Råd ønskes til køb af træbåd

Hej alle.

Jeg, og min bror som er tømrer, er igang med at finde os en træbåd vi kan istandsætte sammen. Vi har kig på en 30 fods daycruiser fra 1950. Den har ligget på land siden sidste efterår. Men har sejlet indtil da. Motoren skulle eftersigende "have det godt" (saltvandskølet indenbords, Yanmar diesel motor). Der er noget træ på båden der skal udskiftes. Hvor på båden, ved jeg ikke endnu. Sælger er ikke så informativ, og jeg har ikke haft mulighed for at besigtige den selv. 

Jeg er forholdsvis ny på dette felt, så jeg har brug for lidt vejledning. Om det er en båd man skal holde sig fra? Hvad jeg skal være opmærksom på? osv. osv.

Hele diskussionen om, hvorvidt det er smart eller ej med en træbåd, er jeg ikke interesseret i. Det valg er taget.

Er det realistisk at tranportere en sådan båd på en bådtrailer selv? Den skal fra Sjælland til Jylland. Silkeborgsøerne.

Glæder mig til at høre jeres vurdering og inputs.

Her er lidt billeder:

Mvh

Christian

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan da transporteres på en trailer, hvis traileren er godkendt til at bære den og hvis trækkeren er godkendt til at trække læsset og hvis føreren har kørekort til det hele??
Vurdering af båden kræver mange flere oplysninger.

Venlig hilsen
Knud
Føreren har kørekort til det. Jeg vidste bare ikke om en 30 fods træbåd var urealistisk på en bådtrailer, og der skulle blokvogn til.
Kender heller ikke bådens vægt.
Hvilke oplysninger kunne det være, det gjorde det nemmere at vurdere båden bedre?
Mvh

For at vurdere båden ordentligt, skal du finde en erfaren håndværker - bådbygger eller lignende.

Båden skal undersøges meget grundigt i hele bunden - specielt er det vigtigt at undersøge ved kølen, agterspejl, stævntræet - samt om den som helhed er sund i træet.
Det er jo svært at se nede i bunden ved kølen.

Jeg vil tro, at det godt kan betale sig, at betale en bådbygger for at vurdere den - dermed kan I undgå en umådelig besværlig/dyr reparation i bunden.

mvh A.

PS --- men der er en masse andre på dette forum, som har stor erfaring med træbåde.


To ulykker kommer sjældent alene.
Hej A.
Tak for input. Det vil jeg tage til efterretning. Jeg tænkte også at det var en masse med forstand på træbåde herinde.
Har jeg slået min forespørgsel op under et forkert emne? Eller, hvad man nu siger.
Men tak. Jeg vil sætte jagten ind på én der kan deltage i at besigtige båden.
Mvh Christian

Jeg vil ikke anbefale en så lang transport på en vogn, hvor hele kølen ikke er understyttet. Få hellere en bådtransport til at flytte når det passer i hans kram, så kan man som regel få en god pris.
Ja der er lidt dårligt træ i øverste bord, og måske andet, men med omhyggelighed er der vel ikke noget, som ikke kan repareres.
Det bliver nok svært at finde en som vil ta med og sige god/dårlig ide.
Jeg har prøvet det, men det skinnede tydeligt igennem, at jeg bare skulle bekræfte deres opfattelse, og ikke snakke for meget om det negative.
Hvis i ellers er sikre på, det kunne være båden, så brug de penge en proff. koster, eller brug jeres egne evner og ha en ikke for skarp kniv med.

Det er meget vigtigt at tjekke al overbygning inkl. dæk og bjælker og især ved kroge, regnvand er væsentlig farligere for træbåde saltvand.

Næsen er vigtig, der må ikke lugte muggent under dæk eller i andre aflukker, og sort træ er et faresignal.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Tak Lynæs.
Brugbare, gode råd til en novice som mig. Hvis det viser sig at være båden vi må ha, så må vi jo ofre det det koster at få den fragtet. Men fra København til det midtjyske, det gøres vel næppe for under 5000?
Det er ca et år siden den har været i vandet sidst, og sejlet. Hvis motor er som lovet, vil det så være en mulighed at sejle den til det jyske, og dermed spare nogle penge? Altså hvis den kan blive tæt nok efter en uge eller to i vandet, i havn. Jeg ved godt det er svært at svare noget konkret på ud fra de få informationer jeg har kunnet give indtil videre.
Mvh Christian

Det er vel ikke årstiden til den slags eksperimenter, der er for langt mellem andre der kunne komme til hjælp, hvis der opstår problemer. Og hvordan står det til med jeres søkyndighed.
Hvad med at finde noget tættere på hjemmet ?.
Træbåde må ikke koste ret meget, med mindre de er i super stand. Hvilket man vist roligt kan sige, denne her ikke er .

Men det kan den måske blive


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Men må man overhovedet have benzin/diesel motor i båden i Silkeborg søerne? Jeg mener ikke de tøffer, men har en slags el/solcelle motor. Ja undtaget hjuldamperen selvfølgelig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Christian du skriver: "Hele diskussionen om, hvorvidt det er smart eller ej med en træbåd, er jeg ikke interesseret i. Det valg er taget."
Ergo må du have tid og penge nok. Hvad er så problemet ?
Konkret kan ingen af os kan råde dig m.h.t. eventuelt køb af en bestemt træbåd, vi ikke kender. Men selv hvis båden lige nu måtte være i supergod stand, vil den alligevel om få år have kostet dig mere i tid OG penge end en båd i et mere nutidigt byggemateriale. Hvad en vognmand skal have for transporten er i den sammenhæng næsten ikke værd at tale om.


Finnband
Elmand. Ja, det må man. Men du har fuldstændig ret, der er mange søer, hvor benzin og diesel er forbudt omkring Silkeborgsøerne. Dog ikke selve Silkeborgsøerne, som er et forbundet system, hvor rutebådene sejler. Deriblandt Hjejlen.(groft opridser)

finnband: Jeg skriver sådan for at undgå en eller anden diskussion blandt træbåds-entusiaster, og det modsatte. Det har jeg set flere eksempler på i andre tråde, og dem har jeg læst. Jeg er ikke velhaver, hvis det er det du tror. Jeg ønsker blot en båd med ynde og sjæl, og der passer træbåden bedst ind. Det er i hvert fald min opfattelse. Også økonomisk. Det er også min opfattelse, blandt andet efter at have læst en masse her, at træbåde er et udmærket valg, hvis man vedligeholder grundigt og desuden finder sig en sund båd. Inputs herom er selvfølgelig velkomne. Jeg er på ingen måde ekspert på dette område. Jeg er også klar over det er svært at rådgive om en båd man ikke kender. Men jeg sætter pris på, at I gider svare. Og ja, jeg har tiden til at gøre det der kræves.
Mvh Christian
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også