Skifte til vinterdæk - nu??

Hej derude,

Hvad mener I om at skifte til vintetdæk nu eller vente til vinteren begynder at komme? Hvad har i gjort / hvilke overvejelser har I? 

Hilsen Torben

Hej derude, Hvad mener I om at skifte til... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo ikke noget problem at skifte til vinterdæk. Så har man jo halvt så meget slid på sine sommerdæk. Og man når nok alligevel at slide dem op inden der er gået de 5-6 år.. medmindre man da har et meget lille kørselsbehov.
Skrevet af Svend Høst på 06-12-2014 10:31

Jeg har aldrig skiftet til vinterdæk med den smule vinter vi har , hvis vi får vinter , det kan ikke betale sig , det er jo bare en tur i netto og tilbage , det går fint på sommerdæk.

Samme holdning har Post Dk.

Sidste vinter SKULLE jeg afsted her ude fra Lars Tyndskids Mark, og fordi jeg undertiden SKAL ud og køre, også når det sner, har jeg præpareret min 4x4 så jeg kan komme frem og ofrer de nødvendige penge på sagen.

Da jeg kommer op ad vejen, holder Posten der, og er kørt fast i 5-10 cm sne, og bagved endnu en postbil, der skulle forsøge at hjælpe den første ud, begge på ynkelige kørt fast med sommerdæk, som skulle være gode nok.

Jeg var så tvunget til at forcere en grøft, og forsøge at trænge ind på bondens mark, men pga sneen gik det ikke. Så måtte jeg spadsere tilbage til ejendomm og hente en traktor og en hjælper. Efter en helvedes masse tidsspilde som følge af at nogle havde valgt at undlade vinterdæk og så alligevel vælger at køre ud i elementerne, kom dette til at koste mig vældig megen ulejlighed og penge. Men det er jo din, og her også Post Dk's, ret at bestemme over mig, og om jeg må have lov til at komme frem. Jeg må så bare ikke, sammen med meget store dele af den øvrige befolkning bestemme, at ALLE naturligvis kører på vinterdæk, når man vel at mærke VIL køre i vinterføre.

Det ærgrede mig fælt meget, at mine bestræbelser og investeringer for at kunne komme frem bliver overtrumfet af andres foragt for mig og mit behov for at komme frem.

Posten kunne have vlagt at spadsere ned til de 3 ejd på vejen med posten, men man valgte i stedet af forsøge, og så overlade besværet og udgifterne til mig.

For god ordens skyld kan jeg fortælle, valgte jeg så IKKE at trække postbilerne fri, men trak min bil rundt om dem og op til fast vej, stille min traktor tilbage i garage og takke hjælperen og så endelig komme afsted til mit ærinde.

Er det i grunden rimeligt?

Med venlig hilsen
ktm

God værkstedshumor @ktm
- herude er der desværre også mange, der ikke skifter - også de taxabuser, der fragter "belastede børn" rundt til skolerne (det er måske ikke det største problem, at de kører på sommerdæk, da skolerne aflyser blot der er faldet 5cm sne :-)

Jeg kører altid af de små veje om vinteren - der er der mindst chance for at møde busser, taxaer og pædagoger i minibiler, hvor et sæt vinterdæk koster ligeså meget (næsten) som bilen.. 20-30 cm sne og glat føre.. det kan man da overskue ;-)

Selvom det blev et krav med vinterdæk, så tror jeg ikke det ville løse det - så ville vi stadig have nogen, der kørte på 10 år gamle dæk - eller nedslidt til 0,5mm over lovkrav.. og så er vi lige vidt..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg er nok noget mere kontrer på det felt.

Hvis nogen kører fast, eller er medvirkende i et trafikuheld i perioden med døgntemperaturer under 8 grader, så skal det uden tøven eller anke udløse en bøde på 10.000,-, hvis man har for slidte eller sommerdæk på. Så lærer folk det nok rimelig hurtigt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
og er det firmabil, så er det mester der får bøden.

Annonce
Skrevet af FiberSnedker på 06-12-2014 18:10

Hvis nogen kører fast, eller er medvirkende i et trafikuheld i perioden med døgntemperaturer under 8 grader, så skal det uden tøven eller anke udløse en bøde på 10.000,-, hvis man har for slidte eller sommerdæk på. Så lærer folk det nok rimelig hurtigt.

Syg tankegang hvis dækkene ellers er lovlige. Du er åbenbart en af de bilister der kunne trænge til en synsprøve eller DAMP medicin til at tage farten din. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af FiberSnedker på 06-12-2014 18:21
og er det firmabil, så er det mester der får bøden.

Så trækker han det forhåbentligt i din løn

Ja i det firma jeg arbejder i, er det vores eget ansvar at firmabilen er i lovlig stand, men der er aldrig brok, når vi sætter den på værksted.
Hehehe... Og netop derfor sidder vi fast bag idioter, som ikke er klædt på til at trodse vintervejret. Nærige mestre, som mener sommerdæk kan køre til månen og blablabla. Der er INGEN argumenter for at køre om vinteren uden ordentligt mønstrede vinterdæk, så man sikrer fremkommeligheden for sig selv og alle andre. Sommerdæk på danske vinterveje er ren idioti. Det eneste sted de hører til på den tid af året, er i garagen. Eller på loftet... i skuret. Alle andre steder end på vejen.

Vælger man ikke at sko sin bil til årstiden og forholdene, må det jo være fordi man har tid til at vente med at køre til føret bliver bedre, og fred være med det.

Hvilket fodtøj ville I vælge til 50km march i blødt sand med 35kg på ryggen? Nok ikke stiletter vel?

Vi har nu aldrig haft brok for at købe vinterdæk, til firmabilen. Vi køre bare ind til dækcenteret, og får skiftet, så er den ikke længere, ikke noget med at spørge først.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis