Hvor svært kan det være ?? byg en cnc maskine

Hej alle jer herinde

Nu har min mand fablet i 1 år om at han ønsker at bygge sig en cnc maskine, så han kan lave sjove skilte til børneværelset og andre kreative ting, men der er ikke sket noget endnu da han åbnbart syntes det ser svært ud.

Nu har jeg så uden hans viden læst nk samtlige artikler je kunne finde herinde, og links.. og set videoer youtube.. så nu har jeg selv fået blod på tanden på at lave en uden hans viden.. MEN:

ja det ser og vikernoget komliceret med de motorer, styrprint og ditten og datten der åbenbart skal passe ssmmen, så nu spørger jeg JER til råds... for i lader til at have helt styr på dette som var det at vaske tøj for en kvinde men her er lige nogle spørgsmål:

--f.eks. NEMA 23 el. 34 og hvad de nu hedder hvad betyder det tal ?

--er der nogle faldgrupper jeg skal passe på som nybegynder ?

-- er et budget på ca. 5000 kr. for lidt til en ordenlig cnc ? tænker he på præsis skæring og hastighedpå skærejobbet.

 jeg tænker at ville lave en maskine der er 1m lang x 80 cm bred, men kan jeg lave det i MDF ? og er der nogle der har en "model tegning" man kan få så man kan få skåret delende ud et andet sted ?  Godt nok er jeg en kvinde, men med det her super forum herinde vil jeg nok mene jeg kan få lavet en cnc min mand vil misunde ..  

Hej alle jer herinde Nu har min mand fablet i... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg er ikke sikker på om han har. Men kig her. Der er 4 sider, med forskellige sæt der er klar til brug. Det kan være der er et af de sæt med 3 stk i der lige passer ind i din maskinopbygning.

De mål du gav mig, var det den fysiske størrelse på maskinen, eller de mål på hvor meget den reelt kan bevæge sig?

http://stores.ebay.com/24x7buy/Ball-Screw-/_i.html?rt=nc&_fsub=5269493013&_sid=301066773&_trksid=p4634.c0.m14.l1513&_pgn=1

 

Hej igen.
Jeg har fået trapez gevind stænger og de kører meget bedre MEN nu kommer der 2 spørgsmål.
Jeg har forskellige diameter på x og y, hvilket gør at det ikke bliver korekt fræst i emnet.
Spørgsmålet er nu om der er nogle steder i mach3 hvor det kan indskrives så maskinen forstår det?? eller
er det bare sådan at det altid skal være de samme dia på alle akser, lige nu er det 20mm på X akse og 10mm på Y, ?
jeg har lidt problemer med at min x akse sætter sig fast i kørsel, er det fordi motoren er for lille eller hvad ( det er en 475oz ), det er en 20mm trapez den kører med.
Hej nbjerge

Mach 3 ved ikke hvilken diameter din maskine bruger på akserne, og det er også ligegyldigt.
Men stigningen på akserne er vigtigt.
Du kan lade Mach 3 selv calibrere dine akser.
Så skal du ikke indtaste hvor mange steps pr millimeter i Mach 3.
Prøv dette link.
youtube.com/watch?v=XkO5tc-jSxw
Jeg vil gerne vide om du får succes med det.
God fornøjelse

Torben Sørensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også