Vildrede om isolering af gammelt loft i 1½ plans hus fra 1913

Har tidligere på året købt dette 1½ plans hus der er ret dårligt isoleret som jeg efterhånden kan mærke som temperaturen uden for falder. Det er iflg. tilstandsrapporten isoleret med 10 cm oppe på loftet (40 m2) og det skal der gøres noget ved. Taget (eternit) skal skiftes inden for de næste par år og ved godt det ville være lettest at gøre det hele på en gang, men pengene er der ikke lige nu til dette – så vil i første omgang isolere loftet. Jeg har et par kammerater (ingen håndværkere) der gerne vil hjælpe, men ingen der har den store erfaring med hvordan dette gøres helt korrekt – så derfor jeg har et par spørgsmål.

Som det er nu så er der profilloft nederst – og ja jeg synes det er pænt – er ikke med på ”gipslofter er bare det eneste der dur bølgen”. Oven på det er der sådan et papir/paplag med sølvpapir som går under de vandret liggende bjælker i mellem spærrene (hanebånd? - dem som profilloftet er sømmet fast til) så ligger der ca 5 cm rockwool – ovenpå dette er der et tyndt brunt papir/paplag og så endnu ca 5 cm rockwool. Nogen steder på loftet ligger der så sådan noget sort grovere papir/paplag allerøverst og lidt sporadisk extra par cm tyndt rockwool.

Min egen plan var at fjerne alt det gamle isolering, pap og sølvpapir ned til profilloftet – ligge dampspærre direkte oven på profilloftet og op over de vandretliggende bjælker imellem spærrene (hanebånd) og to lag 145 mm rockwool forskudt. Evt kunne man nøjes med kun at ligge dampspærren imellem hanebåndene og evt kliste den fast til den sølvpapirs menbran der går under hanebåndene.

Mine kammerater har så flere forslag:

  • at man burde tage profil loftet ned og sætte dampspærren op på hanebåndene og så sætte profil loftet op igen.
  • lave en dampBREMSE - ved at male loftet med god akrylmaling på glans 20.
  • Papirisolering – da det ikke kræver en dampspærre.
  • Ligge 100 mm isolering direkte oven på profilloftet – derefter ligge dampspærren oven på denne og så yderligere 2-300 mm isolering.

Ved ikke hvad i mest hælder til er det bedste i forhold til dampspærren og isoleringen???

Håber på at få nogle gode forslag og beklager længden af indlægget 

Lige et tillægsspørgsmål: Hvad gør man med dampsærren helt ude ved taget???

Havde tænkt på at lade nogle extra cm (20-30 cm) i begge ender der senere kan klæbes sammen med kommende dampspærre der skal ligges når taget skal skiftes og skråvæggene skal isoleres.


It's better to burn out than to fade away.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tillykke med jeres hus, det er så ca. 3 år ældre end vores.
Det "papir sølvpapir lag" er alucraft, nemlig den dampspærre der er sat op i forbindelse med profil bræddeloftet. Det kommer an på hvor medtaget det er. ser det nogenlunde ud, ville jeg reparere med plast imellem spær, og så klemme den med en liste ind imod spær. Så får du gemt alle el rør og dåser under ok dampspærre.
Den kan klæbes på ude ved mur.
Dampspærre fra stueetage skal ikke sammen med den du senere sætter op på 1. sal.
Hvis du allerede nu vil udnytte 1. sal behøver du ikke så meget isolering i etageadskillelsen, Kun den del der er i skunken skal have fuld gas.
Du kan IKKE male dig til en dampspærre.
OG inden du skal skifte tag, se på nogle gamle billeder af huset. Måske er taget forandret i 60-70´rne. Gå tilbage til den gamle konstruktion. det vil næsten altid klæde huset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg læste dit indlæg igen. Kom lidt i vildrede om det kun var loftet på 1. sal det gælder ?

For så er det lidt noget andet. Der ville jeg nok tage profilbrædder ned, også skråvægge. så kan det laves ordentlig fra starten.  

Loftet isoleres "opad" medens skråvægge forskalles og isoleres "indad". Ellers kan du blive nødt til at hæve taget når den tid kommer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kun loftet i på 1'ste sal - og kun den vandrette del i første omgang (der er skåvægge ned til skunk)

It's better to burn out than to fade away.

Jeg vil stadig anbefale dig at tage loft og skråvægge ned og få det lavet fra starten.

Men ellers kan du stadig klemme plast ned i hjørnet loft/spær, hvis alucraft er ok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ville godt nok være meget ærgelig over at skulle hive profilloftet ned på nuværende tidspunkt - og er der ikke et problem med skillevæggene på hele 1'ste sal - man vil jo aldrig kunne komme op over dem - eller skal de også rives ned??? Og kan sådan et profil loft tages ned i så pæn stand at det kan genbruges eller skal man ud og finde nye???

Ang. det med at klemme dampspærren ned i hjørne imellem loft og spær (hanebånd+) - mener du så at den skal stoppe der eller føres op over spærret og videre ned i mellem de næste spær eller ligge i baner???
Og skal man bare så lade alucraften ligge under plasten imellem spærrene???

Ang. skråvæggene ville jeg gerne undgå at skulle isolere indad og regner med taget skal hæves lidt når det skal skiftes for at få plads til noget mere isolering.

Ellers andre forslag???

It's better to burn out than to fade away.

Du skal ikke tage skillevægge ned.

Profilloft kan sagtens tages ned uden at tage skade, Især hvis det er skudt op. Men der et problem med at få huller til lampesteder til at passe. Så hvis din alucraft er nogenlunde kan du isolere oppefra.

Hvis alukraft er helt i orden, skal du slet ikke gøre noget med ny plast. Det er en udmærket dampspærre. Men det er sjældent helt i orden, så jeg mener det er ok at suplere med plast imellem spærene. Det skal ikke op over hanebånd. Så du får 1 lag (gammel) dampspærre under hanebånd, og 2 lag imellem.

Det er  billigere/lettere at isolere indad, end at hæve hele taget. En hævning af taget kan medføre at du får problemer med at taget ikke rammer din murkrone / tagrem. Du skal så til at mure nogle skifter på eller ændre væsentlig på tagfod


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har her over julen prøvet et trick en kammerat rådede mig til at prøve for at se hvor tæt alucraften er. Jeg lagde et par ca 1*1,5 m store klare plast stykker ud 4 steder oven på den nuværende rockwool og bemærkede at der over de kommende dage kom tiltagende meget kondens under denne plast - hvilket vi så har konkluderet på at så er alucraften overhovedet ikke tæt.
Er det det samme i ville konkludere ud fra det og ændre det i hvad jeg skal gøre for at isolere???

Tænker selv at der skal en ny dampspærre op evt efter det nuværende loft er pillet ned - men tager glædeligt i mod råd fra folk der er klogere end mig.

It's better to burn out than to fade away.
Slet ingen respons???

It's better to burn out than to fade away.
Glem alt om at gøre det indefra, det er et helvede, bliver ikke ordentligt. Vent til du skal ha nyt tag.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også