Skifte til vinterdæk - nu??

Hej derude,

Hvad mener I om at skifte til vintetdæk nu eller vente til vinteren begynder at komme? Hvad har i gjort / hvilke overvejelser har I? 

Hilsen Torben

Hej derude, Hvad mener I om at skifte til... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 06-12-2014 09:56

Får du så også skiftet Kent

jo jo de er da på.

Skrevet af FiberSnedker på 06-12-2014 19:34
Hehehe... Og netop derfor sidder vi fast bag idioter, som ikke er klædt på til at trodse vintervejret. Nærige mestre, som mener sommerdæk kan køre til månen og blablabla. Der er INGEN argumenter for at køre om vinteren uden ordentligt mønstrede vinterdæk, så man sikrer fremkommeligheden for sig selv og alle andre. Sommerdæk på danske vinterveje er ren idioti. Det eneste sted de hører til på den tid af året, er i garagen. Eller på loftet... i skuret. Alle andre steder end på vejen.

Vælger man ikke at sko sin bil til årstiden og forholdene, må det jo være fordi man har tid til at vente med at køre til føret bliver bedre, og fred være med det.

Hvilket fodtøj ville I vælge til 50km march i blødt sand med 35kg på ryggen? Nok ikke stiletter vel?

Måske du lige bør overveje hvordan du omtaler andre, du ikke lige mener deler dine anskuelser. 

Men jeg kan fortælle dig jeg i mange vintre har kørt på sommerdæk uden og lave uheld eller sidde (mere) fast end folk på vinterdæk. Tværtimod plejer jeg og kunne komme frem hvor vinterdækfolket bliver når jeg sætter snekæder på den trækkende aksel.  

I øvrigt er det min erfaring at de ringeste billister er dem der råber op om andres laden og gøren i tide og utide.  

Min erfaring siger mig at i over 90% af fastkørsler i sne med personvogne, sker fordi bilen kommer til at hænge på bunden så den trækkende aksel ikke kan få ordentelig fat i vejbelægningen. Derfor hjælper vinterdæk sjældent på fastkørsler i sne. Men der er ingen tvivl om vinterdæk vil give kortere en bremselængde ved lave vejtemperature og på is. Men dengang jeg for rigtig mange år siden tog kørekort, lærte vi at man skulle køre efter forholdene, hvilket også inkluderer køretøjets udrustning. Men det lærer man vist ikke mere efter hvad jeg se ude i trafikken.

Og nej, kan ikke finde på og marchere den tur, men det er fordi jeg overhovedet ikke kan gå i stiletter.  Men det kunne lyde til du har masser af erfaring siden du ved ???  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
jeg undskylder tonen i forrige indlæg, men jeg er nu stadig af den mening at det er nødvendigt udstyr. Jeg har stået i førnævnte situation, hvor trafiksikkerheden i firmaflåden ikke har været prioriteret særlig højt - helt hen i vejret, når man dækker store geografiske områder, og samtidig skal ind og ud fra byggepladser, der som udgangspunkt i forvejen ikke er det nemmest fremkommelige sted.

Køre efter forholdene - det er altid nødvendigt.

@ je_ns: fint firma

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Og hvor mange dage med snevejr har vi så på en typisk dansk vinter? Jeg aner det ikke men er rimelig sikker på at der er flere dage med regnvejr og da sommerdæk er bedst i regnvejr så husk at skifte vinterdækkene ud når det regner.

René
@ ALB69

Den med de +8°, som je_ns også har nævnt tidligere i tråden er stadig sand. Sommerdæk har ikke lige så gode egenskaber under den temperatur, som tilsvarende vinterdæk. De er for stive, uanset det gælder vådt, tørt, is eller sne.

Annonce
Ja der må jeg nok bøje mig,en tømrer ved selvfølgelig mere om den sag end alle de såkaldte eksperter der hver gang der fremsættes et lovforslag om tvungen brug af vinterdæk udtaler sig om noget de intet aner noget om.

René
Je_ns er jo også ansat i et lovgivende firma hvor den færdselslov der gælder for alle andre i Grønland,Færørerne og Danmark er ophævet.
I den mest brugte færdselslov her i kongeriget er det ejeren af et motorkøretøj der er ansvarlig for at det er i lovlig stand.

René
Skrevet af ALB69 på 07-12-2014 03:22
Og hvor mange dage med snevejr har vi så på en typisk dansk vinter? Jeg aner det ikke men er rimelig sikker på at der er flere dage med regnvejr og da sommerdæk er bedst i regnvejr så husk at skifte vinterdækkene ud når det regner.

René

Ja, ligesom du skal huske at lade bilen stå hvis der ligger sne/is på vejene, hvis du ikke har skiftet til vinterdæk . Gode vinterdæk er efterhånden så gode at de kan hamle op med sommerdæk i både tørt og vådt føre - med en minimal forskel i bremselængde - men en betydelig kortere bremselængde i glat føre.

http://www.motorsiden.dk/Nyheder/20...ektest.htm

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

@ ALB69

Oplys os i den uvidende pøbel så. Hvad gør vi for at højne sikkerheden og fremkommeligheden på de danske vinterveje ?

Der er åbenbart ikke faste regler angående brug af vinterdæk her i DK

FDM nævner sne og is , men ingen temperatur , det bliver mere gråt når man spørger dækbrancen , de lever jo af at bilde folk ind at det er absolut nødvendigt at skifte til vinterdæk , uanset vejret , hvor de 8 gr. C kommer fra ved jeg ikke.

En stor del af vinteren er det koldt om morgenen(vinterdæk) og relativt lunt om eftermiddagen(sommerdæk) og langt ind i maj kan vi have nat og morgen temperatur lige over frysepunktet og en eftermiddags temp. på 15 gr. , hva`nu skifter vi dæk i frokosten så vi kan køre sikkert hjem med sommerdæk , og så stå tidligt op og skifte til vinterdæk da det er koldt om morgenen.

Med de korte kolde perioder i ellers milde vintere her i DK , i vinteren 2013 havde vi 12 kolde vinter dage , så ser jeg absolut ingen grund til at bøvle med dækskifte .

elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis