Isolere kældervæg indefra?

Hej folkens

Jeg har en fin kælder hvor der sidste år blev gravet omfangsdræn og lagt 50cm leca-nødder rundt om. Huset er en murermestervilla fra 1952. Kælderen er tør.

Jeg vil gerne bruge et af rummene til værksted (senere måske værelse) og gildesalen til diverse, hvorfor jeg gerne vil isolere ydervæggene i de rum. Jeg tænker på at lave et 95 mm stålprofil-skelet og så sætte 95 mm Rockwool i og 1-2 lag alm. gips udepå. Har prøvet at søge lidt på det, men synes svarene er noget uenige.

Er der noget jeg skal være opmærksom på? Regner ikke med at putte organiske materialer i væggen selvfølgeligvis. 

På forhånd tak 

Hej folkens Jeg har en fin kælder hvor der... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har her i sommer lavet et kælder projekt med Ytong, det er ganske fornuftigt at arbejde med når man får håndelaget. 

Jeg regnede ikke på prisen hvis jeg lavede det med forsats væg, da det ville være no-go i min bog, men vil gætte på det er lidt dyrere.

Kostede omkring ca 10.000kr for materialerne til at lave en kælder på 24 kvm, (bor ikke i et meget lille hus, men har kun kælder under 1/4 af huset ;-)

Resultatet er jeg meget tildfreds med, har fået en meget behagelig kælder, og det er mærkbart at der er kommet isolering. 

Jeg tillader mig lige at genaktivere denne tråd da jeg er igang med et lignende projekt.
Jeg var ikke opmærksom på Multipor løsningen og havde engentlig tænkt mig at bruge alm. 75mm multiplade, et par cm flamigoplade, og murbinere eller syrefaste skruer mellem ydermur og forsatsmur.
Isoleringseffekten af Multipor er tre gange bedre end alm. multiplader og på højde med en dårlig mineraluld. Det lyder rigtig godt.
Men vægtfylden antyder det er et meget let produkt og jeg er bange for styrken er ringe (vejer kun 5-10 gange så meget som styropor).
Er der nogen som har erfaring med Multipor, kan der eksempelvis fastgøres rawplugs i det?


 

Multipor er ganske let, og styrken i pladerne er ikke noget at skrive om, fx saves de med en alm fuksvans, og man kan fjerne kanter ved bare at skrabe en kant over dem.

Jeg har lavet en kælder og isoleret med 50mm plader, de ting jeg har skulle sætte op, har jeg bare brugt 80mm lange skruer så jeg kan nå ind i beton væggen bagved, Jeg ved ikke om det overhovedet er muligt at få noget til at sidde ordenligt i multipor, men tvivler.

pladerne er selvfølgelig lige så bløde når de er sat op, men når man har pudset overfladen er der fornuftige styrke, men hvis man give den et tryk kan man da godt få overfladen til at give efter.  

Hej.
Tryk styrken på multipor er 350 kPa
Og træk styrken er 80 kPa


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Nej, det er alm. ytong blokke.
Ytongen har en lambda værdi oppe på 42, så det er vist langtfra styropor der ofte har 34 eller Neopor der har 32

Men det springende punkt for dig er nok at hvis ikke den forbliver åndbar, så kommer skimmel helt sikkert, når ydervæggen er under jord.


Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk


 


Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
Hvor kan man se priser og lignende på Multipor osv?
Nu har en Polystyren med og uden grafit som de 2 produkter du referer til en general Z-værdi på 35-140 pr 100 mm. Så den ville ikke være så god til at efterisolere med indvendigt i kælder, d den næsten vil fungere som en dampspærre. Så der vil opstå fugt, hvis disse ikke fuldklæbes fuldstændig til indervæg.
Ytong porebeton har en lambda værdi på 0,13
Hvor multiporen som vi referer til har en lambda værdi på 0,042. Det synes jeg er rimelig godt gået, da en polystyren har en lambda værdi der starter og slutter på ,042 - 0,032
Jeg vil stadig anbefale Multiporen

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis