Nyt tag på brændeskur

Hej!

Jeg har et brændeskur på ca. 2 kvm, som i den grad har behov for at få lagt nyt tag. Den tidligere ejer har valgt at lægge et fladt tag (med en hældning) på, bestående at et par spånplader og noget tagpap. Det er ved at være helt råddent nu- så meget at der ligefrem gror planter oven på.

Så det skal fixes, og jeg tænkte om der er et par gode steder man kan læse lidt hvordan man lægger et nyt tag på. Jeg har nærmest ingen håndværkererfaringer, så hvor skal man starte?

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu kommer det lidt an på hvad tag du havde tænkt dig.

Hvis du vil have tagpap igen, skal du "bare" skrue en plade fast på dine lægter, og så brænde noget tagpap på.

Ønsker du et plade tag (plastplader, unduline eller ligende) kan du med fordel lægge det direkte på lægterne (læs producentens forslag til skrue/lægteafstand).

Endelig kan du gå all in lægge tegltag eller stråtag... men det er nok lidt overkill 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Så lykkedes det at få hapset et par billeder, de kan ses her, http://imgur.com/a/oHrgP

Udover tagpap og et par spånplader. tænker jeg der også skal modtages en tagfod. Men hvad hedder det der skal sidde på siden (vindskeder?) og foran?

Du må under ingen omstændighedder bruge spånplader, det SKAL være vandfast krydsfiner !

Hvad skal du med en tagfod, når der ikke har været det ?

Tjek, jeg køber vandfast krydsfiner i stedet for.

Årsagen til jeg tænker det er godt med en tagfod, er vel for at sikre vandet ikke løber op. Derudover er det vel også en del af gøre et stykke ordentligt arbejde.

Så et par profiler på siderne og en tagfod med en drypnæse, så burde det vel holde en god del år.
Annonce

Har du nogen side set vand der løber opad, ud over i en slange eller et rør ?

Det væsentligste er at tagpappen bliver bøjet ned over kanten, så afrund kanterne lidt med en høvl eller en rasp.

Du er inde på det rigtige. 

Man sætter et fodblik på kanten af taget inden du lægger tagpap. Fodblikket er der for at forhindre at vand der drypper ned i tagrenden "plasker" op på din trækant, og ødelægger den på sigt. 

Ved kanter og sterne sættes der ligeledes alukanter på, men først efter du har lagt tagpappen.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

1) Jf. billederne, så er det altså krydsfiner, der aktuelt ligger på skuret. Det er ikke spånplader, bare for en orden skyld. 

2) Selvom man kan undvære fodblik, så ville jeg nu ikke gøre det. Det er meget nemmere at få en holdbar løsning ved at sætte fodblik på, så man kan nøjes med at svejse/klistre pappet fast ned til bukket på fodblikket. Dermed undgår man et knæk på pappet for at få det til at række ned over kanten på undertaget, som sikkert vil hæfte fra her og der efter nogen tid, hvilket dine billeder jo bekræfter. I dit tilfælde bør det overvejes at sætte fodblik på hele vejen rundt.

Skrevet af Lars ON på 13-10-2014 19:35

1) Jf. billederne, så er det altså krydsfiner, der aktuelt ligger på skuret. Det er ikke krydsfiner, bare for en orden skyld. 

Hvad er det du prøver at fortælle Lars, nu er det vist dig der har drukket af natpotten

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis