Nyt tag på brændeskur

Hej!

Jeg har et brændeskur på ca. 2 kvm, som i den grad har behov for at få lagt nyt tag. Den tidligere ejer har valgt at lægge et fladt tag (med en hældning) på, bestående at et par spånplader og noget tagpap. Det er ved at være helt råddent nu- så meget at der ligefrem gror planter oven på.

Så det skal fixes, og jeg tænkte om der er et par gode steder man kan læse lidt hvordan man lægger et nyt tag på. Jeg har nærmest ingen håndværkererfaringer, så hvor skal man starte?

Hej! Jeg har et brændeskur på ca. 2 kvm, som i... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 13-10-2014 19:23

Henriiiiik Prøv at kigge på billederne

 

Det har jeg skam gjort... men jeg ville helt sikkert sætte fodblik på under alle omstændigheder, det kunne jo være at trådstarteren bliver så glad for skuret, at det næste der vil komme er tagrender.

Desuden er det en dårlig ide at bukke tagpappen til fodblik, for det holde ikke i længden, som du også kan se på billederne, så er det netop kanten der er angrebet af tiden tand  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

En ny plade tagkrydsfiner, jeg ville tage 18 eller 21mm, og så en rulle "selvbyggerpap" - altså tagpap som limes med klæbeasfalt i samlingerne. Vil ikke anbefale dig at brænde pappet, når du ikke har mere erfaring - det andet er oplagt til et brændeskur.

De andre tosser nævner "fodblik" i flæng - som om det er almen viden hvad det er :-)
Det hedder også en tagfod, og det skal du naturligvis have - det koster ikke mange basseører, ser pænt ud, og gør at dig skur holder længere. Du kan få hele molevitten i Jem & Fusk :-)
http://www.jemogfix.dk/butik/byggematerialer/tag/tagpap-asfalt.aspx

Skrevet af boso på 13-10-2014 20:08
Det ligner nu godtnok krydsfiner der er brugt. Tror ham håndværkeren skal have pudset brillerne

Helt enig i at der skal bruges fodblik og vindskede profil. Simpelthen fordi det er det rigtige at gøre

Næh Boso, blander du dig nu også. Hvor ser du at jeg ikke kalder det krydsfiner ?

 

 

 

Det er min fejl håndværker. Du har ret og jeg er forkert på den.

Troede aldrig det skulle ske - altså at du har ret, ikke at jeg er forkert på den:-)
Annonce
Enig med aaroe dette er måden

LBL
Takker dine fine forslag. Jeg har besluttet mig for i store træk at følge aaroes råd, da det også flugter med de ideer jeg har haft omkring projektet. Derudover har jeg også fundet en fin guide til hvordan jeg får lavet de rette metalafslutninger, så det skal nok blive godt (håber jeg).
Skrevet af northyen på 21-10-2014 17:19
Takker dine fine forslag. Jeg har besluttet mig for i store træk at følge aaroes råd, da det også flugter med de ideer jeg har haft omkring projektet. Derudover har jeg også fundet en fin guide til hvordan jeg får lavet de rette metalafslutninger, så det skal nok blive godt (håber jeg).

 

Husk lige at holde 2 mm mellemrum mellem de lodrette samlinger for krydsfinerspladerne. så de kan bevæge sig. Man har set mange steder, også inde på byg-erfa, at astfalt pappen vil revne disse steder, da håndværkere er ligeglad med disse. Så vil tagpappen også holde i flere år.

Og undgå flyverstød og få samlingerne hen over et spær for at krydsfineren ikke vil give sig. Anbefalninger fra Tor-anvisninger.

Hilsen Martin

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej DSB,

At jeg skal undgå flyverstød betyder pladerne ikke må ligge oven på hinanden, eller hvordan skal jeg fortolke det?

Det vil sige at der skal være noget under hver samling - i dette tilfælde spær - for at undgå at samlingerne slår sig i op- eller nedadgående retning. Pladerne skal (også) være fastgjort til spærene i samlingerne.

Materialeforbruget bliver lidt større og holdbarheden bliver til gengæld bedre.
 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis