gaer

hej købde en båd i hundested og sejlet den til skagen og kom på fiskerig da den pluslig sage en mærklig træls lyd fra gearet det viste sig det var tandhjulene der var smaderet der i men fant ud af motoren ikke står helt lige og den er ikke til og justere på som dem der har sat den ned har lavet det men mit spørselmål er mo der er nogle der ved om man kan sætte en flex kobling mællem gear og skrueaksel den står ca 1 cm skævt op ad og lige til begge sider 

hej købde en båd i hundested og sejlet den til... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I vore dage står næsten alle motorer på gummiophæng med justeringsmuligheder, men da jeg var dreng og havde min gang i Odense motorbådsklub blev en motoroplining altid foretaget når båden havde været i vandet et par dage, og da man ikke brugte nogen kardanner eller andet, blev motoren rettet ind efter alle kunstens regler, enda finjusteret med tyndt vandfast papir, jeg ved sgu ikke hvor mange gange, jeg har stået ved den håndbetjente kran og hørt " lidt op, lidt ned " osv. osv. . Rigtige motormænd kunne aldrig finde på at anvende så meget som en hardyskive.
Men det er godt nok længe siden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Jørgen

I mine helt unge dage sejlede jeg rundt på Mariagerfjorden i en af de her lange shalup lignende både, 32 fod lang og bygget i træ. Den havde stift stævnrør og motoren stod direkte på fundamentet. Der brugte jeg det med, først at rette motoren op når den havde ligget i vandet i nogle dage. Skibe bygget af træ har jo ikke den samme stivhed som et glasfiber skiv.
Når jeg idag lægger en motor i en glasfiber båd retter jeg motoren op uanset om båden er på land eller i vandet, da både i glasfiber som regel er så stive, at de ikke "giver" sig når de kommer i vandet. Og så er de fleste både med indenbordsmotor forsynet med et fleksibelt stævnrør, og motoren står som regel på gummiklodser.
Håber at det giver svar på hvad jeg mente i mit tidligere indlæg.

Mvh Finn

Jamen det gør det da Finn, og jeg kender da også kun til instalationer i glasfiber både, Vi havde en smed der stod for instalationen i alle både med inden bords motor. Han brugte sådan et sindigt system med at trække en tynd line igennem stævnrøret, der så blev centreret i røret og fortatte op i motor rummet / kassen. Ud fra den udmålte han så hvordan motoren skulle stå, der efter klaskede han maskinen i og så passede tingene også når den kom i vandet.

En af de ting der blev sagt om Ejvinds både og joller var at de var meget tunge, men der blev heller ikke sparet på glasfiberen eller diverse bundstokke der blev støbt fast i bunden. Nok derfor at der ikke var noget der gav sig når de kom i vandet.

Man bør også kontrollere om akslen er lige, er den skæv så få den rettet, og få linet det op så det hele flugter.
Nu skriver du det er op/ned det ikke flugter, hvor meget kan du bevæge akslen op ned, når den ikke er monteret på gearkassen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis