil jeg tilføje:

Det er korrekt, at jeg på visse områder er villig til at gå en smule på kompromis med love og regler - hvis det kun vedrører mig selv.

Jeg kan også ind i mellem finde på at køre kortere ture uden at spænde sikkerhedsselen - selvom dette er åbenlyst mere farligt end en udfræset træklods i en væg.

Jeg hører mange forargede røster, men ingen har endnu besvaret det centrale spørgsmål: Hvorfor det skulle være farligt at gøre, som jeg har skitseret?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du har ikke fået et eneste surt svar, og jeg er heller ikke forarget, det har jeg set for meget til at blive.
Om det er farligere er jo svært at sige, det kommer jo an på om du dur til at lave det. Det eneste der bliver argumenteret med er at det er ulovligt. Og skulle der blive problemer med brandforsikring, er det jo i sig selv ikke farligt. I am sory,  at vi ikke kan give dig ret i at det er et godt valg, men sådan er det.

I bund og grund er det jo også lovligheden du spørger efter i dit første indlæg.

Altså ikke godkendt materiel, installeret på en ikke lovlig måde, af en ikke autoriseret. Det må blive konklusionen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er farligt, fordi stikkontakterne ikke er lavet til at blive monteret på den måde.

Griberne får f.eks. ikke ordenligt fat i murværk. Det betyder, at det er meget let at trække stikkontakten ud at væggen, når man skal tage et stik ud af den. Og så risikerer man at stå med strømførende ledninger, som ikke er isoleret!

Sidejords stikkontakterne skal jordes, da du ellers risikerer at metal-pindene i siden kan blive strømførende. Dvs. du får stød, hvis du kommer til at røre dem.

Endelig, så er det dybt tåbeligt økonomisk set. Du kommer til at stå med et hus, som er umuligt at sælge, da køber vil skulle udskifte alle de dåser du har ødelagt og stikkontakterne til nogle lovlige. Det vil med sikkerhed blive påpeget i elsynsrapporten, og køber vil enten kræve et afslag i prisen, eller løbe skrigende væk - jeg ville i hvert fald tænke, at hvis sælger har lavet klamp med med el-installationerne, hvad findes så så af andre skjulte ting, hvor sælger ikke lige har synes, det er nødvendigt at følge reglerne.

Skrevet af Z-zap på 02-03-2015 19:20
Jeg takker for alle gode svar. Og til de lidt mere sure af slagsen, vil jeg tilføje:

Det er korrekt, at jeg på visse områder er villig til at gå en smule på kompromis med love og regler - hvis det kun vedrører mig selv.

Jeg kan også ind i mellem finde på at køre kortere ture uden at spænde sikkerhedsselen - selvom dette er åbenlyst mere farligt end en udfræset træklods i en væg.

Jeg hører mange forargede røster, men ingen har endnu besvaret det centrale spørgsmål: Hvorfor det skulle være farligt at gøre, som jeg har skitseret?

 

Se det er hele humlen ved det... du mener ikke at loven skal gælde for dig, når det ikke passer dig.

Nej, det er sikkert ikke farligt at køre uden sele, lige bortset fra hvis en anden tosse kører op i røven på dig og så laver dig til sprællemand.

I det tilfælde kan du jo så selv betale for ambulanceturen, hospitalsregningen og den efterfølgende genoptræning, fordi den anden overholder jo loven...

Ville du købe dit hus vel vidende at den tidligere ejer havde taget lige så let på tingene som du åbenbart gør? Tror du at der ville være noget der hedder ejerskifteforsikring (eller alminelig husforsikring) hvis det var almindeligt at bare lige "ændre lidt på tingene"? 

 

For at blive i bilens verden: Hvis jeg køber et barne sæde og så spænder det fast på taget (fordi det er mere praktisk, da børn sviner frygteligt inde i bilen), og kører en tur med ungen, tror du så at der ville være en enkelt mødre gruppe der røg helt op i det røde felt? (for slet ikke at tale om politiet). Barnesædet er godkendt til at sidde inde i bilen, men det KAN godt monteres på taget....

Det er jo ikke for sjov at vi har noget der hedder dansk standard, som tybe godkender ting der skal på det danske marked, til alles sikkerhed.   

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Z-zap på 02-03-2015 19:20
Jeg takker for alle gode svar. Og til de lidt mere sure af slagsen, vil jeg tilføje:

Det er korrekt, at jeg på visse områder er villig til at gå en smule på kompromis med love og regler - hvis det kun vedrører mig selv.

Jeg kan også ind i mellem finde på at køre kortere ture uden at spænde sikkerhedsselen - selvom dette er åbenlyst mere farligt end en udfræset træklods i en væg.

Jeg hører mange forargede røster, men ingen har endnu besvaret det centrale spørgsmål: Hvorfor det skulle være farligt at gøre, som jeg har skitseret?

Du har helt ret i det er dig, som bestemmer, hvordan din elinstallation skal udføres, når du selv laver det.

 

Til dit spørgsmål om, hvorfor der skulle være farligt at udføre installationen, som du påtænker at gøre det, er der kun at sige, at måske er det ikke farligt. Det er der vist heller ingen, der har sagt. Det der er påpeget, og som du optager som sure opstød eller forargede røster, er at det er ulovligt af den simple grund at der i StærkstrømsRegulativet, som er lovgrundlaget, står at der ikke er lovligt. Reglerne i SR er lavet for at beskytte personer mod farlige stød og bygninger mod brand forårsaget af fejl i installationer. Dette er hovedformålet med SR.

 

Hvorvidt du så vil følge reglerne i SR er jo op til dig selv, det er i sidste ende din installation.

 

 


fase
Jenshøj og Fabrin, jeg synes, det er gode argumenter, som vil få mig til at overveje projektet endnu en gang.

Og Jenshøj, nu bliver jeg lidt nysgerrig: Hvordan skulle sidepindene kunne blive strøførende, hvis de ikke er jordede?
Og Jenshøj, nu bliver jeg lidt nysgerrig: Hvordan skulle sidepindene kunne blive strøførende, hvis de ikke er jordede?

I f.eks. den dobbeltstikkontakt du linker til, er jordpindene mellem de to forskellige stik forbundne. Hvis et apparat, som er tilsluttet det ene stik har en fejl, kan det sende fasen tilbage gennem jordledningen og op til pindene på det andet stik.
Ja ok, på den måde. I så fald vil apparatets kabinet vel også være strømførende?
Skrevet af Z-zap på 03-03-2015 18:24
Ja ok, på den måde. I så fald vil apparatets kabinet vel også være strømførende?

Kan du tænke dig et senarie, hvor en brugsgenstand er med overgang men uden for rækkevidde, og der derfor ikke observeres en overgang. Den brugsgenstand sender så en fejlspænding rund til alle stikkontakters jordkontakt med deraf følgende mulighed for et rap over neglene.

 

I dit tilfælde drejer det sig måske kun om et par stikkontakter placeret tæt ved hinanden.


fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også