Støbning af sokkel vha. forskalning.

Da jeg for tiden er mindre mobil end normalt, ankelbrud, overvejer jeg at støbe min ellers helt almindelige tilbygnings-sokkel lidt alternativt. Jeg forestiller mig at lave en forskalning i hele soklens udstrækning (forstået som længde og højde), således jeg kan få leveret færdigbeton med slange, en gang for alle.

Spørgsmålene går på hvorledes og af hvilke materialer jeg nemmest og billigst laver forskalningen, samt evt. kommentarer til om en sådan sokkel bliver for dårlig eller for dyr, eller hvad der ellers måtte være af kommentarer.

Tak for det.

MVH
Jan Staunstrup
Aalborg
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forskalningsbrædder hedder sådan nogle, det er det billigste træ man kan få (næst efter appelsinkasser), de skal smøres ind i noget vegatabilsk olie. Men sikke en konstruktion, husk at sådan noget beton præsser en del på siderne, du skal godt nok bygge noget afstivning.

Det var lidt af svaret, der er nok andre der kan svare på andre end dine spørgsmål.
MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Billigst er jo bare at grave render...

Ellers skal du jo have gravet en masse ekstra ud for at få plads til forskallingen.

Men måske er det ikke det du mener altså at du vil støbe hele soklen i en forskalling ?

Normalt graver man jo en rende og øverst sluttes af med to rækker lecasten. Hvis noget af soklen så ligger lidt frit opbygges den oftest i en fundamensten. Altså en støbt sten der udfyldes med beton. Stadigt afsluttes med to rækker Lecasten.
Disse fundablokke kan du erstatte med en støbe forskalling og på den måde spare stenene og bruge beton fra kanonen til hele den nederste del af soklen.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Citat fra Staunstrup

Jeg forestiller mig at lave en forskalning i hele soklens udstrækning (forstået som længde og højde), således jeg kan få leveret færdigbeton med slange, en gang for alle.

.......samt evt. kommentarer til om en sådan sokkel bliver for dårlig eller for dyr, eller hvad der ellers måtte være af kommentarer.


Hvis du ikke lægger leca blokke øverst, så skal du være særlig opmærksom på at du får en kuldebro mellem sokkel og terrændækket. Så det skal du tage hensyn til når du vælger konstruktion der. Der skal særligt tages hensyn til randisolering, ellers får du et relativt stort varmetab ved sokkel. Faktisk er det jo noget man gik væk fra for år tilbage, da der oftes også følger nogle muligheder for fugtproblemer med ved den typekonstruktion.

Mvh.

René

Tak for svarene indtil nu.

Formålet med at lave en forskalning var ikke at det skulle være billigt, men kun fordi min brækkede ankel gør, at jeg ikke kan slæbe så tunge ting de næste mange måneder.

Idet jorden efter udgravning kan stå med næsten lodrette sider, forestiller jeg mig at banke pæle i ved siden af renden, på begge sider, hvorpå der monteres nogle solide brædder der går lidt ned i renden, således at forskalningen måske kun er af træ de øverste 30 cm, hvor resten af forskalningen nedad sådan set er jorden. Den øverste kant af brædderne skulle så vattes ud, så jeg kunne rette af direkte oven på dem, og soklen kunne færdigstøbes i en arbejdsgang.

Men det med at man 'skal' afslutte med leca-sten forvirrer mig lidt, idet der blandt andet på www.portland.dk er anvisninger på fundamenter uden dette. Er det ikke lige meget, hvis blot der bliver en plan overflade?

I øvrigt er der 'kun' tale om i alt 21 meter sokkel.
Nej, det gjorde jeg ikke fordi det er en eller anden dynamisk ting, men det er under /gør det selv/opgaveløseren/fundamenter.

Ingen af stederne arbejdes der med leca-blokke, kun fundablokke som så vidt jeg lige kan se, må svare fuldstændig til en støbning.
Hej.

Der er krav til U-værdi, også for fundamenter.
Alt efter din konstruktion, hvis du isolerer på indvendig side af fundamentet, kan du godt bruge fundablokke.

På Rockwools hjemmeside er der et program, hvor du kan beregne varmetabet.

www.mur-tag.dk kan du også finde tegninger og skitser af diverse detaljer. Også fundaments detaljer.

PS. Husk at det er dig selv der skal sørge for at overholde fx. bygningsreglementet.

Mvh asn
hej stenstrup.

der er ikke noget ivejen for at du kan lave en forskalling for derefter at fylde beton i hvis du bare sørger for at isolere både mod varmetab på inder siden af din sokkel samt mod fugt ved at isolere med murpap.

der hvor jeg ser problemet er alt det overskuds træ bag efter.

det er ganske rigtigt med leca blokkene,der bruges stort set ikke andet idag da lecablokkene er lettere at arbejde med,isolerende og samtidig godkendt iflg.byggeregulativerne, de er også nemmere at pudse på ydersiden ved endt arbejde,du slipper derved også at styre både forskalling og højder,da leca blokken lægges direkte i den våde beton og rettes til med et vatterpas.
de samme isolerings regler gælder naturligvis også her,båbe mod fugt og varmetab.

hilsen milton

mvh.milton
Tak for de forskellige svar!

Jeg er kommet frem til den konklusion at en sokkel kan laves af leca, fundablokke, beton, gamle fliser eller hvad som helst - bare det bliver stående, dvs. frostfrit, og det samtidig kan klare vægten fra væg/tag. Snakken om isolering må være en misforståelse, idet gulvet jo netop isoleres op imod soklen, og der lægges tagpap på soklen for ikke at få opstigende fugt i væg-konstruktionen. Så hvis soklen blot gider blive stående, må det være fint!
jamen så gør du det

hilsen milton"murer"

mvh.milton
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis