Til jer med mekanisk ventilationsanlæg

... hvad gør I for at holde jeres systemer rene?

Vi købte hus for 1 år siden, og nu tænkte jeg det var på tide at få kigget ordentligt på vores Genvex 300 (monteret i 1993, står der). 

Og umiddelbart synes jeg der er nogle ting som ryster mig.

Når man tænker på hvad mekanisk ventilation "står for", så bliver jeg urolig når jeg åbner mit aggregat (står på loftet) og ser følgende, som jeg ikke forbinder med "godt indeklima":

1. Skovlene på "turbinerne" er godt og grundigt snavsede. Men man kan ikke tage dem ud til en tur hos kompressoren. Tænker på at montere nogle "stik" inde i aggregatet så man kan klikke ledningerne fra hinanden og blæse motorerne igennem, fx. 1 gang årligt? Hvad gør I?

2. Selve aggregatets indersider er godt og grundigt snavsede. En fugtig klud blev hurtig godt sort. Renser I aggregat jævnligt?

3. I mit anlæg er der 2 indstillinger på friskluften, justeret med et spjæld: i sommerhalvåret suger den fra vores facade. I vinterhalvåret kan man vippe over så den suger fra loftet. Smart nok i forhold til varmeregningen, men hvad med mineraluld-støv fra sådan et gammelt loft? Og jeg tror vi har asbest-tag - lige oppe over indsugningen - hvor meget drysser sådan et tag ned når det "bare hænger stille"?

4. Filtrene. Der sidder to bukkede "hønsenet" hvori filtre kan "klaskes ind". Jeg tænker at der er enorm risiko for at anlægget bare suger udenom filteret. Det er jo på ingen måde tæt. Nu skal det siges at de filtre der er i anlægget pt ligner noget den tidligere ejer selv har skåret til, så jeg skal fluks ind og bestille nogle rigtige G4 filtre. Men avanceret, det ser det ikke ud til at være.

- i samme omgang undrer det mig at der ikke er en form for kassefilter lige efter indblæsningsmotoren? Specielt i forhold til hvor snavset selve aggregatet tilisyneladende bliver...?

Hvad siger I, gutter? Er jeg hysterisk? 

... hvad gør I for at holde jeres systemer rene?... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan godt forstå dig, og hvis jeg lige havde 18 tusind til overs, så ville det da være meget rart, men det er desværre ikke tilfældet.
Jeg vil istedet prøve at købe 2 nye motorer løst og montere istedet, samt selv lave en styring, hvis ikke andet kan købes til fornuftige penge 😊
Problemet er bare at du ikke har en jordisk chance for at vide hvad dine luftmængder er, og der er altså ret vigtigt at have styr på, inden du er færdig med styring og motore samt indregulering tror jeg du er kommet af med en ret stor sum penge, ikke for at tage modet fra dig men tror du spilder en bunke penge, der ud over er du inde og rode i noget som i bedste fald kræver en aut elektriker for at være lovligt og sikkert, men det er så en anden sag og sådan set irellevant.

Til Engelhardt85 

Det med at lukke af om vinteren ved gavlen for at bruge det til varmeflytning, mener jeg er "helt hul i hovedet". Som du kører nu har du både udluftning, og varmeflytning. Dog med en virkningsgrad på 60-70% ved ældre anlæg.

Hvis du "lukker af"´som du beskriver, suger du luft  i bad , toilet og køkken, for at få den luft flyttet til stue og vær. Med mindre i er meget duftfrie så vil jeg da nødig have den løsning.  

Desuden får du behov for at lufte ud på traditionel vis ved at åbne vinduer nogle gange daglig. Den kulde du der får ind, har du ingen genvinding til at varme op.

Jeg har 100 mm justerbare udsug i bad m.m. + en 125 mm til udsug lige over kakkelovn. Det hæver den gennemsnitlige udsugnings tempereturen, og dermed også indblæs temp.

Jeg er sikker på at du kan regulere hastighed ned med en alm motorstyring fra f.eks Thermex bare den samlede Ampere forbrug ligger inden for dens område.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
... Der er godt lidt at svare på i denne lange tråd, og en hel del misforståelser.

Rensning og vedligehold af systemet:
1) Det er ikke meningen at der skal være skidt i indblæsningskanalerne eller inde i anlægget.
Hvis der er det så har dine filtre eller filter-rammer på et tidspunkt ikke sluttet tæt, været defekte eller lignende, eller så har kvaliteten af filtrene været for ringe. Hvis dette er tilfældet så bør både anlæg og rør renses hellere før end senere.

2) Uanset om man har Ventilationsanlæg med genvinding, varmeflytning eller bare alm direkte udsugning, så vil der på suge-siden altid med tiden komme skidt/støv i kanalerne. Skidtet skaber turbulens i røret som nedsætter lufthastigheden, dermed accelererer ophobningen af endnu mere skidt. Resultatet er at systemet må arbejde hårdere for at trække luften igennem, med højere strømforbrug, mere slitage, mere støj og dårligere effekt/indeklima til følge. Der ud over er støvet er fyldt med mikrober og bakterier, og kan udgøre en brandfare. Derfor bør ventilationsrørene (udsugning) renses af et professionelt firma evt. hver 5-6 år afhængig af systemet.

3) Har man et ældre anlæg med utætheder og dårligt filter bør man selv engang imellem rengøre selve aggregatet indvendigt så godt man kan med klud og støvsuger.


Luftindtag:
Jeg ved ikke hvilket geni der i sin tid fik den geniale ide at have et luftindtag frit i loftsrummet.
Jeg er heldigvis kun stødt på det meget få gange.
Det er en MEGET dårlig ide.
For det første bør det ikke have nogen betydning for varmeregningen da temperaturen på et uisoleret loft bør ligge tæt på den udenfor. Desuden så skal luften jo komme et sted fra da anlægget ellers bare ville suge vakuum, og den luft kommer så alligevel ind udefra via utætheder.
For det andet så kan der være en masse farlige partikler på sådan et loft:
(mineral uld, asbest, svampe sporer, Micro partikler osv). Når så du har et gammelt anlæg med en dårlig filterklasse, samt utætheder m.m. Ja så betyder det rent faktisk og du døgnet rundt blæser disse partikler direkte ind i boligen hvor i opholder jer. Ikke smart.
Sætter i et bedre filter i, så vil denne opfange disse partikler og skal dermed skiftes meget ofte hvilken kan være en stor omkostning. Så derfor bør i ændre denne konstruktion.

Til de er jer der i tråden her overvejer at spærre luftindtaget helt af: LAD VÆRE,,PLEASE !!
Så kan i ligeså godt slukke anlægget.
Hvis i spærrer af så kommer der ikke noget luft ind af jeres indblæsningsventiler overhovedet, den ene motor vil bare stå og arbejde uden at kunne flytte luft. (total spild af strøm). Den anden motor ville suge en masse luft ud men da der ikke sker noget på indblæsnings siden ville varmen ikke blive genbrugt i veksleren.
Så ikke bare ville det spilde strøm, i ville også miste varmen 100%.
Varmen i huset ville ikke blive flyttet rundt i huset som i skriver, da de to rørsystemer (ud og ind) ikke er koblet sammen. I har allerede et system der flytter varmen rundt via en veksler. (desværre i jeres tilfælde en meget ineffektiv af slagsen).



GENVEX 300:

Genvex 300 er et gammelt system der bygger på den tids teknologi og normer.

1) Den har en meget dårlig filterklasse der kun opfanger måger og cykler men ikke de helt små farlige partikler som egentlig er dem man vil undgå.

2) Filterrammen er simpel af hønsetråd og der vil ofte være utætheder hvilket fører til forurening af motorer, veksler og indblæsningsrør.

3) Krydsveksleren er meget ineffektiv og genbruger i bedste fald op til 50% af varmen. Derfor må denne type heller ikke sælges mere.

4) Strømforbruget er højt i forhold til nyere systemer.

Jeg vil til enhver tid anbefale et nyt aggregat. Som man i dag kan få fra ca. 10.000 kr. De nye anlæg bruger mindre strøm, genbruger mere varme (op til 90%), har integreret styring, bedre filtre og kan fås med indbygget by-pass så man kan køre sommerdrift. Et sådan anlæg ville betale sig selv hjem hurtigt i sparet strøm og varme. Samtidig med det ville give bedre indeklima.

Hvis man ikke lige har 10.000 kr.
Så vil jeg anbefale at man som det mindste opgraderer sit filtersystem, evt. med et filter der passer ind i aggregatet, Husk det skal slutte helt tæt.
Eller installerer en ekstern filterboks med F7 Posefilter. Et posefilter har den fordel at der er meget større overflade så et F7 filter ville ikke skulle skiftets særligt ofte.

En rensning af systemet bør foretages før en opgradering af filtersystemet.



KongKurs:
Grunden til man ikke har filtre lige efter indblæsningsmotoren er at det ville skabe et for stort modtryk og så ville der ikke komme meget luft ind i huset. En fan kan let TRÆKKE luft igennem et filter, men har svært ved at SKUBBE luft igennem.

>TheGrind:
Hvad koster montagen af det henviste anlæg til 10.600 kr?

Og kan det sammenlignes med Genvex' eller Nilans' tilsvarende nyere anlæg? Synes nemlig det lyder billigt!

Og hvor stort en luftmængde skal man regne med? Nu har jeg 120 kvm bolig og 100 kvm kælder, så jeg går ud fra at det er noget med boligvolumen x luftskifte, men hvad er normalt?

Mht. din kommentar til Genvex 300's elendige filterholdere kan jeg henvise til tidligere i tråden hvor jeg har konstateret at en filterramme fra filterhuset.dk passer nærmest perfekt ind i aggregatet. Jeg har på indblæsningssiden udskiftet til en sådan med M5 filter, hvilket jeg synes er en smart upgrade.

Kongkurs:

Montagen: Det er lidt svært at sige.
Normalvis er der ikke de store ben i at bytte et anlæg ud med et andet. Kan dit nuværende anlæg let fjernes fra loftet ?
Er der god plads til at tage det ned og sætte det nye op ? Det kan være at der skal justeres lidt på rørføringen så de passer på det nye anlæg, men igen bør det være i småtings afdelingen. (uden at kende din eksakte opsætning).

Anlægget:
Ja det er nemlig billigt, Det var også for illustrere at det ikke behøver at være så dyrt igen. Du kan nok sammenligne det med at købe bil. F.eks en Fiat og en Mercedes. De kan begge det samme og skal begge leve op til samme krav.
Men nogen vil argumentere at en Mercedes er bedre. Tja , den koster også en hel del mere. Og en stor del af prisen du betaler er bare for navnet.

Måske et dårligt eklsempel da Kinetic er produceret af vent-axia der er et stort engelsk firma der har produceret fans siden 1961. Så Opel / Ford ville nok passe bedre   .

Din bolig:
Hmm dvs du har 220 kvm. Altså reglen er at anlægget skal kunne klare et luftskifte på 1/2 gange i timen.
Dvs at 220kvm x 2,3 (ca din lofthøjde ?) = 506 kvm x 50% = minimum 253 m3/t.
Og da anlægget ikke skal køre på fuld power med støj, slidtage og højt strømforbrug til følge bør det have en større kapacitet.
Det vil også være rart at kunne køre en højere hastighed/boost når du har gæster osv.

Så det lyder til at dit nuværende anlæg måske er for lille eller lige til grænsen. Dine hovedrør burde nok have været ø200.
Du kører ø160 ik ?
Nå men lad nu det ligge. Der er mange der kører deres anlæg på en lavere setting en forskrevet, og lidt er bedre end ingenting.

Filterholder:
Ja så jeg godt, Ville bare svare generelt da der er mange på denne tråd. Det er en fin upgrade.
Vær opmærksom på at dit filter muligvis stopper hurtigere til da det filtrerer bedre. (dit anlæg har ikke filtervagt)

Der er i øvrigt en der skriver at man bare kan vaske filtrene. Den vil jeg kraftigt fraråde. Da det ødelægger strukturen i filteret og forringer filterevnen. Det fjerner heller ikke bakterierne osv.

Mvh

OK det vil sige at en Kinetic 400 ville passe fint, så er der "kraftoverskud". Men det er stadig billigt. Tror den langsigtede plan er at få udført en gang kanalrens om et års tid og så købe nyt anlæg umiddelbart derefter. Jeg tror kæresten bliver træt hvis jeg bruger bryllupsopsparingen på et nyt ventilationsaggregat

Kan du fortælle lidt om styringen på Kinetic? PIR? Og når der står bypass til sommer tænker man at den ikke varmegenvinder, men i virkeligheden har man brug for at skrue anlægget ned eller helt slukke om sommeren, fordi udeluften er varmere end indeluften. Vores hus kogte over i sommers, indtil jeg helt slukkede Genvexen.

Mht. montagen så aner jeg ikke hvordan de i sin tid har fået anlægget op på loftet - der er kun en lille loftslem, så måske er det ligefrem samlet deroppe

Men det må jeg tage til den tid..

@ Engelhardt

Udover at indeluften indeholder alskens urenheder, som vi afskiller osv., så bliver den også "død" på et tidspunkt, altså mister evnen til at optage varme. Du bliver nødt til at have tilført frisk luft, for at kunne varme den op. Jeg ved ikke om du kan huske billedet af tiden før anlæg, hvor man økonomiserede med at åbne vinduer, og skruede godt op for varmen om vinteren, og frøs alligevel - det er præcis af den årsag.

Derudover er iltindholdet i frisk luft også meget større, hvilket må siges at have en væsentlig effekt på husets beboere.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
@ KongKurs

Huset og anlægget lige gamle? Så er det kranet ind, inden taget blev lukket... og ellers har du nok ret i byggesættet, hvis ikke du kan se reparationer i taget over anlægget.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også