Wirsbo trådløs gulvvarme - Kan ikke skrue varmen ned i rum

Hej Alle,

Jeg ved det er et klassisk emne og har også forsøgt at finde et svar herinde inden jeg skrev dette, men forsøger nu alligevel. Jeg er flyttet i et relativt nyt hus fra 2006 for et par måneder i siden, hvor der er installeret et Wirsbo Genius system - se billeder. Problemet er, at varmen i mit soveværelse har sat sig "fast" efter jeg skruede op for en måneds tid siden (er på ca. 25 grader i følge terminalen der er tilknyttet samleboksen), og vil ikke falde igen når jeg skruer den trådløse fjernbetjning helt ned.

Jeg har testet signalet fra den trådløse fjernbetjening jf. manualen, og der er signal mellem fjernbetjeningen og terminalen/samleboksen. Jeg har ligeledes forsøgt på terminalen at sætte max temperaturen til 15 grader for det pågældende rum uden held. 

Uden at være ekspert vil jeg derfor tro/gætte på, at det enten er:

1) telestaten eller fjederen i telestaten der ikke virker (de grønne "æg" på billedet) 

2) at ventilen muligvis sidder fast.

Jeg har prøvet at skrue telestaten af og på igen uden held, og har også prøvet at trykke ventilen ned, hvilket jeg gjorde med den flade side af en skruetrækker, da jeg ikke kunne gøre det med en finger. Jeg kunne godt trykke den lidt ned, men synes jeg har læst et sted at den godt kan sidde fast selvom man kan trykke på den. Begge rør tilknyttet det pågældende værelse føles lukne eller stuetemparatur men ikke 25 grader varme, ved dog ikke om de 25 grader er helt rigtige da det virker meget højt.

Er der nogen gode råd til hvad jeg kan gøre eller teste ifht. ventilen inden jeg forsøger at købe en ny telestat eller endnu værre må betale dyre penge for at få pro hjælp? Jeg har indsat plantegningen hvis det skulle være til nogen hjælp, varmeanlægget er i Bryggers og det pågældende rum er rummet øverst til højre. På forhånd tak!

 

Hej Alle, Jeg ved det er et klassisk emne og har... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, ja så kunne det jo godt være en udgangs fejl :/ Og ja rummene tager lidt tid om at reagere.. Hvis du tager telestaten helt af, så skal rummet jo bliver koldt

Mvh

Morten

Ja, men så skal men vide hvad den udgang laver, når den "åber" og "lukker" for telestaten, jeg ved ikke om det står i noget dokumentation et sted.. Jeg har ikke sat mig ind i det.. Er FORSIGTIGT bud kunne være at telestaterne kører på 12v og at de får bytte om på hhv + og - når der åbnes og lukkes, men dette er et rent gæt fra min side af.. Men self kan det måles, hvis man ved hvad man skal måle efter

Mvh

Morten

Ok...hvis ikke det lykkes med telestaterne når jeg tjekker i dag, tror jeg jeg lever med det for denne vinter, min fremløbsvarme er ret konservativ, så så straks det bliver en smule varmere vil der alligevel ikke komme ret meget varme i systemet. Overvejer så at få lavet et fuldt tjek efter sommeren, hvor alle kredsløbende og styringen tjekkes grundigt igennem af nogle der rent faktisk ved hvad de laver
Når du har taget låget af styreboks, prøv lige at tage et billede tæt på så vi kan se om der er synlige relæer / lysdioder for hver kreds. I stedet for at fokusere på udgange, ventil og telestat skulle du måske fokusere på indgangssignal.
Det kunne jo være din trådløse termostat i soveværelse. Måske manglende batteri.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hov jeg skrev da noget vrøvl i går, hvis du tager telestaten af, så vil kredsen være konstant åben.. Du skal selv sætte en strips omkring så du holder ventilen nede, for at have lukket for kredsen.. Til mit system findes der små røde hætter jeg kan sætte på, når telestaterne er taget af, så man permanenet kan lukke en kreds

Mvh

Morten

Måske har termostaten mistet kontakten med styringen, du kan prøve og kode den ind igen.
Hej igen, det lader til at begge rum reagerer på når jeg drejer på fjernbetjening, dvs. at de to telestater tilsyneladende begge virker....meget mærkeligt. Men uanset hvad, lader det at problemet er løst, blot ved at bytte rundt på to telestater
Det kan være de sidste krampetrækninger for batteriet i trådløs termostat. Prøv alligevel at tage et billede ind i styringen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Ved ikke om du har læst tidligere i tråden, men jeg har tre gange testet forbindelsen mellem styreboksen og fjernbetjeninge ved at skrue helt op, skifte fra dag til nat på siden af betjeningen, hvorefter der begynder at blinke et lille rdt lys i betjeningen, og nummeret på den pågældende betjening begynder at blinke på displayet knyttet til styreboksen, så der er ihvertfald forbindelse....
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis