Udskiftning af installation i badeværelse

Jeg skal have skiftet min vaskemaskine i badeværelset til en ny. Den gamle var sat til strøm via en samlemuffe der var buret inde i en grå boks (se billede). Den nye vaskemaskine vil jeg gerne have sat til en rigtig stikkontakt.

Mit spørgsmål er derfor: Må jeg selv udskifte den grå boks med en mindre, der passer til en stikkontakt som denne http://www.completvvs.dk/lk-fuga-stikkontakt-i-broend-1-modul-hvid-1017041679 ?

Installationen befinder sig i vådrumszone 3 (mere end 60cm fra brusekabine).

Jeg skal have skiftet min vaskemaskine i... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 19-01-2015 19:50

Det er da kedeligt, hvis indlægene opfattes som paragrafrytteri og ordkløveri. Det har ingenlunde været menigen med mine indlæg. Kenneth Anderson og andre får forhånbentlig også noget ud af indlægene, selv om det har været beskrevet til hudløshed.

HVA??!!   Vi har da aldrig før diskuteret el-installationer på denne side

Helt enig i, at dine og andres, indlæg blot er info til Kenneth (og andre) om hvad der er lovligt og deraf hvad man skal være opmærksom på...

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Kenneth Andersson på 19-01-2015 20:13
Hehe, nej jeg er bestemt ikke blevet tabt

Der er vist ingen tvivl om at det ikke vil være lovligt selv at skifte den. Jeg har også fået en mail fra en elektriker i dag, der siger det samme. Jeg troede lidt det var en gråzone, eftersom der jo sidder en installation i forvejen. Jeg håbede det kunne betegnes som et "skift" og ikke opsætning af en ny.

Jeg vil sagtens kunne lave stikkontakterne selv, men vælger at få en autoriseret elinstallatør ind over, for at få det lavet lovligt. Det er bare så ærgerligt at betale 5-600 kr for noget man kunne lave selv Går ud fra sådan en sag vil kunne klares på under en time?!

Men tak for alle jeres input. Det har været en stor hjælp.

Om det kan klares på en time afhænger vel af, om der er en "jord-leder" i din nuværende installation, for hvis der ikke er, så jeg lidt usikker på, om han må sætte en ny stik kontakt op.. Men det kan andre sikkert svare på

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er jordleder i installationen. Som EISOE nævner, er det den der sidder i dobbeltmuffen til højre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis