Til jer med mekanisk ventilationsanlæg

... hvad gør I for at holde jeres systemer rene?

Vi købte hus for 1 år siden, og nu tænkte jeg det var på tide at få kigget ordentligt på vores Genvex 300 (monteret i 1993, står der). 

Og umiddelbart synes jeg der er nogle ting som ryster mig.

Når man tænker på hvad mekanisk ventilation "står for", så bliver jeg urolig når jeg åbner mit aggregat (står på loftet) og ser følgende, som jeg ikke forbinder med "godt indeklima":

1. Skovlene på "turbinerne" er godt og grundigt snavsede. Men man kan ikke tage dem ud til en tur hos kompressoren. Tænker på at montere nogle "stik" inde i aggregatet så man kan klikke ledningerne fra hinanden og blæse motorerne igennem, fx. 1 gang årligt? Hvad gør I?

2. Selve aggregatets indersider er godt og grundigt snavsede. En fugtig klud blev hurtig godt sort. Renser I aggregat jævnligt?

3. I mit anlæg er der 2 indstillinger på friskluften, justeret med et spjæld: i sommerhalvåret suger den fra vores facade. I vinterhalvåret kan man vippe over så den suger fra loftet. Smart nok i forhold til varmeregningen, men hvad med mineraluld-støv fra sådan et gammelt loft? Og jeg tror vi har asbest-tag - lige oppe over indsugningen - hvor meget drysser sådan et tag ned når det "bare hænger stille"?

4. Filtrene. Der sidder to bukkede "hønsenet" hvori filtre kan "klaskes ind". Jeg tænker at der er enorm risiko for at anlægget bare suger udenom filteret. Det er jo på ingen måde tæt. Nu skal det siges at de filtre der er i anlægget pt ligner noget den tidligere ejer selv har skåret til, så jeg skal fluks ind og bestille nogle rigtige G4 filtre. Men avanceret, det ser det ikke ud til at være.

- i samme omgang undrer det mig at der ikke er en form for kassefilter lige efter indblæsningsmotoren? Specielt i forhold til hvor snavset selve aggregatet tilisyneladende bliver...?

Hvad siger I, gutter? Er jeg hysterisk? 

... hvad gør I for at holde jeres systemer rene?... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kongKurs:

By-pass bruges på de varme sommerdage/nætter.

En krydsveksler eller modstrømsveksler er en statisk veksler. Det betyder at den altid genvinder når der passerer luft igennem , også om sommeren på de helt varme dage og lumre nætter hvilket er uhensigtsmæssigt. Det vil sige at selvom der måske er 26 grader udenfor så kommer der måske 30 grader varm luft ind da den lumre luft i huset bliver overført til den i forvejen varme luft udefra. Det var i gamle dage disse aggregaters akilleshæl.

Så fandt man ud af at lave et by-pass system hvor et spjæld kunne lukke for anlægget og åbne for en sekundær rørføring og ventilator der førte frisk luft, uden genvinding direkte ind i huset.
Det var en både dyr og bøvlet løsning da det tog mere plads, der skulle flere rør til og ventilator osv.
Så har man siden heldigvis fundet ud af at bygge det ind i selve anlæggene, hvor et par motorspjæld automatisk kan åbne og lukke og føre luften uden om vekseleren efter behov om sommeren. Det kaldes også frikøling, Men stadig drevet af samme Unit. Om natten for man så en dejlig svalet luft ind der virkelig kan mærkes. Stort set alle anlæg med statisk veksler kan i dag købes med indbygget bypass.

Der er mange der tror at anlæggene kan køle,,, det kan de selvfølgelig ikke uden der er bygget køl på. Man kan om sommeren som udgangspunkt ikke få indblæsningstemperaturen under den temperatur udeluften har på det givende tidspunkt.

Men men men ,,, så kommer her et montage guldkorn som de dygtige fagfolk bruger.
En tommelfinger regel siger at man altid skal placere luftindtaget på det koldeste mulige sted. Dvs mod nord eller så tæt på nord muligt (aldrig syd). Kan man lave luftindtaget i gavlen eller udhænget er det endnu bedre. Altså det sted med mindst sol og mest skygge. Det giver god mening da man helt gratis udnytter den koldeste mulige luft om sommeren som kan betyde flere graders forskel hvilket er meget. Om vinteren ja så kører den kolde luft jo igennem veksleren og bliver varmet op. Desuden er det altid nemmere og billigere at varme op, end at køle ned . Bingo.

Mvh

.
@ TheGrind

Du lever af det her? Selvom alt det du kommer med er fuldstændig logisk, så er der mange detaljer langt de fleste ville overse - fedt at få det med

...og jo køligere luften, des højere er iltindholdet også - til glæde og gavn

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også