Isolere kældervæg indefra?

Hej folkens

Jeg har en fin kælder hvor der sidste år blev gravet omfangsdræn og lagt 50cm leca-nødder rundt om. Huset er en murermestervilla fra 1952. Kælderen er tør.

Jeg vil gerne bruge et af rummene til værksted (senere måske værelse) og gildesalen til diverse, hvorfor jeg gerne vil isolere ydervæggene i de rum. Jeg tænker på at lave et 95 mm stålprofil-skelet og så sætte 95 mm Rockwool i og 1-2 lag alm. gips udepå. Har prøvet at søge lidt på det, men synes svarene er noget uenige.

Er der noget jeg skal være opmærksom på? Regner ikke med at putte organiske materialer i væggen selvfølgeligvis. 

På forhånd tak 

Hej folkens Jeg har en fin kælder hvor der... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes det virker som en dårlig løsning med Skamoplus - HVIS man ikke samtidig laver omfangsdræn.. hvis dette laves, tror jeg derimod, at det vil give en superkælder... (fra en der selv har haft kælder - lavet omfangsdræn, m.m.)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kom til at tænke på hvordan (hvis man overhovedet laver) man laver dampspærrer i kælder? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har haft en tømrer ude og kigge på det, han siger man sagtens kan lave en forsatsvæg hvis blot den står et par cm fra ydremuren og der laves et par cm ventilation i top og bund, evt. med snefangsrør eller riste. Og kun bruger stålskelet..

Skrevet af JennerHolm på 05-11-2014 07:54
Har haft en tømrer ude og kigge på det, han siger man sagtens kan lave en forsatsvæg hvis blot den står et par cm fra ydremuren og der laves et par cm ventilation i top og bund, evt. med snefangsrør eller riste. Og kun bruger stålskelet..
 

Arh den går ikke helt.

Der kan ikke ventileres udefra da du har jord udvendig fra din kældervæg. For at ventilere indvendig fra skal du som minimum have et vindue der står åben eller giver ventilation på anden vis. Som max står 2,5 meter der fra, så der kan ske en cirkulation. og det er der sjælent. Desuden vil din indeluft indholde fugt, som vil sætte sig imellem ventilationsspalten, via de åbne huller i top og bund indvendig fra.

Det vil være en dum ide at gøre.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Som sagt, så ville jeg personligt have valgt Ytong multipur som faktisk er prismæssigt overkommelige.
Sådan nogle her?

http://www.byghjemme.dk/shop/ytong-siporex-plade-151103p.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Du skal bruge ytong multispor. Den har samme isoleringsværdig som en standard polystyren plade.
http://www.ytong.dk/dk/content/multipor_innendaemmung_wi.php
http://www.ytong.dk/dk/docs/a4_broch_mineralisoleringsplade_web.pdf

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Har her i sommer lavet et kælder projekt med Ytong, det er ganske fornuftigt at arbejde med når man får håndelaget. 

Jeg regnede ikke på prisen hvis jeg lavede det med forsats væg, da det ville være no-go i min bog, men vil gætte på det er lidt dyrere.

Kostede omkring ca 10.000kr for materialerne til at lave en kælder på 24 kvm, (bor ikke i et meget lille hus, men har kun kælder under 1/4 af huset ;-)

Resultatet er jeg meget tildfreds med, har fået en meget behagelig kælder, og det er mærkbart at der er kommet isolering. 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis