gaer

hej købde en båd i hundested og sejlet den til skagen og kom på fiskerig da den pluslig sage en mærklig træls lyd fra gearet det viste sig det var tandhjulene der var smaderet der i men fant ud af motoren ikke står helt lige og den er ikke til og justere på som dem der har sat den ned har lavet det men mit spørselmål er mo der er nogle der ved om man kan sætte en flex kobling mællem gear og skrueaksel den står ca 1 cm skævt op ad og lige til begge sider 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det går ikke med en flexkobling, dertil er skævheden alt for stor. Du skal i stedet have et aquadrive bygget ind. Korsør Propeller har dem i alle størrelser.

Mvh Finn
Hej Klaus

Jo helt klart, men sådan som jeg læser mandens indlæg, så står motoren på faste bundstokke og så bliver det lige pludselig noget der koster mange penge. Men selvfølgelig, et aquadrive er sørme også dyrt, så jo du har ret.

Mvh Finn

Hej.

Nu er det ikke meget, jeg har arbejdet med skibe, men dog noget.

Jeg synes da at motoren altid er boltet til et fundament, der er nagelfast med skroget, og at der så er justeringsmuligheder.

Ikke altid let tilgængelig, men hvis der nu alligevel skal laves gear.

mvh


 varmetossen

Jo det er også rigtigt, men hvis motoren står direkte på fundamentet, så er der jo ikke nogen justeringsmuligheder. Det bedste ville nok være at skære det eksisterende ud og bygge et nyt i. Med en højde, så der er justeringsmuligheder.

Mvh Finn

Kunne det så ikke gøres billigere med et kardanled fra eks. en lastbil. Ved godt at et sådant ikke er støjfrit, men det betyder vist mindre i den kutter.

Hej.

For at et kardanled kan bruges skal akslernes cencerlinier krydse hinanden. Det ville være rart med et billede eller to.

Udsagnet om at der ikke kan rettes på motoren tager jeg med et gran salt.

Og selv om det er for sent, var der så gearolie på?

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis