Til jer med mekanisk ventilationsanlæg

... hvad gør I for at holde jeres systemer rene?

Vi købte hus for 1 år siden, og nu tænkte jeg det var på tide at få kigget ordentligt på vores Genvex 300 (monteret i 1993, står der). 

Og umiddelbart synes jeg der er nogle ting som ryster mig.

Når man tænker på hvad mekanisk ventilation "står for", så bliver jeg urolig når jeg åbner mit aggregat (står på loftet) og ser følgende, som jeg ikke forbinder med "godt indeklima":

1. Skovlene på "turbinerne" er godt og grundigt snavsede. Men man kan ikke tage dem ud til en tur hos kompressoren. Tænker på at montere nogle "stik" inde i aggregatet så man kan klikke ledningerne fra hinanden og blæse motorerne igennem, fx. 1 gang årligt? Hvad gør I?

2. Selve aggregatets indersider er godt og grundigt snavsede. En fugtig klud blev hurtig godt sort. Renser I aggregat jævnligt?

3. I mit anlæg er der 2 indstillinger på friskluften, justeret med et spjæld: i sommerhalvåret suger den fra vores facade. I vinterhalvåret kan man vippe over så den suger fra loftet. Smart nok i forhold til varmeregningen, men hvad med mineraluld-støv fra sådan et gammelt loft? Og jeg tror vi har asbest-tag - lige oppe over indsugningen - hvor meget drysser sådan et tag ned når det "bare hænger stille"?

4. Filtrene. Der sidder to bukkede "hønsenet" hvori filtre kan "klaskes ind". Jeg tænker at der er enorm risiko for at anlægget bare suger udenom filteret. Det er jo på ingen måde tæt. Nu skal det siges at de filtre der er i anlægget pt ligner noget den tidligere ejer selv har skåret til, så jeg skal fluks ind og bestille nogle rigtige G4 filtre. Men avanceret, det ser det ikke ud til at være.

- i samme omgang undrer det mig at der ikke er en form for kassefilter lige efter indblæsningsmotoren? Specielt i forhold til hvor snavset selve aggregatet tilisyneladende bliver...?

Hvad siger I, gutter? Er jeg hysterisk? 

... hvad gør I for at holde jeres systemer rene?... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK.

I første omgang har jeg bestilt filterramme til indblæsningskanalerne samt tilhørende M5 filter, og G4 til udsugningen.
Så kommer der styr på filtrene og så vil jeg overveje en totalrens af kanalerne til næste år.

Vi har både ventilation af hele kælderen og stueplan, så det bliver nok i den dyrere ende at få renset alle de kanaler.

Hvordan fungerer sådan en rensning egentlig i praksis? Hvordan gør de?
Der monteres et kraftigt sug lige før ventilationsanlæg og så benyttede de hos mig noget værktøj med roterede børster fra ventilerne I huset, I mit hus på 175m2 tog det en 5-6 timer, her var anlægget ca. 12 år gammelt og havde vist aldrig tidligere været renset.

Mvh
Tbent
Vi har lige købt hus, hvor der også er sådan et genvex 300 system, hvor jeg har været oppe og rense filtrene. Der så jeg at der ligger lidt støv i rørene, som skal renses på et senere tidspunkt.

Dog er mit problem pt at få noget styring på, så jeg kan justere hastighed på motorerne, samt at lukke af for friskluft i gavlen, så den bare flytter varmen fra brændeovnen ned i den anden ende af huset.
Mht. styring spurgte jeg et ventilationsfirma om jeg kunne få styring på mit Genvex 300. Det udsprang sig oprindeligt af at jeg i de hede sommermåneder gerne ville stoppe ventilationen i dagtimerne og suge kold luft ind i nattetimerne. Huset overophedede simpelthen fordi jeg fik den varme udeluft ind mens jeg ikke var hjemme.

Svaret var (udover et spørgsmål om effekten ved at købe et nyt anlæg med styring):
"Ang . Ny styring , dit gamle anlæg styres ved at man ændre spændingen til motoren . Ny styring køre med et 0 til 10 volt signal , så de to ting kan ikke arbejde sammen . Ved at sætte nyt anlæg op spare du naturligvis energi på at nyt anlæg køre med sparemotor . Men der hvor man vinder , er ved virkningsgraden , gamle anlæg køre måske med en virkningsgrad på 50%; det nye anlæg har en virkningsgrad på op til 95 %, det er her man vinder . "

....og forresten, mht. filtre så har jeg købt sådan en 240x450 mm filterramme, og den passede lige over i det gamle Genvex 300, efter fjernelse af "hønsenettene". Det synes jeg var en fed upgrade! :-)
http://www.filterhuset.dk/filterramme240x450x20mm.aspx

I første omgang satte jeg én på indblæsningsluften, men jeg tror den passer på udsug også, så det kunne man overveje også. Derudover vil jeg montere en form for stik på ledningerne til turbinerne, så man kan skrue dem ud, klikke dem fra, og rense dem igennem med trykluft udenfor. -> Renere aggregat !

Annonce
Spændende tråd om vedligehold af ventilationen..

Er jeg den eneste der har tænkt tanken, at bruge et pollenfilter fra en bil ?

I det senarie, at man selvfølgelig kan få det til at passe. F7 filter koster jo en del. Og G4 er ikke nok i forhold til pollen.
Så tænker jeg om de pollenfiltre der sidder i biler er lige så godt som et F7 filter.
Kan man ikke evt nøjes med at skifte de 2 motorer, og så selv lave en styring i form at spændingsdæmper?
Tænker at sådan en komplet ny boks med motorer osv er ret dyr..
Super med link til nye filtre som ser en del bedre ud end standard
Jeg ved at der til mit anlæg er udført en knap nede i stueniveau, der gør det muligt at justere på hastigheden. Normalt står den på 1/4 af max, men med et klik kan den gå op på 1/1, altså max knald på ventilatorerne. Har haft brugt det i forbindelse med at vi har malet indenfor.

Dette kunne vel i princippet sagtens kobles sammen med en form for hjemmelavet styring, sig endelig til hvis du har idéer. Det kunne være fedt med en form for vinter/sommer program, så man både kan få gavn af varmen om vinteren, og køle bedre om sommeren. Derudover ville det jo også være muligt at slukke i perioder, fx. i ugedagene mens man er på arbejde, og spare lidt på strømmen der...

Forslag?
Forstår heller ikke hvorfor tidligere ejer ikke har tilvalgt en styring, så den ikke kører på fuld knald hele tiden. Det er smart med de 4 hastigheder du kan vælge imellem!

Jeg må se om jeg kan finde en brugt eller ny hos en forhandler.

Er det mon muligt jeg også kan lukke af for friskluft i gavlen så jeg kun flytter varmen rundt i huset her om vinteren?
Hvis man ser på prisen på et nyt anlæg som kan fås fra omkring 18000, og som har en virkningsgrad på 90-95%. Så kan jeg ikke forstå man gider pusle med ny styring som man dybest set ikke ved hvor meget luft der bliver flyttet og hvor virningsgraden er tvivlsom. Jeg har et Nilan anlæg som koster omkring de 18000 med fugt styring og en fin virkningsgrad, detbjrde kunnemonteres istedet for det i har nu, jeg vil påstå at pengende er tjent ind ret hurtigt i den bedre virkningsgrad og mindre energiforbrug på selve anlægget. Og der ud over fornøjelsen ved noget som virker året rundt
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også