Alternativ til olie og elvarme.

Hejsa

Til december overtager jeg et hus fra 60-erne, hvor de i starten af 80-erne blev etableret 1. sal. Huset er ialt 155 m2. Det opvarmes i øjeblikket med et ældre oliefyr i stueetagen og på 1. sal med elvarme. Dvs. der er ikke trukket rør op på 1. salen. 

Jeg kan jo se at dette er en meget dyr form for opvarmning og tænker der kan spares mange penge ved at skifte til anden opvarmningsform. Spørgsmålet er nu hvad skal man vælge og hvad koster det. 

1. Der ligger fjernvarme i gaden, så første mulighed tænker jeg er at installere fjernvarme og trække rør op på 1. salen. 

2. Installere luft-vand varmepumpe og trække rør på førstesalen. 

3. Luft-luft varmepumpe i både stueetagen og på 1. sal. 

Hvilke af disse tre alternativer tænker i vil være bedst og hvad vil de koste at etablere?

Jeg tænker selvfølgelig også på hvor meget jeg fremadrettet vil kunne spare på varmeudgiften, ved de forskellige alternativr. 

Håber der er nogle der kan hjælpe en førstegangskøber af Villa. 

Hejsa Til december overtager jeg et hus fra 60... Vis hele indlægget
73 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi fik lavet Jordvarme / varmepumpe / gulvarme for 4 år siden - og solceller på taget for 2,5 år siden... solcelleanlægget kan næsten betale for ca.200 kvm hus/værksted (lys/el og varme) det er sgu fedt... Og jordvarmeanlægget skal ikke serviceres meget.. (vi har så brændeovn, hvis alt går galt med el-nedbrud - OG brænde i hus, til de næste 15 år!)
og naboen slider i det med træ... og genboen er lige kommet på sygehuset med dårlig ryg - hvad gør han lige, når træet er sluppet op?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så gør han måske lige som jeg har gjort, køber træ briketter

Vil klart anbefale dig at overgå til træpiller, hvis fjernvarme ikke er en mulighed. En Scotte mini 16kw gav jeg selv ca. 32.000 kr for inkl montering og lidt ekstra sliddele + 3 service eftersyn. Jeg fik knap 4.000 kr i energi tilskud for mit skifte fra mit gamle pillefyr(med en kedel til træ) til der ny. Jeg kender folk der har skiftet gamle olie fyr ud og næsten fået finanseret deres køb af pillefyr ved energi tilskuddet!!! Mit bedste bud ville være at kontakte hj-energi og få lavet en beregning på, hvad de kan udbetale ved feks udskiftning af varmekilde!:-)

Jeg tror at Frank forlængst er stået af, så nu er det kun ideer til hvad man kunne gøre vi andre diskutere

Hej.

Gud bevare os for MZ'er der kan køre +150 kmt.

Og hvis dine briketter sætter sod  i skorstenen har du et problem med forbrændingen.

Det er da en af de reneste varmekilder.

Og god baghjul

varmetossen

Annonce

Hej.

Nu vi lige julehygger så er potens i denne sammenhæng enhed gange enhed.

Ikke at betegnelsen kommer uvelkomment sådan en doven  2. hjuledag

mvh

varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 26-12-2014 11:09

Gud bevare os for MZ'er der kan køre +150 kmt.

Ja, jeg havde en Puck, der kunne rende 75 km/t - i mine unge og ubetænksomme dage, hvor man var udødelig 

En MZ er vel kun en anelse større ( det var den dengang i halvfjerderne ) - jeg ville betakke mig for at køre 150 på sådan en fætter

Også god baghjul fra mig.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu har jeg jo haft andet end MZ,  desuden har jeg stadig min Burgman AN 400

Det var en Honda CX 500 jeg havde uden kåbe. Men den mest stabile er stadig min goe gamle MZ som jo i virkeligheden er en MuZ altså den nyeste serie der blev lavet af to taktere.

MuZ har også lavet maskiner med firetakts motore, hvor den største er på 1000 cc. så vidt jeg husker.  I 2015 har jeg haft den i 20 år og sammenlagt har den ikke kostet mig mere end 6.000,00 kr. i reperationer og vedlige holdelse. Med en årlig vægt afgift på 650,00 kr. og forsikring for 850,00 kr. pr. år

Så det er stadig et billigt transport middel, jeg købte den af ny og gav 26.500,00 kr. for den Så har jeg fået lavet en sidevogn og en svinger forgaffel for ialt 8.000,00 kr. Kassen har jeg lavet af krydsfiner på en egetræs ramme.

@ktm

Når du skriver en lodret boring er det så fordi du ikke har jord nok til et vandret anlæg, eller er et lodret bedre ?

Jeg har rigeligt med areal til et traditionelt jordvarmeanlæg, dog skal en kloakledning pilles op, før det er muligt at grave jordvarmerørene ned i tilstrækkeligt omfang.
Jeg har fået indtryk af, at jordens varme er mere stabil i dybden, ned til 200 m, hvorfor det virker mere tiltalende.

Eneste grund til at jeg overhovedet spekulerer på noget sådant er alene, at det står mig klart, at jeg bliver ikke mere og mere vaks til at bære op til 50-75 kg træpiller ind og rense fyr hver 14. dag, selv om det ikke er det store arbejde. Det vil helt sikkert blive meget dyrere især under indtryk af de enorme installationsomkostninger.

Med venlig hilsen
ktm

En almindelig gade MZ kan max køre 130 kmt, der har dog været kørt ræs på dem også og de løber noget mere end 150 kmt. men de er så special bygget. En af mine bekendte har en som yder 36 hk på baghjulet, hvor en standart som min yder 23 hk.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis