... Der er godt lidt at svare på i denne lange tråd, og en hel del misforståelser.
Rensning og vedligehold af systemet:
1) Det er ikke meningen at der skal være skidt i indblæsningskanalerne eller inde i anlægget.
Hvis der er det så har dine filtre eller filter-rammer på et tidspunkt ikke sluttet tæt, været defekte eller lignende, eller så har kvaliteten af filtrene været for ringe. Hvis dette er tilfældet så bør både anlæg og rør renses hellere før end senere.
2) Uanset om man har Ventilationsanlæg med genvinding, varmeflytning eller bare alm direkte udsugning, så vil der på suge-siden altid med tiden komme skidt/støv i kanalerne. Skidtet skaber turbulens i røret som nedsætter lufthastigheden, dermed accelererer ophobningen af endnu mere skidt. Resultatet er at systemet må arbejde hårdere for at trække luften igennem, med højere strømforbrug, mere slitage, mere støj og dårligere effekt/indeklima til følge. Der ud over er støvet er fyldt med mikrober og bakterier, og kan udgøre en brandfare. Derfor bør ventilationsrørene (udsugning) renses af et professionelt firma evt. hver 5-6 år afhængig af systemet.
3) Har man et ældre anlæg med utætheder og dårligt filter bør man selv engang imellem rengøre selve aggregatet indvendigt så godt man kan med klud og støvsuger.
Luftindtag:
Jeg ved ikke hvilket geni der i sin tid fik den geniale ide at have et luftindtag frit i loftsrummet.
Jeg er heldigvis kun stødt på det meget få gange.
Det er en MEGET dårlig ide.
For det første bør det ikke have nogen betydning for varmeregningen da temperaturen på et uisoleret loft bør ligge tæt på den udenfor. Desuden så skal luften jo komme et sted fra da anlægget ellers bare ville suge vakuum, og den luft kommer så alligevel ind udefra via utætheder.
For det andet så kan der være en masse farlige partikler på sådan et loft:
(mineral uld, asbest, svampe sporer, Micro partikler osv). Når så du har et gammelt anlæg med en dårlig filterklasse, samt utætheder m.m. Ja så betyder det rent faktisk og du døgnet rundt blæser disse partikler direkte ind i boligen hvor i opholder jer. Ikke smart.
Sætter i et bedre filter i, så vil denne opfange disse partikler og skal dermed skiftes meget ofte hvilken kan være en stor omkostning. Så derfor bør i ændre denne konstruktion.
Til de er jer der i tråden her overvejer at spærre luftindtaget helt af: LAD VÆRE,,PLEASE !!
Så kan i ligeså godt slukke anlægget.
Hvis i spærrer af så kommer der ikke noget luft ind af jeres indblæsningsventiler overhovedet, den ene motor vil bare stå og arbejde uden at kunne flytte luft. (total spild af strøm). Den anden motor ville suge en masse luft ud men da der ikke sker noget på indblæsnings siden ville varmen ikke blive genbrugt i veksleren.
Så ikke bare ville det spilde strøm, i ville også miste varmen 100%.
Varmen i huset ville ikke blive flyttet rundt i huset som i skriver, da de to rørsystemer (ud og ind) ikke er koblet sammen. I har allerede et system der flytter varmen rundt via en veksler. (desværre i jeres tilfælde en meget ineffektiv af slagsen).
GENVEX 300:
Genvex 300 er et gammelt system der bygger på den tids teknologi og normer.
1) Den har en meget dårlig filterklasse der kun opfanger måger og cykler men ikke de helt små farlige partikler som egentlig er dem man vil undgå.
2) Filterrammen er simpel af hønsetråd og der vil ofte være utætheder hvilket fører til forurening af motorer, veksler og indblæsningsrør.
3) Krydsveksleren er meget ineffektiv og genbruger i bedste fald op til 50% af varmen. Derfor må denne type heller ikke sælges mere.
4) Strømforbruget er højt i forhold til nyere systemer.
Jeg vil til enhver tid anbefale et nyt aggregat. Som man i dag kan få fra ca. 10.000 kr. De nye anlæg bruger mindre strøm, genbruger mere varme (op til 90%), har integreret styring, bedre filtre og kan fås med indbygget by-pass så man kan køre sommerdrift. Et sådan anlæg ville betale sig selv hjem hurtigt i sparet strøm og varme. Samtidig med det ville give bedre indeklima.
Hvis man ikke lige har 10.000 kr.
Så vil jeg anbefale at man som det mindste opgraderer sit filtersystem, evt. med et filter der passer ind i aggregatet, Husk det skal slutte helt tæt.
Eller installerer en ekstern filterboks med F7 Posefilter. Et posefilter har den fordel at der er meget større overflade så et F7 filter ville ikke skulle skiftets særligt ofte.
En rensning af systemet bør foretages før en opgradering af filtersystemet.
KongKurs:
Grunden til man ikke har filtre lige efter indblæsningsmotoren er at det ville skabe et for stort modtryk og så ville der ikke komme meget luft ind i huset. En fan kan let TRÆKKE luft igennem et filter, men har svært ved at SKUBBE luft igennem.