Pille forbrug

Hej! 

Jeg undrer mig over at vores fyr ligger og kører drift mellem 50-80 %, da den plejer at ligge mellem 25-40 %. Pilleforbruget om dagen er ca. 25-35 kg om dagen.

Umiddelbart er det efter vi har skiftet til 6 mm piller.De er selvfølgelig vejet af med 7 dages mellemrum og ligger nu stabilt på 410 g/6min.

Blæser ligger ret langt lav. ved 10 % er den på 10, ved 50 % 14 og ved 100 % 18. Flammen er er gullig/orange med røde spidser. Kommer ca. 10 cm ud af herden ved 50 % og rammer væggen ved 100 %.

Huset er på 114 kvm. Vi har lige fået hulmusisoleret, nye energiruder, og isolering af krybekælder. radiatorerne står på 3 og vi har ca. 23 grader i huset. 

Er der andet man kan justerer på udover blæser, for at få den til at kører lavere i drift? Den lå jo før på de 25-40 %... og det var på trods af frostgrader som nu.

Der er jo virkelig ingen grund til at bruge flere piller end højst nødvendigt og hvis det så baer er en justering der skal til

Håber der er en som kan hjælpe! 

Mvh. Henriette

Hej!  Jeg undrer mig over at vores fyr ligger og... Vis hele indlægget
123 svar
 Følg tråden
Der er 110 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fik I kigget efter den nederes røgvender plade, nu det var slukket?

Mvh

Morten

jep og den sidder hvor den skal Så begge er på plads. Derudover fik jeg sat den nye snegl over i monteringshullet til venstre i stedet, så håber det kommer til at kører bedre nu og gearmotoren ikke dør. Røret sidder i hvertfald lige nu, og det skulle i følge NBE gør at pillerne nemmere kan trækkes op i sneglen og ikke kiler sig fast.

min bemærkning om nederst i pallen er, at når du vejer af i de 6 min., skal det være friske piller. du har muligvis nogen sække liggende i fyrrummet, hvor de tørrer ud. mht til snegl, har jeg engang også haft problemet med motoren. det viste sig, at selve sneglen havde løsnet sig øverst og var skredet et par cm ned i siloen, hvor den jo tager fra bunden. spidsen ramte bunden og det kunne motoren ikke holde til.
Min indstilling tror jeg ikke er for mager, da det gnistrer en smule ud i fyrrummet fra herden, altså tegn på en smule for stor fødning af piller

 

Lyder super godt, det bliver spændende at se Hmm jeg havde lidt håbet at røgvenderen ikke var der, det kunne forklare forbruget.. Det underlige er jo også, at du siger at den har været nede på 30% var det da vi havde en varmere periode?
Svingeriet gør lidt, men slet ikke 40% ekstra ydelse, det er vel et par procent max..
Hvis man kigger på din november, så er det jo måneden med det højeste forbrug, og der kørte du jo med de gamle piller, er du sikker på at du har været nede på 30% konstant?
Havde I oliefyr før? og hvad brugte I af olie? Men det forbrug havde jeg nok valgt en model med ekstern silo, så I ikke skulle rende og fylde op hele tiden

Mvh

Morten

Okay forstår hvad du mener, men jeg tror ikke der er risiko for, at mine piller tørre ud. De står ved siden af fyret i uisoleret værksted. Der kommer ingen overskudsvarme fra fyret, så der er omkring 3-4 grader derinde lige i tiden.. Skal selvfølgelig isoleres med tiden, men det må blive et forårsprojekt.

 

Annonce

Ja.. men det er lidt svært at regne med, for fyret kørte i de måneder måske 3-4 dage af gangen og gik så ud pga. manglende brændsel, da pillerne satte sig fast i sneglen. Så der har været et hus som har skulle varmes op rigtig mange gange lige der.

Vi havde oliefyr før. Forbruget var i energirapporten sat til 24000 kr/året.. Vi brugte for omkring 16000 kr. med brændeovnen til at supplerer. Så alt andet lige, må det da være billigere for os med træpllefyr.

Olieforbruget er dog før vi fik enerigirenoveret.

Selvom drift i en periode har kørt noget lavere end nu, kunne jeg godt have mistanke om at vores forholdsvis kolde etageadskillelse gør mere end vi regner med. Havde for et par dage siden lågen af ind til skunken i den ene side og den er godt nok temmelig kold. Tror der står vind ind under gulvet :S

Måske var vindplader også et forårsprojekt eller også skal jeg have firmaet der har hulmursisoleret til at blæse en omgang Rockwool derind også.

Det skisme skønt at have hus, man kommer ikke til at kede sig

Som du kan se på billedet er der nogle steder ikke isolering.. Jeg har dog fået afvide at det er pga ventilation og dette må ikke stoppes til med fx. rockwool. Så må have monteret nogle vindplader, når vejret bliver bedre.

Ok, ja hvis skunken heller ikke er isolereret, så forsvinder der også en del varme der..
Nå men mål nr 1 er at få den til at gå pænt uden at svinge unødigt

Og ja det er Skøøøønt at have hus, elsker at man kan gå og lave projekter rundt omkring

Mvh

Morten

Nu med Røgtemperaturføler!  Det var slet ikke så svært

Jeg ændre P 0,5 og I 0,15 og så må vi lige se hvordan den arter sig.

 

Alt for fedt, så var det derfor den var slukket, frygtede snegle fejl

Mvh

Morten

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis