Udskiftning af installation i badeværelse

Jeg skal have skiftet min vaskemaskine i badeværelset til en ny. Den gamle var sat til strøm via en samlemuffe der var buret inde i en grå boks (se billede). Den nye vaskemaskine vil jeg gerne have sat til en rigtig stikkontakt.

Mit spørgsmål er derfor: Må jeg selv udskifte den grå boks med en mindre, der passer til en stikkontakt som denne http://www.completvvs.dk/lk-fuga-stikkontakt-i-broend-1-modul-hvid-1017041679 ?

Installationen befinder sig i vådrumszone 3 (mere end 60cm fra brusekabine).

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan se linket ikke virker. Det er et almindelig LK Fuga Baseline underlag (1 modul)

https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-underlag/p/lk-fuga-baseline-underlag
Juel: Tak for dit svar, men kan du (eller andre) give en begrundelse for, hvorfor jeg ikke må?

Reglerne siger jo, at jeg gerne selv må udskifte en allerede eksisterende stikkontakt. Hvis jeg pillede en stikkontakt ud inde i stuen, ville den jo umiskendeligt ligne denne installation med undtagelse af størrelsen på underlaget. Og at skifte underlaget er vel det mindst farlige i sådan en operation.

Eller er det fordi det er i et vådrum?

Hvis det er muligt så smid gerne et link til en officiel side hvor jeg kan læse mere. Jeg har ikke kunne finde noget om lige netop denne situation.
Skrevet af Kenneth Andersson på 19-01-2015 00:45
Juel: Tak for dit svar, men kan du (eller andre) give en begrundelse for, hvorfor jeg ikke må?

Reglerne siger jo, at jeg gerne selv må udskifte en allerede eksisterende stikkontakt. Hvis jeg pillede en stikkontakt ud inde i stuen, ville den jo umiskendeligt ligne denne installation med undtagelse af størrelsen på underlaget. Og at skifte underlaget er vel det mindst farlige i sådan en operation.

Eller er det fordi det er i et vådrum?

Hvis det er muligt så smid gerne et link til en officiel side hvor jeg kan læse mere. Jeg har ikke kunne finde noget om lige netop denne situation.

Du må gerne selvskifte en stik kontakt, fordi der er et underlag, men at skulle sætte en ny stik kontakt op må du ikke, netop fordi, du ikke skifter en. Du etabalere en ny en..

 

At mange så nok selv ville kunne sætte den op er en helt anden sag

 

Du kunne jo også lade dåsen blive, og så trække kabel ned til den nye stik kontakt du vil etabalere...

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Skrevet af MLU på 19-01-2015 08:09

Du må gerne selvskifte en stik kontakt, fordi der er et underlag, men at skulle sætte en ny stik kontakt op må du ikke, netop fordi, du ikke skifter en. Du etabalere en ny en..

At mange så nok selv ville kunne sætte den op er en helt anden sag

Du kunne jo også lade dåsen blive, og så trække kabel ned til den nye stik kontakt du vil etabalere...

Grunden til, at du ikke selv må udskifte dåsen med en stikkontakt, er at  det er en ændring af den faste installation. Rådet med at installere en stikkontakt under dåsen er omfattet af samme regler, og dermed heller ikke lovligt. Link til reglerne er der henvist til tidligere i tråden.


fase
Når vi er inde på reglerne må han heller ikke trække kabel fra dåsen og ned til en ny stikk. Ligesom uautoriserede heller ikke må montere vaskemaskine i denne form for installation. Det sidste troede jeg faktisk var lovlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ser også ud som om der er fremført 2 faser.
Skrevet af kaw på 19-01-2015 09:58
Det ser også ud som om der er fremført 2 faser.

Og at der er lavet en (gør det selv) tilslutning i dåsen til venstre. Desuden mangler der tilslutning til gul/grøn PE/beskyttelsesleder, så installationen må betegnes som i bund og grund ulovlig.

 

 

 


fase
Skrevet af S. fabrin på 19-01-2015 13:24

Og at der er lavet en (gør det selv) tilslutning i dåsen til venstre. Desuden mangler der tilslutning til gul/grøn PE/beskyttelsesleder, så installationen må betegnes som i bund og grund ulovlig.

Den dobbeltmuffe, der sidder nederst til højre kan vel godt være beskyttelsesleder - det er svært at se farverne på de ledninger der går dertil.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis