Råd ønskes til køb af træbåd

Hej alle.

Jeg, og min bror som er tømrer, er igang med at finde os en træbåd vi kan istandsætte sammen. Vi har kig på en 30 fods daycruiser fra 1950. Den har ligget på land siden sidste efterår. Men har sejlet indtil da. Motoren skulle eftersigende "have det godt" (saltvandskølet indenbords, Yanmar diesel motor). Der er noget træ på båden der skal udskiftes. Hvor på båden, ved jeg ikke endnu. Sælger er ikke så informativ, og jeg har ikke haft mulighed for at besigtige den selv. 

Jeg er forholdsvis ny på dette felt, så jeg har brug for lidt vejledning. Om det er en båd man skal holde sig fra? Hvad jeg skal være opmærksom på? osv. osv.

Hele diskussionen om, hvorvidt det er smart eller ej med en træbåd, er jeg ikke interesseret i. Det valg er taget.

Er det realistisk at tranportere en sådan båd på en bådtrailer selv? Den skal fra Sjælland til Jylland. Silkeborgsøerne.

Glæder mig til at høre jeres vurdering og inputs.

Her er lidt billeder:

Mvh

Christian

Hej alle. Jeg, og min bror som er tømrer, er... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lynæs: Det er taget til efterretning. Tak. Vi har desværre ikke råd til at købe en båd i tip top stand. Søkyndigheden er ikke til en sådan tur. Men jeg har mulighed for at tage en erfaren sejler med. (Han er blot ikke blevet spurgt endnu)
Men ja, vi kigger også på muligheder tættere på. Det er min opfattelse at der nogle gange kan være bedre handler at gøre, hvis man kommer ud og snakker med folk på de små havne - frem for blot at kigge på nettet. Er der noget om denne snak?
Mvh Christian

Der er vel det at sige vedr. vedligeholdelse af træbåde.
En træbåd, som er i god stand, er lettere og væsentlig billigere at holde i god stand, men man må ikke springe over. Jeg vil mene at alt over dæk, skal ha' en opfriskning hver år, mens fribord kan nøjes med hver andet eller tredie år. Problemet, hvis man kan kalde det sådan, er at det skal foregå så tidligt, som muligt for at undgå for meget udtørring.
Et gammelt udrangeret erhvervsfartøj er som regel en anden sag, det er sjældent ordenligt vedligeholdt og det er næsten umuligt at komme til bunds, og starte på ny. Og så er der ofte svampeangreb under dæk.
Jeg har i mange år brugt Tonkinlak til mine både, og erfaringerne er ved brug af dette produkt, men må dog indrømme at jeg kun har haft træbåd i ca. 55 år

Desværre er der ikke mange træbådsejere i havnene mere, så det er svært at få gode råd.

Produkter til vedligehold af glasfiberbåde er meget dyre, og der går en masse til.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej
Jeg fik for nogle år siden fragtet en sejlbåd på 28 fod fra Ishøj havn til Sønderjylland. Jeg ringede rundt til flere bådtransportfirmaer og fik en pris. Jeg var heldig at finde en fra Jylland, som skulle til Sverige med en båd og kunne tage min med på returvejen. Jeg betalte 6000,00 + moms for den transport.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Lynæs: Du skriver at vedligehold skal foregå så tidligt som muligt. Skal jeg forstå det sådan, at det er bedst at have træbåde liggende i hele året rundt, hvis det er muligt? Og så op til klargøring i det tidlige forår, hvor dette gøres uden det strækker sig over for mange weekender? 55år. Det må jeg nok sige. Så siger jeg mange tak for at du deler dine erfaringe. Det gør det lidt nemmere for en som mig som ingen erfaring har med dette endnu.
Det er min plan at se båden efter weekenden. Jeg vil tage alle jeres gode råd med. Jeg vil også tage nogle ordentlige billeder af båden, hvis den da ikke skræmmer mig væk standsmæssigt. Så kan jeg evt ligge dem op her, så I kan se om I synes den er pengene værd.
Sælger forlanger tolvtusinde. Virker det for billigt eller for dyrt? Jeg har kun de begrænsede informationer om båden, jeg har givet videre her. Så det er måske for meget at spørge om en vurdering af prisen..

OFJ: Tak. Det anede mig at det var i den prisklasse. Uha, ikke billigt. En skam vi ikke kan køre den selv. Men som Lynæs skriver, så er det en lang tur uden at kølen er ordentligt understøttet, og det ville godt nok være ærgeligt at komme hjem med en nykøbt båd der var blevet beskadiget på turen. Selvom det kan friste at spare pengene på en vognmand, og klare det selv. Hmmm. Alle de overvejelser
Tak for input.


Mvh
Christian

Der er en risiko ved at lade båden være i vandet om vinteren, hvis der dannes is er det risikabelt og vil kræve at den hugges fri hver dag. Tager man den op, bør det ske i god tid, inden frosten sætter ind, så det meste af det vand, træet har suget, når at forsvinde, da vand jo udvider sig X 10 og træet følger med, og kan skades uopretteligt ( udskiftning ).
En ting, som en sagkyndig ville undersøge, er spigrenes ( de specielle søm, som bordene er fæstet til spanter, stævne,køl med )tilstand, da de på en båd i den alder, kan være helt eller delvist rustet væk.
Det kan risikere at være omfangsrigt, og det er et stort om end ikke dyrt job at få gjort.
Man tjekker dem ved at skrabe dem fri for maling, tager den medbragte 8mm dorn og banker på sømmet, som skal være hård at slå til.
er det ikke tilfældet, skal de rustne spir fjernes og nye sættes i. Det er lettest at gøre nu mens båden er tør.
Vil du stadig ha træbåd ?

Her ser du en hvor spigrene er fjernet, og de huller de var i er synlige.

 

 


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Lynæs.
Det er stadig træbåd den står på, ja :-)
Det billede du har sendt, ser dog ikke særlig godt ud. Træet er jo færdigt. Det vil jeg gerne undgå. Gøres det bedst ved at købe en yngre båd, så er det det vi gør.
Jeg kan forstå at båden skal op om vinteren, og gerne må tørre ud. Jeg var bare i tvivl om dette, da alle taler om det, at træbåde ikke må tørre ud. Men det er så over en længere periode, kan jeg næsten regne ud.
Vi har kig på flere forskellige både. Men du vil råde til at købe en så ung båd som muligt?
Mvh Christian

Hej Castian

Vi har haft træbåd over flere omgange. Vi ar altid taget den om i vinterhalvåret. Båden tørrer lidt op om vinteren - men ikke meget.

Det er min erfaring, at når det bliver forår, så skal båden klargøres i bunden + i vandet rimeligt hurtigt.

HVIS forårsklargøringen trækker ud, så man kommer ind i en periode med varme og masser af sol, så tørrer båden pludseligt MEGET hurtigt ud, og giver tørresprækker.

Men der er mange andre træbådsejere - og alle har sikkert helt andre synspunkter og meninger - så du skal bare spørge videre.

Spørg 20 bådejere, og du får 30 meninger. Som du så kan sortere.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.

En træbåd må ikke så gerne tørre ud, men hvis den står med bundvand og nederste bord er meget vådt, er der fare ved hård frost.
Alder har jo da betydning, men løbende vedligehold er også meget vigtigt. Et sted at kikke er bunden indv. den skulle gerne være malet med et egnet produkt, og se pæn ud,
Man kan måske sige at hvis motoren ser pæn ud og alt andet ser rent og velpasset ud, så er det nok et godt tegn.

Selvom det så sløjt ud kan det da laves.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej Lymæs

Hvis det er din jolle - så ser det ud til, at du har en del forstand på tingene.

vel ca 90 gange mere end mig.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.

Det er ikke min båd, stort set alle mine papirbilleder forsvandt under branden, men jeg har da lavet tilsvarende i mine yngre dage, der var ikke råd til andet.

Denne her har jeg skiftet bord, dæksbjælker, dæk og slebet og lakeret til den store guldmedalje.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også