Vil tilskudsvarme virke?

Hej LDS'ere

Jeg leger jo lidt med at lave en vindmølle der skal drive et varmelegme, og har læst op på en masse praktisk og teori bag deres konstruktioner.

Men så kom jeg i tanke om det overhovedet kan lade sig gøre, lad os sige jeg sætter et varmelegme i mit fyr, og fyret kører med 60grader. Lad os så sige at møllen laver 500w, skal varmelegmet med de 500w til, så have en højere temperatur end de 60grader for at tilføre de 500w til fyrets vand? Eller vil legmet automatisk blive det, hvis dets "start temperatur" er 60 grader (fordi det har fyret varmet det op til)?

Er der nogen der ved noget om den slags?

 


Mvh

Morten

Hej LDS'ere Jeg leger jo lidt med at lave en... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja meningen var at det skulle være tilskudsvarme til træpillerne, dvs. at det skal være med til at opvarme varmekredsen, og det var lige det svar jeg havde brug for ev elmand, tak. Blev i tvivl om fysikken i det
Det er ikke interessant at opvarme mit forbrugsvand i denne sammenhæng.

Svend Høst: det er jo netop meningen at spare på træpillerne, og nej ja man kan håbe at det spare nogle opstarter, men det kan jo på ingen måde erstatte fyret

Så vil jeg da begynde at samle lidt dele sammen til projektet, så det stille og roligt kan forme sig

Mvh

Morten

Du skal jo heller ikke montere den på kedlen hvor der er 60 grader varmt. Det er jo ikke meget fidus i.

Hvis du vil lave den løsning som egentlig er fint nok skal varmelegemet jo montere på returen inden fyret da temperaturen her vil være noget lavere
Man kunne jo bare køre returen igennem en lille el varmtvands beh.

Det er nok lige meget, hvor tilskudsvarmen kommer, men normalt monterer man den på den kolde side af pillefyret.
Og til Jørgen: Fordi det ikke er over 3 minutter men alle døgnets timer, som jeg fremførte i svaret.Møllen stopper jo ikke efter 3 eller 60 minutter


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tja og E.   Hvis man skal have økonomisk fornøjelse af en mølle til varmeproduktion, bør den lave varme hele tiden når vinden blæser. Det er der en akkumoleringsbeholder kommer ind i billedet. For mig at se bliver møllen så den primære varmekilde og pillefyret tilskudsvarmen (sekundær varmekilde). 

Men igen. Selv om det kan være sjovt og diskutere, kan det ikke svare sig at planlægge nogen mølleinstallation, hvis man ikke kan få lov til at sætte påtænkte mølle op.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter: ja men hvis man skal lave en mølle der kan lave 10kW så skal den sq være ret stor Det er kun ment som tilskud

Der gælder andre regler herude på landet, hvor der er laaangt til naboen, så lov og lov... bum bum Det er jo ikke inde i byen hvor alle liguster betjentene vader rundt og ikke kan bruge deres liv til andet, end genere andre med alle mulige regler og love

Her ude er der højt til loftet, og naboerne kan te sig som de vil, og det er skønt

Mvh

Morten

Juel: Der er ikke lige meget hvor du kobler tilskudsvarmen på henne. Jeg er hverken ingeniør eller lærd på anden måde, men logik siger mig at din tilskudsvarmeordning vil være mest effektiv i jo koldere vand du giver den. Derfor kobler du på returen.
Desuden er det væsentlig smartere at lade dit fyr styre fremløbs-temperaturen end at have en tilskudsvarmer siddende efter fyret, da du på den måde er sikker på en ensartet fremløb der ikke er bestemt at svingende vindforhold

Hej.

Du kan nu godt risikere at tage fejl om det med den landlige frihed.

Vi har et hus der er nedrivningsmodent. Det ligger i en lavning, hvor der så er fyldt op, så vejen går forbi gavlen 3m væk i højde med 1. sals gulv. Indgangen går i smat forår og efterår, dog ingen problemer med vand i huset.

Vi søgte om at flytte huset op på grunden, hvor det ville komme til at ligge vel en meter højere og selvfølgelig væk fra vejen.

Det er en fritliggende grund i landzone, og det kunne ske uden på nogen måde at genere nogen i nærheden, men vi fik afslag, da planloven siger at ved genopførelse af et hus i landzone skal det nye have fat i den gamle sokkel. Det vides ikke i hvor høj grad det skal overholdes, for vi holdt op med at stille spørgsmål.

Og der gives ikke dispensation.

Men havde det ligget i landsbyen kan det bare flyrtes rundt på grunden, sååh.

For det første skal kommunen ansøges om opstilling, og dette kommer i offentlig høring, så det er ikke helt plain sailing. Ved det fra nogle bekendt, der fik afslag.

 

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis