Hvor svært kan det være ?? byg en cnc maskine

Hej alle jer herinde

Nu har min mand fablet i 1 år om at han ønsker at bygge sig en cnc maskine, så han kan lave sjove skilte til børneværelset og andre kreative ting, men der er ikke sket noget endnu da han åbnbart syntes det ser svært ud.

Nu har jeg så uden hans viden læst nk samtlige artikler je kunne finde herinde, og links.. og set videoer youtube.. så nu har jeg selv fået blod på tanden på at lave en uden hans viden.. MEN:

ja det ser og vikernoget komliceret med de motorer, styrprint og ditten og datten der åbenbart skal passe ssmmen, så nu spørger jeg JER til råds... for i lader til at have helt styr på dette som var det at vaske tøj for en kvinde men her er lige nogle spørgsmål:

--f.eks. NEMA 23 el. 34 og hvad de nu hedder hvad betyder det tal ?

--er der nogle faldgrupper jeg skal passe på som nybegynder ?

-- er et budget på ca. 5000 kr. for lidt til en ordenlig cnc ? tænker he på præsis skæring og hastighedpå skærejobbet.

 jeg tænker at ville lave en maskine der er 1m lang x 80 cm bred, men kan jeg lave det i MDF ? og er der nogle der har en "model tegning" man kan få så man kan få skåret delende ud et andet sted ?  Godt nok er jeg en kvinde, men med det her super forum herinde vil jeg nok mene jeg kan få lavet en cnc min mand vil misunde ..  

Hej alle jer herinde Nu har min mand fablet i... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

jeg lovede at vise et billede af den færdige maskine

, den er ikke 100%færdig da jeg har fundet ud af at x aksen skal skiftes ud med en bedre, jeg har bare lavet den med almindelige gevind stænger og det går nogelunde på y og z men x er for ustabil, den sætte sig fast og giver vibrationer i maskinen, det var ogs bare en prøve. Er der nogle de kan,komme med et godt bud omkring en billig og ok løsning på en spindel ,kan jeg bruge en trapez gevind? 

Du kan sagtens bruge en trapez gevind. Men hvorfor nøjes med trapez når du næsten kan få kuglespindler for den samme pris. Køb dine kuglespindler i kine, så kan du få et komplet sæt til den der for omkring en tusse inkl. transport...
Ebay er din ven her. Det er der jeg har købt mine egne kuglespindler til min lille maskine..

 

http://www.cnc-discount.de/
der er rimelige priser og kun tysk moms
Super tak. hvilket diameter ovs, anbefaler i ?
Hvor mange mm bevægelse har du på dine akser?

 

mm på akser, det ved jeg ikke så meget om
Hvor langt kan maskinen bevæge sig på de enkelte akser? centimeter eller millimeter..

 

X akse er 100 cm y er 80 cm z 30 cm
Så er det ligefor jeg tror du kan finde et komplet sætbolde eBay for en 1000,- i kuglespindler. Jeg kigger lige på det når jeg står op i morgen eftermiddag. Så skal jeg se om jeg kan finde et komplet sæt til dig.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også