Udskiftning af installation i badeværelse

Jeg skal have skiftet min vaskemaskine i badeværelset til en ny. Den gamle var sat til strøm via en samlemuffe der var buret inde i en grå boks (se billede). Den nye vaskemaskine vil jeg gerne have sat til en rigtig stikkontakt.

Mit spørgsmål er derfor: Må jeg selv udskifte den grå boks med en mindre, der passer til en stikkontakt som denne http://www.completvvs.dk/lk-fuga-stikkontakt-i-broend-1-modul-hvid-1017041679 ?

Installationen befinder sig i vådrumszone 3 (mere end 60cm fra brusekabine).

Jeg skal have skiftet min vaskemaskine i... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af EISOE på 19-01-2015 13:33

Den dobbeltmuffe, der sidder nederst til højre kan vel godt være beskyttelsesleder - det er svært at se farverne på de ledninger der går dertil.

Det kan du have ret i, men jeg kan ikke se en PE leder i tilgangskablet  (ligner en fireleder uden jord) i højre side, så af den grund antager jeg, at PE lederen mangler.

Vi kan vel godt blive enige om, at det er autoriseret arbejde at lave installationen om. Var det hos mig ville jeg sætte et (schuko)udtag med to stikkontakter med jord forsikret med max. 13A op.

 


fase
Skrevet af S. fabrin på 19-01-2015 13:42

Ja, det kan vi godt blive enige om

Knægten har lige købt nyt brugt hus fra 1976 - det der er vist i denne tråd er detaljer sammenlignet med hvad der er præsteret af klamp i det hus. Tror ikke der har været en autoriseret i det hus meget længe !

Jeg monterede hans vaskemaskine og tørretumbler i en dåse som den viste ( med grøn/gul besk. leder ) - det var en af de få ting, der var lavet som det skulle.

Og de var også begge monteret med Schuko-stik så at sætte sådan et par udtag op på hver sin fase er den rigtige løsning. Jeg klippede dem bare og monterede dem i dåsen - det bliver først træls når det skal flyttes

Et sidespørgsmål - der sidder et HFI-relæ i tavlen - er der ikke en dato, hvor den SKAL være skiftet til HPFI ? Jeg har skaffet ham et og lagt det til ham og bedt ham om at få sin autoriserede til at skifte det.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 19-01-2015 14:06

Ja, det kan vi godt blive enige om

Knægten har lige købt nyt brugt hus fra 1976 - det der er vist i denne tråd er detaljer sammenlignet med hvad der er præsteret af klamp i det hus. Tror ikke der har været en autoriseret i det hus meget længe !

Jeg monterede hans vaskemaskine og tørretumbler i en dåse som den viste ( med grøn/gul besk. leder ) - det var en af de få ting, der var lavet som det skulle.

Og de var også begge monteret med Schuko-stik så at sætte sådan et par udtag op på hver sin fase er den rigtige løsning. Jeg klippede dem bare og monterede dem i dåsen - det bliver først træls når det skal flyttes

Et sidespørgsmål - der sidder et HFI-relæ i tavlen - er der ikke en dato, hvor den SKAL være skiftet til HPFI ? Jeg har skaffet ham et og lagt det til ham og bedt ham om at få sin autoriserede til at skifte det.

 

Nej EISOE  Jeg er ikke sikker på, at der er en bestemt dato for tvungen overgang til HPFI relæ (der var engang, men det blev trukket tilbage af Sikkerhedsstyrelsen), men det er da en god ide, at skifte til HPFI.

 

 

 

 


fase
Skrevet af S. fabrin på 19-01-2015 08:32

Hej S. Fabrin

 

Jeg er helt med på, at ovenstående tekst ikke er en lovlig handling. Skrev blot, at de fleste GDS'er er i stand til at opsætte en stik kontakt selv.     Selvom det selvfølgelig er dybt dybt ulovligt.....

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 19-01-2015 19:17

Hej S. Fabrin

 

Jeg er helt med på, at ovenstående tekst ikke er en lovlig handling. Skrev blot, at de fleste GDS'er er i stand til at opsætte en stik kontakt selv.     Selvom det selvfølgelig er dybt dybt ulovligt.....

Ja, der kan laves meget LDS arbejde med el selv..........

En lille oplevelse jeg havde i weekenden :

Ville afmontere den lampeledning, der var monteret i lampeudtaget i et værelse i knægtens hus og ført op på loftet gennem et boret hul og monteret i en halogentrafo på loftet ( halogenerne var bare sat op uden nogen form for afstande eller beskyttelse mod varmen opad.)

Da jeg afmonterer lampeudtaget falder både nul og tændledning ud af lampeudtaget - så jo, der kan da sagtens laves godt gør-det selv-el

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skrevet af EISOE på 19-01-2015 19:25

Ja, der kan laves meget LDS arbejde med el selv..........

En lille oplevelse jeg havde i weekenden :

Ville afmontere den lampeledning, der var monteret i lampeudtaget i et værelse i knægtens hus og ført op på loftet gennem et boret hul og monteret i en halogentrafo på loftet ( halogenerne var bare sat op uden nogen form for afstande eller beskyttelse mod varmen opad.)

Da jeg afmonterer lampeudtaget falder både nul og tændledning ud af lampeudtaget - så jo, der kan da sagtens laves godt gør-det selv-el

Vi kan hurtigt blive enige om, at der findes meget LORT ude i de danske hjem...

 

Men nogen gange så er der altså også nogen der kan finde ud af, at installere noget selvom de ikke har et stykke papir på det...

 

Men klart.. Din historie viser, at tidligere ejer ikke burde røre ved el  

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 19-01-2015 19:17

Hej S. Fabrin

 

Jeg er helt med på, at ovenstående tekst ikke er en lovlig handling. Skrev blot, at de fleste GDS'er er i stand til at opsætte en stikkontakt selv.     Selvom det selvfølgelig er dybt dybt ulovligt.....

 

Ja og jeg bliver nødt til at skrive, hvad der er lovligt, og ikke hvad der er muligt. Af den simple grund, at jeg bliver hængt, brændt og ristet over en sagte ild, hvis jeg fortæller, hvad der muligt.

Det er ikke op til mig at  bestemme, hvad folk må/kan lave af "sjove" installationer. Man er jo selv ansvarlig for, hvad man laver. Derfor prøver jeg at skrive, hvad der lovligt, og ikke hvad der er muligt. Det sker også at jeg tager fejl i mine svar, men så er der andre med samme uddannelse, der korrigerer mig, tror jeg.

 


fase
Vi har da vist totalt tabt Kenneth Anderson i disse paragraf og ordkløverier.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 19-01-2015 19:34
Vi har da vist totalt tabt Kenneth Anderson i disse paragraf og ordkløverier.

Det er da kedeligt, hvis indlægene opfattes som paragrafrytteri og ordkløveri. Det har ingenlunde været menigen med mine indlæg. Kenneth Anderson og andre får forhånbentlig også noget ud af indlægene, selv om det har været beskrevet til hudløshed.

 

 

 


fase
Hehe, nej jeg er bestemt ikke blevet tabt

Der er vist ingen tvivl om at det ikke vil være lovligt selv at skifte den. Jeg har også fået en mail fra en elektriker i dag, der siger det samme. Jeg troede lidt det var en gråzone, eftersom der jo sidder en installation i forvejen. Jeg håbede det kunne betegnes som et "skift" og ikke opsætning af en ny.

Jeg vil sagtens kunne lave stikkontakterne selv, men vælger at få en autoriseret elinstallatør ind over, for at få det lavet lovligt. Det er bare så ærgerligt at betale 5-600 kr for noget man kunne lave selv Går ud fra sådan en sag vil kunne klares på under en time?!

Men tak for alle jeres input. Det har været en stor hjælp.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis