Digital antenne.

Vi har en digital stueantenne og kan dermed se DRs kanaler. Men vi bor tæt på den tyske grænse og det må derfor være muligt at kunne fange nogle tyske (NDR, ZDF). Men hvordan gøres dette?

Vi har en digital stueantenne og kan dermed se DRs... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Over hovedet ikke Leif, og jeg er altså godt tilfreds med min antenne.

Men jeg husker at der er en der flere gange har skrevet at jeg skal lade være med at skrive noget jeg ikke ved nogert om, idet her tilfælde kunne du så lære noget her.

Skrevet af Håndværkeren på 09-12-2014 17:23

Over hovedet ikke Leif, og jeg er altså godt tilfreds med min antenne.

Men jeg husker at der er en der flere gange har skrevet at jeg skal lade være med at skrive noget jeg ikke ved nogert om, idet her tilfælde kunne du så lære noget her.

Det er vi så ikke HELT enige om Jørgen.  Men hvis du vil gøre dig nogen forhåbning om og kunne lære mig noget  inden for antenner, bør du nok starte op med og forklare hvad det er for nogle sendere/kanalnumre din "svamp" kan modtage samt den fysiske placeringen af samme.

Bemærkede i øvrigt du vist ikke helt forstod min bemærkning om FM radio modtagelse tideligere. Kan forsigtigt røbe for dig at det bånd ligger et pænt stykke under det område sælger selv mener "svampen" dækker.  Det indikere over for mig der skal et kæmpe signal på den før den kan modtage noget som helst.

Husker jeg ikke helt galt, troede Triax også de havde fundet en god indtæktskilde ved og sælge en flagstangsknup i dyredomme der kunne det hele. Det blev de vist ikke ret populære med/på.  

Du må til og oppe dig, hvis  du mener jeg skal overbevises.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja Jørgen , din antenne fidus fra HN kan da sikkert godt bruges når man ligger tæt på senderene , men den kan ikke bruges til langdistance modtagelse , der skal man op i en rigtig antenne , tro mig jeg har arbejdet med antenne anlæg i mange år.


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Fis nu hen og køb den antenne, lirk den for sigtigt ud af kassen og afprøv den, så kan i jo aflevere den bagefter og købe nytårs krudt for pengene, der efter må i gerne komme med jeres mening om den antenne.

Jeg har selv en billig stueantenne, og den fungerer OK. Det vil sige, at jeg kan tage de danske kanaler fra de nærliggende sendere. Og det rækker til mit behov. Jeg skal ikke have betalingskanaler eller andet.
Men jeg har da ladet mig fortælle, at det skulle være muligt at modtage tysk TV, hvis man har en rigtig antenne i god kvalitet. (er der nogen der kan vurdere, om det kan have sin rigtighed. Alle i nabolaget har kabelTV).

Og angående det med digitalantenner mm.
Antennen er bedøvende ligeglad med, hvad bærerbølgen er moduleret med. Om det er dansk eller grønlandsk tale eller digitale bits. Den æder det hele og sender det til behandling i (superheterodyn-)modtageren. Skulle en eller anden være i tvivl, så fungerer bilradioens antenne ganske fint til både FM og de underliggende RDS-signaler (som er digitale), og også hvis man skifter ud til en DAB-modtager.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 09-12-2014 18:24

Fis nu hen og køb den antenne, lirk den for sigtigt ud af kassen og afprøv den, så kan i jo aflevere den bagefter og købe ny tårs krudt for pengene, der efter må i gerne komme med jeres mening om den antenne.

 Jamen Jørgen dog, vil da ikke fise hen til nærmeste Harald Skrald for og købe og afprøve noget jeg ved ikke duer, en tur på 2*80-90 km. Ligeledes vil jeg heller ikke tage turen en gang mere for og bytte skramlet ud med noget nytårskrald.

Man må være vist være mere end overtroisk, hvis man mener ens løse argumenteren er så overbevisende ???  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Chr. på 09-12-2014 18:32

Men jeg har da ladet mig fortælle, at det skulle være muligt at modtage tysk TV, hvis man har en rigtig antenne i god kvalitet. (er der nogen der kan vurdere, om det kan have sin rigtighed. Alle i nabolaget har kabelTV).

Chr.

Ville nu hellere, du får en god tagantenne med et rimeligt gain ved de kanaler du agter at modtage.  Og ja, hvis antennen bliver placeret højt og frit inden for de nærmeste gaders afstand, samt du ofrer en lavstøjsforstærker og monterer den helt oppe ved antennen, burde der helt givet være gode muligheder for og se Tysk tv hver dag. Men, der er lige de nævnte forbehold.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Chr. på 09-12-2014 18:32
Skulle en eller anden være i tvivl, så fungerer bilradioens antenne ganske fint til både FM og de underliggende RDS-signaler (som er digitale), og også hvis man skifter ud til en DAB-modtager.

Chr.

Det er vist en sandhed med modifikationer, når vi snakker DAB radio da frekvensen er ca dobbelt så høj. Men hvis du skifter din FM bilantenne ud til en der er skåret til DAB, er du sikker på resultatet ikke kan blive bedre. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu skal vi måske også lige spise brød til i forhold til hvad en kompaktantenne kan. Uagtet den vel egentlig bare er en en-elements UHF antenne med en forstærker, så er rækkevidden nu ikke helt så ringe som flere antyder.
Jeg kører på femte år med en lille kompaktantenne på skorstenen. Den modtager danske kanaler såvel som svenske, hvor masten i Sverige som minimum er 25-30 km væk (hvor en del er over vand skal retfærdigvis nævnes).

Drop det Larson ! Du kender godt historien af H.C.Andersen  Jorden er FLAE

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis