Wirsbo trådløs gulvvarme - Kan ikke skrue varmen ned i rum

Hej Alle,

Jeg ved det er et klassisk emne og har også forsøgt at finde et svar herinde inden jeg skrev dette, men forsøger nu alligevel. Jeg er flyttet i et relativt nyt hus fra 2006 for et par måneder i siden, hvor der er installeret et Wirsbo Genius system - se billeder. Problemet er, at varmen i mit soveværelse har sat sig "fast" efter jeg skruede op for en måneds tid siden (er på ca. 25 grader i følge terminalen der er tilknyttet samleboksen), og vil ikke falde igen når jeg skruer den trådløse fjernbetjning helt ned.

Jeg har testet signalet fra den trådløse fjernbetjening jf. manualen, og der er signal mellem fjernbetjeningen og terminalen/samleboksen. Jeg har ligeledes forsøgt på terminalen at sætte max temperaturen til 15 grader for det pågældende rum uden held. 

Uden at være ekspert vil jeg derfor tro/gætte på, at det enten er:

1) telestaten eller fjederen i telestaten der ikke virker (de grønne "æg" på billedet) 

2) at ventilen muligvis sidder fast.

Jeg har prøvet at skrue telestaten af og på igen uden held, og har også prøvet at trykke ventilen ned, hvilket jeg gjorde med den flade side af en skruetrækker, da jeg ikke kunne gøre det med en finger. Jeg kunne godt trykke den lidt ned, men synes jeg har læst et sted at den godt kan sidde fast selvom man kan trykke på den. Begge rør tilknyttet det pågældende værelse føles lukne eller stuetemparatur men ikke 25 grader varme, ved dog ikke om de 25 grader er helt rigtige da det virker meget højt.

Er der nogen gode råd til hvad jeg kan gøre eller teste ifht. ventilen inden jeg forsøger at købe en ny telestat eller endnu værre må betale dyre penge for at få pro hjælp? Jeg har indsat plantegningen hvis det skulle være til nogen hjælp, varmeanlægget er i Bryggers og det pågældende rum er rummet øverst til højre. På forhånd tak!

 

Hej Alle, Jeg ved det er et klassisk emne og har... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selv tak Lad os få en tilbagemelding, det er altid spændende

Mvh

Morten

Jeg melder tilbage når jeg har testet Lige et sidste spørgsmål, er det strengt nødvendigt at skifte telestat ledningerne i samleboksen? Det ville bare være nemmere hvis jeg kunne rykke telestaterne uden at skulle rode med boksen....

Ellers opnår du jo netop det som jeg forudser i min sidste bemærkning kl.1541. Og det er kun 2 ledninger pr. telestat. Skriv op hvor de kommer fra. Men du skal vente nogen tid, for dine gulve indeholder meget varme. Og lige en sidste ting, telestater skal være helt nede på plads. Ellers vil de ikke kunne nå stiften i ventilen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen, blot en lille update. Jeg forsøgte nu at tage telestaten, skrue fjernbetjeningen helt i den ene retning, vente 15 minutter, måle afstand fra splitten til bunden, skrue helt til den anden retning, vente 15 minutter og måle igen.

Det ser overhovedet ikke ud til splitten inde i telestaten har rykket sig. Det var lidt svært at måle præcis indvendigt i den så afhang lidt af øjenmål på linealen, men afstanden så stort set ens ud ved begge målinger, hvis der har været en forskel har den højest været +/- 0,5mm, men tror det ikke.

Jeg trykkede ligeledes på ventilen, som kunne trykkes ned og sagde en lille "pifte" lyd hver gang og sagde et lille dunk, som nærmest lød som et hjerteslag hvis man lagde øret på røret, hver gang jeg trykkede ned...så ventilen lader til at være bevægelig.

Jeg vil i morgen forsøge tricket med at skifte to telestater, og teste den muligvis defekte i et andet værelse, hvor temparaturen skifter 100% fejlfrit når jeg skruer på fjernbetjeningen, på den måde vil det være muligt at være at vurdere om telestaten er problemet.

Jeg skriver igen i morgen, igen tak for jeres hjælp!
Enten.
1. Din telestat er i stykker, (så vil fejlen flytte til det andet rum)
Eller.
2 .En udgang er gået i din styring, så telestat ikke får strøm. (så vil den "nye" telestat heller ikke kunne sænke temp. i sovevær.)



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvis udgangen er gået, skal jeg til at købe en helt ny styringsboks, så håber ikke det er tilfældet, da alle udgangene er anvendt. Jeg tjekker i morgen om fejlen flytter med telestaten, har skruet et test værelse helt ned nu, og skruer det helt op i morgen tidligt for at tjekke at temperatur skiftet virker inden jeg laver telestat skiftet
Hvordan gik det? Fandt du fejlen?

Mvh

Morten

Hej, jeg skiftede telestaterne i går aftes, men synes egentlig ikke rigtg at temperaturen er faldet i det rum, hvor varmen "sad fast", da jeg tjekkede i morges. Til gengæld føltes det som om varmen faldt en smule i det rum, hvor jeg har fastgjorde den telestat jeg troede var defekt dvs. at rummet var skruet helt op inden jeg skiftede telestaterne, hvorefter jeg skruede den ned efter at have skiftet dem, for at se om rummet reagerede på den muligvis defekte telestat....

Med andre ord, er lidt forvirret Det kunne tyde på at telestaten egentlig er ok, og at fejlen skal findes et andet sted, jeg mærker lige efter igen når jeg er hjemme, i min erfaring går der ret lang tid, før gulvvarmen fuldt ud reagere når man ændrer på fjernbetjeningen.
Og næste gang du opdaterer bekræft lige om du også ombyttede ledninger. du skal ikke bortdømme din udgang/styring endnu, der kan være andre muligheder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Yes, jeg ombyttede ledningerne i styringsboksen!
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis