Skifte til vinterdæk - nu??

Hej derude,

Hvad mener I om at skifte til vintetdæk nu eller vente til vinteren begynder at komme? Hvad har i gjort / hvilke overvejelser har I? 

Hilsen Torben

Hej derude, Hvad mener I om at skifte til... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Dæk må jo være blevet bedre med tiden, for jeg syntes da at min Far fik skiftet dæk hvert år på firma bilen som også blev brugt til privat kørsel På sort hvide plader.

Jeg kører rask væk 60-100.000 km på mine dæk i min Land Rover, så jo, de er møre/stive inden de er slidt ned.
Hustru kører 40-50.000 på et sæt dæk og får også nye længe før de er nede i mønster, nu hvor hun er blevet pensionist.
Jo der er meget stor forskel på dæk i dag og så dem før i tiden. I dag er de oven i købet runde, ift for 30-40 år siden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kørte længere på dæk i min gamle Jeep - men manden min syntes jeg skulle skifte bil, efter han kørte en tur.. tandstangsstyring af ældre dato - det var han ikke lige vild med.. (godt han ikke var meget med, ved at købe den fra første færd, for der var ikke ændret meget i følelsen)
Nu har jeg en Nyerere Jeep - men det er jo næsten personvogn... og tilsvarende mindre mønster - det er bare nemmere at se, om der er slidt 10mm af et 20mm dæk.. eller der er 3mm tilbage fra 6mm..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hmmm... Mine Micheliner må sgu være meget bløde... Et sæt sommer - og et sæt vinterdæk til sammenlagt 2 år til ca. 30000km pr. Sæt, så er fordækkene ihvertfald færdige på begge sæt. Kører godt nok frisk til i kurver, men ikke nogen hylende accellerationer eller skidt sporing... Must be one of those things.

Kan så nøjes med at købe nye fordæk, men alligevel - der er langt op til 100k km

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Når dag temperaturen er under 8grader meste af tiden er det tid til vinterdæk.

Jeg har aldrig skiftet til vinterdæk med den smule vinter vi har , hvis vi får vinter , det kan ikke betale sig , det er jo bare en tur i netto og tilbage , det går fint på sommerdæk.

Der var forslag om at det skulle være lovpligtigt at skifte til vinterdæk , men alle eksprterne frarådede det , det var kun et par uger det var nødvendigt , og omvendt ville folk køre rundt med vinterdæk i perioder hvor det ville være bedre med sommerdæk, måske ville helårsdæk være løsningen..........


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Vinterdæk er bedre end sommerdæk allerede fra +8 gr,(vej temperatur) og hvis man har prøvet at køre på moderne lamel vinterdæk er man ikke i tvivl om, at de er betydelig bedre end sommerdæk.

Jeg vil ikke sætte min egen sikkerhed, (og alle andres) på spil ved at være en nærigrøv, og ikke bruge vinterdæk.

Og har man vinterdæk, kan man jo lige sågodt bruge dem, for hvis de er over 4-5 år gamle, bør de udskiftes.


Uanset hvor god din bils sikkerhed er, er dækkene tros alt den eneste forbindelse til vejen.
Og er der lidt glat en morgen, er moderne lamel vinterdæk uforlignelig bedre end sommer dæk.


Det er rigtig mange år siden, man mente at et par "gode" sommerdæk var lige så godt som vinterdæk

De første vinterdæk jeg havde for næsten 40 år siden, var nogle stive diakonal dæk, de var bestemt kun velegnede når der var et tykt lag sne.

 

Men har man kun et lille kørselsbehov, og bor i byen, og kan undlade at køre i møgvejr, kan jeg da godt forstå det er fristende, at nøjes med sommer dæk..

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis