Skifte til vinterdæk - nu??

Hej derude,

Hvad mener I om at skifte til vintetdæk nu eller vente til vinteren begynder at komme? Hvad har i gjort / hvilke overvejelser har I? 

Hilsen Torben

Hej derude, Hvad mener I om at skifte til... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Svend Høst på 07-12-2014 10:32

så ser jeg absolut ingen grund til at bøvle med dækskifte .

Du vil altså også lade bilen stå hvis det bliver sne/glat

Prøv at læse den artikel jeg linker til længere oppe. Vinterdæk bliver først noget dårligere end sommerdæk over + 25 Gr. Ved normale temperaturer er vinterdæk kun marginalt dårligere end sommerdæk - hvorimod sommerdæk er nærmest ubrugelige i glat føre.

I øvrigt er det de kalder helårsdæk faktisk vinterdæk.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er min erfaring at den kommunale glatførebekæmpelse bliver stadig mere mangelfuld, så jeg er glad for at have vinterdæk på mine 2 biler, da vi køre en del på den små veje.

Og når vinterdækkene står på fælge, tager det ikke land tid at skifte. Men er der pludselig is eller sne en morgen, er det nu ikke sagen at ligge og rode med dækskift kl. 5.30 om morgenen.

Jeg har Michelin på den ene og Goodyear på den anden, det er gode dæk begge slags, de er fra sidste år.

Her på den "bi" vej jeg bor på bliver der ikke smidt rustakselerator på vejen, har vi haft snevejr og der ligger mere end 15 cm. kan vi være heldige at sneplover kommer i gennem en enkelt gang eller to i løbet af dagen. Er der et tykt fastkørt lag sne kommes der kun grus på en sjælden gang. Vores vej er i øvrigt den bedste opskrift på hvordan de laver børn i Lapland.

Er det at snuppe snescooteren og lige et smut over til nabokonen en times tid ? :-)

Har været der - snescootere er i overtal i forhold til biler - fan'me sjovt at give sådan en gas ud over sletterne....

Skrevet af EISOE på 07-12-2014 10:40

I øvrigt er det de kalder helårsdæk faktisk vinterdæk.

Måske i Usbekistan men i Danmark regnes de for at være sommerdæk.

René

Annonce

Hej

Vores råd til kunder samt andre der spørger er at har man en gang prøvet at mærke forskellen på sommer og vinterdæk i sne og glat føre så vil man aldrig mere undvære vinterdækkene - med hensyn til hvornår man bør skifte plejer vi at anbefale skift når temperaturen holder sig under 10 grader ( af hensyn til slid ) på vinterdækkene og husk at er dine vinterdæk mere end 5 år gamle er de ubrugelige i glat føre.

hilsner polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af ALB69 på 07-12-2014 12:3

Det skal vi nu ikke tærske langhalm på - men FDM er enig med mig :

http://www.fdm.dk/daek/helaarsdaek-til-bilen

Jeg skal da ikke afvise at det også er tilfældet i Usbekistan

@ polobjørn

kunne ikke være mere enig

Helårsdæk... M+S for Mud & Snow, har indtil for ihvertfald de sidste par år, været sommerdæk med ekstra groft mønster, så de virker fint, hvor der er noget at bide i, som netop mudder og løst/almindeligt sne. Bliver det til pakket sne eller is er de derimod ikke meget værd - der lider de under det samme som sommerdæk med manglende greb og stift gummi... Det har ihvertfald karaktereriseret dem jeg er stødt på.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Skrevet af FiberSnedker på 07-12-2014 18:05
@ polobjørn

kunne ikke være mere enig

Helårsdæk... M+S for Mud & Snow, har indtil for ihvertfald de sidste par år, været sommerdæk med ekstra groft mønster, så de virker fint, hvor der er noget at bide i, som netop mudder og løst/almindeligt sne. Bliver det til pakket sne eller is er de derimod ikke meget værd - der lider de under det samme som sommerdæk med manglende greb og stift gummi... Det har ihvertfald karaktereriseret dem jeg er stødt på.

Jeg kunne da heller ikke drømme om at anbefale helårsdæk - et kompromis der giver halvdårlige dæk både sommer og vinter.

Min holdning er klokkeklar : sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren.

@ EISOE

Ja har man først mærket den virkelige forskel, så er der slet ikke noget at diskutere ...skulle da lige være om der skulle pigge eller kæder på, når man er helt derude, hvor mågerne flyver på autopilot, fårene går med nummerplader og verden er forlænget med et brædt!

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis