Råd ønskes til køb af træbåd

Hej alle.

Jeg, og min bror som er tømrer, er igang med at finde os en træbåd vi kan istandsætte sammen. Vi har kig på en 30 fods daycruiser fra 1950. Den har ligget på land siden sidste efterår. Men har sejlet indtil da. Motoren skulle eftersigende "have det godt" (saltvandskølet indenbords, Yanmar diesel motor). Der er noget træ på båden der skal udskiftes. Hvor på båden, ved jeg ikke endnu. Sælger er ikke så informativ, og jeg har ikke haft mulighed for at besigtige den selv. 

Jeg er forholdsvis ny på dette felt, så jeg har brug for lidt vejledning. Om det er en båd man skal holde sig fra? Hvad jeg skal være opmærksom på? osv. osv.

Hele diskussionen om, hvorvidt det er smart eller ej med en træbåd, er jeg ikke interesseret i. Det valg er taget.

Er det realistisk at tranportere en sådan båd på en bådtrailer selv? Den skal fra Sjælland til Jylland. Silkeborgsøerne.

Glæder mig til at høre jeres vurdering og inputs.

Her er lidt billeder:

Mvh

Christian

Hej alle. Jeg, og min bror som er tømrer, er... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hvis en båd skal overvintre i vandet, kan man binde halmballer omkring den så den ikke tager skade af isen. Sikkert forudsat det ikke er decideret isvinter. Andre har måske erfaringer.

mvh


 varmetossen

Jeg kan huske en vinter hvor vi lod jollen blive liggende i havnen, for at få enkelte godt frost-vejrs ture med sol og idyl. Sejle i sprød nyis, kaffe og frost-sol osv var mit drømmebillede.

Først så sneede det en masse.
Så frøs det en masse.
Så var sneen der faldt inde i havnen blevet til et 20 cm tykt lag ferskvands-is.

Så var der alm småfrost, og der var totalt isfrit udenfor havnen resten af vinteren.

Inde i havnen lå så stadig 20 cm solid ferskvands-is (som naturligvis ikke smeltede, fordi det var lidt frost hele tiden), og holdt fast på alle bådene - så vi måtte køre ned og kigge til båden hver uge.
Sådan kan det gå. Vi fik ikke en eneste sejl-tur med båden den vinter.

Men dog masser af frisk luft hver gang :-)

Det var ikke en "decideret isvinter", men nok til at vi skulle kigge efter båden hele tiden.

mvh A
 


To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for jeres indspark Lynæs og Ellida mfl.
Jeg er noget imponeret over de billeder du har lagt op Lynæs. Sådanne reparationer skal jeg nok ikke kaste mig ud i. :-)
Hvad angår motor, så er det jo en anden del af hele beslutningsfasen. Vi vil selvfølgelig helst finde en båd, hvor det er arbejdstimer der skal bruges, og ikke pengepungen.
Jeg kan rigtig godt lide detaljen med at male et hvidt bånd på øverste del af yderskroget. Det ser virkelig flot ud Lynæs.
Der er nu ikke meget der er lige så smukt som en velholdt træbåd!
Tak igen. Det er efterhånden mange håndgribelige, gode råd jeg har fået herinde. Tak

træbåde ? så kig lige her . http://www.trabatsakuten.nu/

under motorsejlere side 6 er den Lynæsjolle jeg havde, da jeg begyndte her på LDS.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej Lynæs - jeg tillader mig at kopiere billedet ind - det ville jo være synd hvis der var nogen som ikke lige kunne klikke sig hen til det rigtige billede... OK ?

Det ser godt ud - flot og charmerende - mvh A

 


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også