gaer

hej købde en båd i hundested og sejlet den til skagen og kom på fiskerig da den pluslig sage en mærklig træls lyd fra gearet det viste sig det var tandhjulene der var smaderet der i men fant ud af motoren ikke står helt lige og den er ikke til og justere på som dem der har sat den ned har lavet det men mit spørselmål er mo der er nogle der ved om man kan sætte en flex kobling mællem gear og skrueaksel den står ca 1 cm skævt op ad og lige til begge sider 

hej købde en båd i hundested og sejlet den til... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan jo ikke være skævheden mellem udgangs aksel og skrue aksel der er skyld i at et tandhjul er knust. I så tilfælde vil bagerste trykleje i gearet også være knust.

Hvis den udgående aksel har været trukket skævt ville tryklejet og det indvendige leje være knust, så at du har et ødelagt tandhjul må være af andre årsager. Så har du undersøgt om lejerne er i orden, der må max. være et slør på 0,1 mm. så vidt jeg ved.

Undskyld jeg tillader mig og forstyrre.

Syntes ikke rigtig det giver nogen mening og diskuterer genveje til "opretning af gear/motor" uden og vide hvad motor/gear det drejer sig om samt hvordan motorfundamentet er udført. Et billed af motor/gear samt fundamentet ville helt sikkert frembringe den helt rigtige løsning.

Når skrueakslen er stiv, foregår opretningen ved man lægger forskellig tykkelser skiver mellem "ørene" på motor/gear og fundamentet til motoren er linet op. Det er en rimelig simpel operation og tager ikke så forfærdentelig lang tid og udføre, hvis man har prøvet det en gang eller to før. Operationen kan kun udføres når skiwet ligger på vandet. Foretages den på land, passer opretningen ikke mere når skiwet kommer i sit rette element. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 08-01-2015 22:00

Undskyld jeg tillader mig og forstyrre.

Operationen kan kun udføres når skiwet ligger på vandet. Foretages den på land, passer opretningen ikke mere når skiwet kommer i sit rette element. 

Det plejer at være mig der har patent på at vrøvle, ifølge dig Nitter.

 

Men den her er godt nok for tyk, hvor har du dog den fra ?

 

 

 

Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 08-01-2015 23:01

Det plejer at være mig der har patent på at vrøvle, ifølge dig Nitter.

 

Men den her er godt nok for tyk, hvor har du dog den fra ?

 

 

 

 

 

HVAD er det NØJAGTIG du syntes er noget vrøvl. Det vil jeg nemlig gerne se skåret ud i pap før jeg svarer dig ???   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

At opretningen ikke skulle passe før båden ligger i vandet.

Det er da det værste vrøvl jeg længe har hørt !

Hvis en båd skulle ændre sig når den kommer i vandet, er der mange bådebyggere der skal have deres skole penge tilbage. Når man bygger en ny båd lægges motoren i inden den kommer i vandet og der finder ingen opretning sted efter følgende.Det samme gælder hvis man efter følgende lægger en anden motor i medens båden er på land.

Ja, der må jeg nok give Nitter ret. I hvert fald i teorien. Jeg har aldrig brugt det, men har godt nok lært, at det var sådan man gjorde.

Mvh Finn
Skrevet af Finn Gevind på 09-01-2015 17:09
Ja, der må jeg nok give Nitter ret. I hvert fald i teorien. Jeg har aldrig brugt det, men har godt nok lært, at det var sådan man gjorde.

Mvh Finn

Har du lært at motoren skal rettes ind efter at båden er kommet i vandet ?

 

Hvad skulle det til for ?

 

Eller sagt på en anden måde, du har aligevel ikke gjort det, hvordan gik det så med de både du lagde motorer i når du ikke efter følgende rettede af ?

 

 

 

Skrevet af Håndværkeren på 08-01-2015 23:01

Det plejer at være mig der har patent på at vrøvle, ifølge dig Nitter.

 

Men den her er godt nok for tyk, hvor har du dog den fra ?

Skulle lige være helt sikker hvad det var for noget tynd is du skøjtede rundt på.  

Og ja, det med vrøvleriet, eller måske mere i pagt med sandheden, uvidenhed har du stadig patent på til UG med kryds og slange. 

Den har jeg sørme lært af Poul Russer, engang i mine yngre dage. 

Og har da også set hvordan det kan se ud, når folk har lignet det op på slippen med renoveret stævnrør samt aksel og glemt alt om og kontrollerer opretnigen efter potten er plumpet i. Meget få mil efter begynder der og brede sig en odør, der absolut ikke stammer fra den nydte tobak, men brændt stævnrørsfedt. Der i øvrigt brænder ganske udemærket hvis .......   Regning til nyt stævnrør og aksel kan få alle helt op i det røde felt bagefter. Og en her tænker, godt det ikke er mig der har lavet den bommert. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis