krydsningsafbrydere spørgsmål ?

Hello folkens

Jeg står i den situation, at jeg skal lave en installation med 2 korresponceafbrydere og en krydsningsafbryder i midten... indtil videre har jeg lavet installationen som en b-korrespondance, men så kommer jeg til krydsningsafbryderen, WHAT TO DO !!!!

Jeg har et 5-ledet kabel imellem den ene afbryder og til lampested

Et 5-ledet kabel fra krydsningsafbryderen til lampested

Et 5-ledet kabel fra krydsningsafbryderen til den sidste afbryder.

 

HJÆLP !

Hello folkens Jeg står i den situation, at jeg... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ev elmand på 11-11-2014 18:31
Uden jord i den sidste kabel, til højre, kunne der også blive "råd til" B korrosp.

Nu ingen gode/kreative ideer med den gul/grønne

Du ved jo at den KUN må bruges til beskyttelsesleder.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det var heller ikke "gode ideer" med den gul/grønne. Den er hellig. Simpelt hen et kabel uden jord, nøjagtig som jeg skriver. Der skal en livlig fantasi til at misforstå den.
Og nej Fredberg999 Alle tryk skal have en fase og så styreledning som går tilbage til kiprelæ. De skal parallel ind på kiptryk, så de kan godt komme efter hinanden, som du har monteret. Der skal fjedre i afbr. Det er nok med 1 pol. afbrydere, men korrespondance kan bruges hvis det er dem du har.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

OK - jeg har læst tråden som at kablerne allerede er trukket som 5-leder m/jord.

Ellers var det jo også piece of cake at smide en 7-leder i stedet for den ene 5-leder.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvilket jeg også mener burde være løsningen. Det med kiprelæ i loftsdåsen, er ikke nemt, (eller på jysk: noget lort). Er der kun boret 44 mm hul i loftet, kan den ikke gå op. Og det er pokkers svært at lave hullet større. Er der mange ledninger i forvejen, bliver der overbefolket.
Så enten 7 leder kabel eller kiprelæ ved tavle, men man kan jo ikke se alle muligheder og begrænsninger her på forum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Man kan da sagtens lave en jord (gul-grøn) leder i en kabel ende  om til hvad man nu mangler brun sort eller blå leder , man skal selvfølgelig gøre det i begge kabel ender , når det er lavet rigtigt er der ingen der kan se det.......jeg ved godt at der nok måske vil falde brænde ned over mig..................


   elektriker fra jævnstrømmens tid

den store ridder fra jævnstrømmens tid, der hidentil med stort mod, har forsvaret den gul/grønne lednings dyd, med sin skruetrækker og polsøger, har nu overgivet sig. Han har stukket polsøger i skjortelommen, og skruetrækker i skeden, og er flygtet ned af åen, medens jævnstrømmen truer med at fylde hans værktøjskasse.

Ja selvfølgelig kan man det, og man behøver ikke engang at tegne pile uden på ledning for at strømmen kan finde vej. Den er farveblind.

og ja C korrospondance kan også køre med krydsning, der bliver bare lidt blink i de sidste stikk. hver gang kryds skiftes..


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Alt efter lyskilder kunne en lysdæmper være en løsning, det er samme princip som et kiprelæ.
Eller den forkromet løsning Ihc Wireless...
Skrevet af Svend Høst på 11-11-2014 22:03

Man kan da sagtens lave en jord (gul-grøn) leder i en kabel ende  om til hvad man nu mangler brun sort eller blå leder , man skal selvfølgelig gøre det i begge kabel ender , når det er lavet rigtigt er der ingen der kan se det.......jeg ved godt at der nok måske vil falde brænde ned over mig..................

Det var lige præcis det jeg mente da jeg skrev gode/kreative ideer

Og ja, det kan man da - men det er bare ikke lovligt.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

ev elmand

Hold dog op det er jo helt poetisk og smukt , en gang imellem må man gradbøje og det er ikke altid lige lovligt , nu du nævner C korrespondancen så var den en kort overgang sidst i 60erne lovlig at bruge efter hfi afbryderens fremkomst..........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis